lauantai 13. kesäkuuta 2020

“Fällypäivät”


Aloitetaan kirjoittaminen humpan sanoilla: ”Hei Karjalasta heilin minä löysin”... Muistikuvani mukaan tämä kappale oli jo 1950 luvun lopulla hittituote. Oli miten tahansa, niin humppa oli ainakin vauhdikas tanssikappale. Tanssilattialla sitä mentiin ikään kuin marssien, sekä pyörähdellen, vaihtoaskelin. Vanhempi tyyli on nykyisin harvinainen.

Lavatansseissa sitä viihdyttiin ja tanssin lomassa solmittiin seurustelusuhteita. Kuinka moni on saanut elämänkumppanin juuri tansseista. Miten sitä sanotaan: Kyllä luonto tikanpojan puuhun vetää. Oikeastaan se elämän laki, joka pätee molempiin sukupuoliin.

Kettu tuijottelee korkealla olevaa pihlajanmarjaterttua.

Sanotaan myös, ettei vanha kettu happamia marjoja syö - ei ainakaan toistamisiin. 😊 On toi luonto aikamoinen! Tässäkin… Luonto se on, joka pettää, ovelankin!


Hei “Karjalasta” Hellin minä löysin, löysin onneni ikuisen. Ystäväni ja tanhuparini häitä silloin vietettiin. Jenkat, valssit, foxit siinä tanssittiin ja treffit tehtiin sekä “untakin” uudesta ystävästä näin.

Tyttö, jota hääjuhlissa ahkerasti tanssitin, oli kutsuttu sulhasmiehen toimesta. Kaksi tyttöä istui rinnakkain ja molemmat olivat mielestäni “tyttölöi Karjalast”. Kotipitäjäni rajalla oli Vihtiin kuuluva Vanjärvi-kylä. Kylä asutettiin Heinjoelta Kopralan kylän evakkoon saapuneista asukkaista. Kylä oli aikaisemmin Vanjärven kartanon omistuksessa. Högforssin valimo (Pohjoismaiden suurin valimo) Kymiyhtiöön kuuluva, asutti Karkkilaan sijoitetut siirtolaiset. Kotikyläni sai myös uutta verta ja uusia tapoja, kyykkä ja piirakat ansaitsevat ensisijaisesti maininnan. Hevospeleissäkin oli ihmettelemistä. Oliko raviurheilua ennen karjalaisten tuloa vielä muotiakaan? Viikonloppuisin hevosilla kisattiin Pyhäjärven jäällä ja hevosmiehet iloitsivat Pohjanpirtillä tanssien merkeissä. Pullotkin niissä kierteli, se ei ollut ihan outoa aikaisemminkaan, ja kisan pokaalit jaettiin “tanssilois”.

Mukava ja lämminhenkinen suhde ensijäykkyyden mentyä oli yhteistoiminta karjalaisten ja paikallisten välinen suhde. Nuorilla oli omat touhunsa, kylillä oltiin yhdessä ja esim. “perspallo” (polttopallo) oli hauska liikunnallinen peli. Ikä ei rajoittanut pelin luistamista. Kuppikuntaisuutta ei mielestäni ollut. Toinen tyttö tanhupareistani oli Karjalast, Uusikylä taisi olla hänen syntymäkuntansa. Ikävää tunsin hänen poismenostaan.

Vällypäivät?
Joitakin voi ihmetyttää mitkä ihmeen vällypäivät! Määritelmä ei varmaankaan liene kovin yleisessä käytössä, mutta isälläni oli tapana ilmaista asiaa tällä tavalla. Mutta sen selitystä ennen vielä jotakin muuta löpinää…

1958 siinä kävi niin, että morsiameni halusi päättää kihlauksemme onnellisesti. Samaa mieltä olin minäkin, ei tästä tilanteesta ollut mihinkään. Tosiasia lähestyi nopeasti. Juhannusaattokin muutti jollakin tapaa kalenterinmukaista paikkaansa. Ei aattoa oltu vietetty kesäkuun 20 pv. aikaisemmin. (Aikaa on kulunut ja muistikin heikentynyt, mutta mielestäni aikaisemmin juhannus oli vähän myöhemmin - paitsi tämä vuosi taas... enää viikon päässä!)

kukkivan omenapuun oksaan pujotettuna 2 sormusta.

Joka tapauksessa minusta tuli “vällypäivän” suorittaja. Kas kun morsiamesta tuli vaimoni ja minusta hänen puolisonsa. Molemmat vastasivat kysymykseen, että tahdotaan. Kuulemani mukaan kolmekymmentävuotissota alkaa siitä ja sen jälkeen vasta se rauhallinen rinnakkaiselo.

Tuli sitä muutama vällypäivä tehtyä. Asuimme myöhemmin aika lähellä vaimoni kotia. Silloin tuli autottomana kesälomatkin vietettyä Vanjärvellä eli anoppilassa.

Joka lauantai oli sauna- ja piirakkapäivä. Tottakai! Karjalanpiirakat, perunapiirakat, pullapitkot, limput, ne kaikki kuuluivat taitajan, anopin, työlistalle. Hiukan päälle viisikymppisenä hän rikkoi lonkkansa. Ladon eli suulin ylisiltä putoamisen seuraus oli kohtalokas. Kyynärsauvasta tuli apuväline kulkemiseen. Osa tyttäristä kävi urhoollisesti auttamassa. Yhtenä syksynä nostimme talon perunatkin maasta. Osa porukasta oli alkuun touhua vastaan. Kuka toimii “hevosmiehenä” sahran sarvissa?  Oli totuttu, että talon ohjakset ovat isännän hallussa. Epäily taidostani kyseenalaistettiin. Hevonen pysyi perunavaon päällä ja perunakuokat poimijoiden kourissa.

Ahkera ja aikaansaava porukka siirsi perunat sunnuntaipäivänä säkkeihin.  Isäntäväki tuli sukuloimasta kotiin. Appi oli hieman ihmeissään. Mahdollisesti hän epäili työn laatua. Hänen oli omin silmin tarkastettava, oliko homma suoritettu kunnolla. Muistakaahan nuoret miehet tehdä “vällypäivät” anoppilassa. Ovathan hekin kasvattanut puolisonne juuri teitä varten ja toivovat menestystä molemmille.
                                                  Niilo







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti