keskiviikko 12. elokuuta 2020

MUISTATKO VIEL…?

Ennenvanhaan kaikki oli paremmin – vai oliko? Moni itseäni viisaampi on tuota asiantilaa tutkiskellut ja jopa todistanut, ettei suinkaan niin ollut. Jopa professoritasolla todistetaan, että kyseessä on ihmisen ”selviytymistarinan vaatimus” tuon uskomisesta. Jos jäädään kiinni johonkin negatiiviseen muistoon taikka epäonnistumiseen, se kasvaa todellista suuremmaksi ja jää painolastiksemme jo kaiken tekemisen suunnittelu-vaiheessa. Siksi pyrimme (tietämättämme) tekemään menneisyydestä parempaa mitä se olikaan. Muistamme mieluusti vain hyvät asiat! Onneksi ihminen on sopeutuvaista sorttia, sillä jos vaikkapa meidät, jo ennen sotia syntyneet, olisi suoraan tuotu tänne 2020 -luvulle, pikkuhiljaa ”siedättämättä”, niin outoa olisi elämä. Mutta niin olisi, jos tämän päivän koululaiset pystyttäisiin siirtämään vaikkapa se 70-vuotta, sinne silloin elettyyn ”entiseen”! Silloin kun ei ollut sähköpostia, älypuhelimia, Internetiä, sosiaalista mediaa… etc. Voisi tulla aikamoinen shokki – molemmissa tapauksissa!

Entisajan rihvelitaulu, johon voi harjoitella numeroita ja kirjaimia.

No, eihän meidänkään kansakoulussa sentään enää rihvelitaulu ollut harjoittelun apuvälineenä, mutta nähtävästi siitä on jäänyt jotain esimerkkiä opetusvälineisiin ja vielä tähänkin päivään samaa tyyliä seurailevana apuvälineeksi.

Tablettitietokone - nykyajan "rihvelitaulu".

Ja jos alkaisin muistelemaan 40-luvulta, sitä heti sodan jälkeistä kansakoulua, jossa oli kaksijakoisuus ala- ja yläkouluun, kohoaisivat sen monet turvallisuutta luoneet perussäännöt muistoista. Positiivisina. Alakoulussa opittiin toimimaan yhdessä toisten kanssa, saatiin perusta kohteliaaseen käyttäytymiseen ja hieman vieraamman kaverinkin huomioon ottamiseen, sekä siihen, mitä järjestyksen säilyttämisellä saatiin aikaan onnistumisissa. Opettaja(tar hyvin usein) oli auktoriteetti, jota ensi alkuun kutsuttiin jopa äidiksi, mutta jonka osaaminen ja ”viisaus” ohittivat pian äidin aseman ja kotosalla sitten siihen pikkuhiljaa alettiinkin vedota, varsinkin perheen sisäisissä ajatusmaailman erilaisuuksissa.

Yläluokat, kolmas ja neljäs, saivat 40-luvulla jatkoksi kaksi ”kansalaiskoululuokkaa”, joitten tarkoituksena oli antaa valmiudet ammattikoulutukseen, ellei neljänneltä oltu siirrytty oppikouluun. Lisäviisautta, lähinnä sitten jo käytännön asioissa, annettiin vielä tiivistetyssä jatkokoulussa. Noilla yläluokilla opettajat olivat edelleen auktoriteetteja, mutta yhdessä jos toisessa asiassa heillekin rohjettiin jo esittää myös eriäviä mielipiteitä – kuin osana varhaisaikuistumista. Vaikka silloin ei vielä puberteetti alkanutkaan nykyisellä vauhdillaan jo heti ala-asteelta ulos kasvettua.

Entisajan koululaisia luokkakuvassaan.

Koulupäivät aloitettiin aina virrenveisuulla, pääosin omissa luokkahuoneissa 1-2, 3-4 ja 5-6, joissa useimmissa kouluissa oli oma opettajansa. Oli myös kaks’opettajaisiakin kansakouluja, hieman oppilasmäärän mukaan. Silloin ”vuoroluvun” harjoittaminen oli merkittävässä osassa eri luokkien oppimistavoitteiden mukaisena. Pulpeteissa istuttiin selkä suorana, äänettöminä ja vain annettua tehtävää suorittaen. Poikkeaminen tuosta aiheutti joko käskyn seisomaan nousemisesta tai (alaluokassa ainakin) komennon mennä nurkkaan, kasvot seinään päin. Nuo seisomiset olivat määrämittaisia, mutta jos rike oli suurempi tai vaikkapa kotiläksyt jääneet tekemättä, hyvin herkästi joutui jäämään luokkaan toisten kotiinlähdön jälkeen. Taisipa joskus saada napauksen karttakepistä sormilleen, mutta (silloisten kasvatusnäkemysten mukaan ja nykyistä myötäilemättä) tuskin kenellekään noista sen suurempia traumoja liene jäänyt. Ei ainakaan minulle, vaikka…

Ylemmillä luokilla ja jo ennen jatkokoulua painopiste oli melko paljon käytännöissä enemmän kuin teoriassa ja jopa koko koulun voimin toteutettiin lähiluontoon tutustumista mm. marjojen ja sienien keräilynä koulukeittolan tarpeisiin. Suomi lienee ollut edelläkävijä, kun jo 1948 oikein lakisääteisesti päätettiin kouluruuan tarjoamisesta maksutta kaikille oppilaille. Noistakin keittolan anneista oli varmasti jokaisella (silloin ennen ja ehkä nytkin opiskelleilla) omat mieliruokansa sekä se ns. ”inhokki”, joka ihmeellisesti vaihtelee tarjonnan laidasta laitaan. Mutta kun silloin ei lähimaillakaan ollut tarjolla roskar…pikaruokaa, niin kaikki syötiin isompia nurisematta. Kuinkas muutoin olisimme jaksaneet koko koulupäivän olla takomassa tietoa kalloomme!

Olisi mielenkiintoista saada kuvaus tämän päivän koulusta sen eri-ikäisten osuuksilta ja päästä vertaamaan sen käytäntöjä ja anteja omiinsa ”silloin ennen”; silloin kun kaikki oli paremmin! Kuka teistä tämän hetken asiantuntijoista (taikka sellaisen vanhemmista) kirjoittaisi? Yhdistävä tekijähän tarjoaa kaikille avointa ”Mielipide”-tunnisteen alla julkaistavaa juttupaikkaa, jonne voi suunnata ajatuksiaan – aivan kuten tekstaripalstoille ja vastaaville. Kiittäen taikka moittien; kunhan ei mennä henkilökohtaisuuksiin! Ohjeet näet tuolta aivan alusta, tämän postauksen otsikon yläpuolelta. Sinne voisit avata kokemuksiasi tai tietoja tämän päivän koululaisen päivästä. Taikka muusta mielesi päällä olevasta. Jään odottelemaan…

Hellettä väistellen ja sisätiloista ikkunan takaa ulkoilman aurinkoisuuteen tuijotellen sekä sisäilmanviilentäjän hurinan säestyksessä, huomasin ajatuksien kulkeutuneen kouluvuosieni muistelemiseen. Eikä sitten ensimmäistäkään negatiivista sieltä kummunnut framille, ei edes muutamista jälki-istunnoistakaan, sillä niinhän se tämä ihmismieli on ohjeistettu, että ”sallitaan” vain sellaiset mielihyvää korostavat muistot, jotka saavat meidät vakuuttuneiksi, että ennen kaikki oli paremmin! Enkä usko oman ikäluokkani olevan ainoan näin kokevan!
IsoTimppa-logo



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti