Salolaiset
eivät kuluta luonnonvaroja, vaan osallistuvat esimerkillisesti
ilmastotalkoisiin. Kaupunkimme on kirppu-torien Mekka. Köyhtyvä kansa tulee
kaupungin raken-teellisten palveluverkkojen karsinnan jälkeen yhä enemmän kierrättämään
irtaimistoansa niin kauan, kunnes kierrossa ollutta tavaraa ei enää kehtaa
viedä myyntipöydille. Hyvä näin! Jäätiköt sulavat joidenkin muiden tekemisten
syystä. Tulee tässä vielä mieleen Aram Hatzaturianin musiikki ”Persialaisella
torilla”, kun ajattelee kirppismyyjien työmaata.
Torstain
iltatorit kesällä. Jos kiertää Länsirannan kadun ensin kirjaston puolelta ja
sitten takaisin joen puolta, voi hyvämuistinen oppia tunnistamaan myyjät ja
pöytien tavarat elokuun loppuun mennessä. Herneitä ja mansikoita napostelevat
ihmiset kuleksivat hitaasti tämän reitin katsellen ja myyjät torkkuvat
ilta-auringossa.
Välillä
kuuluu huudahdus: ”Tuollainen oli meidänkin mummolassa”!
Mitä
on ostettavissa? Vanhoja työkaluja, lasiesineitä (Iittala on aatelia),
posliinia (jos se ei ole Arabian piippuleimalla, niin se ei ole mitään), Kotiliesiä,
leluja, lukkoja, pyttyjä, tyynyjä, pulloja (tyhjiä!), jne.jne., turha luetella
enempää. Ihailtavaa on se, että myyjät torstai toisensa jälkeen pakkaavat
tavarat nätisti sanomalehteen kotiin vietäväksi ja seuraavana torstaina taas
purkavat ne myyntipöydille.
Joskus
tekisi mieli ostaa joku itselle tarpeeton esine. Esimerkiksi jo toissa kesänä
esillä ollut LM Ericssonin seinäpuhelin, jollainen oli isovanhempieni
eteisessä. Katsomalla hintalappua se jää siihen odottamaan ensi kesää ja sitä
seuraavaa? Kunnon kirppismyyjä elääkin jonkinlaista sosiaalista ”elämäntapaa”, hän
ei olekaan ihan tosissaan myymässä? Jotkut tavarat toimivat
katseenvangitsijoina. Hän kyllä tietää, että
hinta on ainoa tekijä, joka vaikuttaa kaupan syntymiseen, mutta hyödyn
maksimointi tekee hänelle tepposet.
Kirpputorihallit.
Salossa on muutamia todella suuria kirppishalleja, joissa on useita satoja
myyntipöytiä, rekillä tai ilman.
Rekeissä
riippuvat ne salolaisten vaatteet, jotka ovat käyneet pieniksi tai ovat muuten
epäsopivia. Miehet eivät osta vaatteita edes kirpputorilta. Lastenvaatteet
menevät toisaalta kaupaksi, kun lapsi kasvaa ja pitää hankkia isompia kokoja.
Halleissa pyritään pääsemään eroon matkamuistoista(?), muumimukeista, leluista,
DVD-elokuvista, pulloista ja purnukoista, itse saaduista lahjatavaroista, vaatteista,
kengistä, design-lasiesineistä (maininta Wirkkala, Sarpaneva, Iittala, Frank, Still
jne. mainitaan, jos suinkin mahdollista). Tavaroiden kirjo on todella laaja.
Ainoa
asia, joka täälläkin vaikuttaa siihen, ottaako ohikulkeva tavaran mukaansa
kassalle, on hinta. Digiloikka on edennyt niin pitkälle näilläkin markkinoilla,
että kassalla luettu koodi ilmoittaa myyjälle kotitietokoneelle tai puhelimeen,
mikä tavara on myyty. Tosi hienoa! Kierrättäminen kiihtyy ja monesta tavarasta
pääsee eroon tarpeeksi alhaisella hinnalla. Monen vanhemman myyjän ajatusta
johtaa se periaate, että käyttökelpoista tavaraa ei voi heittää roskikseen, vaan
omatunto on tyynnytetty sillä,että se meni käyttöön?
Isossa
hallissa saattaa olla parisataa myyntipöytää. Tästä johtuu, että hyllyjen
välissä kuleksivia ihmisiä saattaa luulla ostamaan tulleiksi asiakkaiksi.
Paremminkin voisi olla niin, että päivät vapaana kulkevat myyjät ovatkin
jatkuvasti järjestämässä pöytiänsä?
On
kaikenlainen roina siirtynyt ennenkin yhden huushollin vintiltä toisen
vintille. Se tapahtuma oli huutokauppa. Kyllä niitä vieläkin joskus pidetään, mutta
kirppiksellä näkee usein myyntipöytiä, joiden tavarat ovat selvästikin jonkun
kuolinpesän tyhjennystä. Lastenkodit kun ovat jo ovea myöten täynnä.
Kun
pöydän vuokra-aika loppuu, on monilla myyjillä tapana laittaa parin viimeisen
päivän ajaksi 50-80% alennus. Juuri ennen alentamista on viety pois ne tavarat,
joita ei aiota antaa puoli-ilmaiseksi. Näillä alennuksilla joku ostaa, vaikka
ei tarvitsisikaan. Ne, joilla on aikaa, voivat katsoa ostokohteen valmiiksi ja
sitten vain odottamaan, että pöytään ilmestyy alennuslappu? Joku toinen käy
ammatikseen kauppaa pöydässään koko vuoden. Silloin on työnä kytätä alennuksia
tai tuotteita, joita joku myy tietämättä ”oikeata” hintaa? Business is business and Mooses is Mooses!
Tällaisia havaintoja teki
Eero
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti