Silviisii
ja niinikkänää. Miul jäi viel mielepääl nuit ruoka-asijoit, jott sallittakoo
niist viel yhä pittää puhetta. Mie taisi olla jo kolmanneil luokal, ko meijä
uutee parakkikouluu saatii koulukeittola ja meijä äit piäs sitä hoitammaa
keittäjän ja koulun vahtmestarinakii. Ja myö saatii uus asunto Upseerkyläst sen alakouluparaki
toisest piäst, kyökki ja kammaar. Kivjalassa ol sitte kellaar, mist ol yhteys
sinne keittola kyökkiikii, jot pihal ei tarvint männä ko sinne kuleksi.
Olhaa
sitä kuulemma olna kouluis ruokaa jo jokusii aikoi, mut alkujjaa vaa niinko
avustuksen vähävarasil. Kaikille ilmaseks se tulj sottii jälest, 1948, vaik
leipäpalaset ja maitopullo piti viel sillokii tuuva kotuva. Puuroloi, vellilöi
ja rokkaa ol sitt pääasias lämpimän ruokan. Ja oppilaihekii piti tuuva
puolukoit ja potattiloitkii keittolaa. Syksyl ussei viel ol koko koulu yhes tekemäs
marjareissuu, mill kerättii talv’varastoo puolukkatiinuloihe. Jollokii sit
saatii jo maituuki ”talon puolest” ja lie olna ainaski näkkileipää sopparuokii
kanssa.
Monemoisii
muistoloitha niistkii ruuist oj jiän, mutt semmone perunaryynivelli, mitä myö
sanottii sammakokuvuks, se on säilynt erikoisesti mieles. Semmosii Helmi-perunasuurimoit
ol jo kaupoiskii ja siint tehtii maitovellii tahi joskus puurookii, minkä kans
ol sitte marjakeittoo. Eikä ne mahottoma makusii oltkaa ja mukavaast ne pyöriät
potatjauholois tehyt ryynit liukastelliit kielepääl.
Mie
jouvuin joskus avittamaa äitmuorija ”perunateatteris”, mutt yläkoulu tytöil ol
tiskivuoroloi ain ruuva pääl, se ko ol ruokavälitunt muita pitemp, jotta
ennättiit. Yhe kerra mie olin joutunt äiji avuks jotekii ruokailuaja jälest –
lie olt potattiloihe kuorimist sillokii, vaik ylleesä ne kuorittiiki äiji kans
kouluaja jälkee. No, mie myöhästyin silt seuraavalt tunnilt ja ko sit seliti,
jot miks, nii johtajaopettaja; mie ku oli sillo jo yläluokil; hää nostatti
kaikk luokkii tytöt viijennelt, kuuvennelt ja seihtemännel yllää ja piti
melkose saarna heil. Ja sen perrää tytöt kyssyit äijilt, jot tarvitaako
keittolas jotakii apuva.
Vahtmestari
viras äitil ol sitte talvel tietekii luokkii lämmittämissii ja lumitöit
kouluparakkiloihe välisii teihe kohal. Puukäsitöis olliit tehnt semmose
kärkiaura, jota jakso vettää ja sill sai pääosilt tie auk, eikä jiänt nii paljo
metlal lakasemist. Toine jalkapolku män sitt koulu halkoliiteril, minkä toises
piäs olliit huussit oppilail. (Vielkii tuntuu, jot nokast niinko haisis se
Lysoli, mil niit kuurattii, ol se nii voimallii tuoksu.) Puihe kelkal vetämine
ja sisäl kanto ol yhteisvastuullisest meil yläluokkii pojil.
Siel
liiteril mie satu jollonkii kesälommii al kevväel opettajii piia (lie olt
kotiapulaine) kans yhel ajal ja ko jo sillo oun olt tämmöne Luoja mielharm, nii
jotenkii oli sitt häne mielens pahottannu niij jot hää uhkais siint kielii
johtajaopettajal. Ja ko mie en monastkaa ou osant herroloit kunnioittoo,
ainskaa tarpeeks, nii olin sanont, jot ’Ottohaa ei minnuu miäräile’! No, mie
olin jo usijampan kesän olt opettajal kasakkana ja käskassarana, ko siin
vierekkäisis parakkilois asuttiikii. Niis hommis sain kyll hyvvii oppiloi tält
uuvistusmieliselt ’pomoltain’. Hää ol raivant piene kasvmuan ja miuha se piti
kuokkii pehmosel mullal ain satoloihe korjuu jälest taik enne uusii kylvämist. Marjapensait
ja omenapuitkii hänel ol ja semmosenkii konti sain oppii, jot mite viisii yhes
omenapuus kasvaa usiammanlaisii omenoi. Olliik se nyt jalostamist vaiko
ymppäämist taik varttamist, monel viisii sitä oon kuult nimitettävä, mut sama
asija, jot toise laji puust pistetää oksapätkä siihe emäpuu oksaa. Ne
jalostusoksat pit katkast kevättalve alus ja niit piettii lumesisäskii
talvettumas, mut ne ei suant jiätyy eikä kuivaa. Vast sit ko emäpuu oksis
silmut alkaat turpoomaa, sitä hommaa jatkettii.
Katottii molemmist suunnillee
samanpaksuisii oksii, niinkö lyijykynä, suunnillee, ja sit vuolastii kumpasenki
oksa pää viistoo ja pistettii vastatuste. Ja ku sillo ei olt mittää maalar-
eikä jeesusteippilöit, nii niihe ympäril
kievottii tiukaast niinipuust otetul kuitulangal, niinel, ne oksat pysymää
yhes. Ja vällii ol laitettu niil vuolemispinnoil jotakii ’puu haavahoitoainet’
ja ulkopuolel niine ala mehiläisvahhaa suojaamaa. Tarkkaa ja vaikijaa hommaa,
jos aina piti olla kahestee, jott kässii ol tarpeeks ast.
Tää
opettaja ol ristint miut ’renki Aarre Ahvenukseks’, lie koulus luvettu
semmostkii kirjaa. Ja puutarhatöihii lisäks mie olin hänel vakituisen
airokkaan, hää ku ol innokas kalamies ja pyyti verkkoloihe kans siint meijä
äärellää olevast ja sitt Aliupseerkylän rannast alkavast järvest. Hänel ol
venneetkii molemmis. Monast meil ol alaluokkii opettaja, häne vaimosa, mukana
ja varsikii sil kauemmal männes. Opettajal on kyytineuvon armeija malline
Züntapp-moottorpyörä, oikee kartaanvetone ja reilukokkoin. Sen takasatulas istu
vaimosa ja mie olin siin tanki piäl. Mutt siitä piija kans välrikosthaa miu
piti haastaa.
No, hää
ol sitt toteuttant uhkailusi ja kielint opettajal, jotta mite mie olin hänt kohelt ja
sanont, jott ’ei Otto minnuu miäräile’! Ja sit seuraavan päivän, aamuhartauve
piäl tää opettaja komens miut luokast etteise puolel ja tul peräst ja komens seisomaa
siin koko seuraava tunni. Syyks riitti se, jot hää ei ou miul mikkää Otto, vaa
opettaja! Ja siinhä mie sit seiso. Eikä siint enempää haastii pijetty, mutt
alkuillast ko mie istuskeli mei koin rappusil, hää tul hakemaa verkosoutuu. Ko
ovi ol auk sisäl ja äit just siin ove kohal, nii mie – tietekiin hyväst opetettun
lapsen – huusi hänel, jot ’saanks mie lähtee järvel, ku Otto tul hakemaa
airokkaaksee’. Ja sit ko ol lupa, nii lähettii – eikä millokaa siint sen
enämpää kuulunt piijakaa puolelt.
Monemmoisii
muitakii taitoi ja tekemissii tää opetteja meijä koulu pojilt opetti. Tehtii
joku syksy luistimetkii! Sahanterän pätkät halkaistu koivuhalo pyöreel puolel
ja sit reunolois remmilöit, mil se sai pysymää kengä all ja jalois kiinni. Ei
ollu sillo viel Nurmeksii meijä kyläl, vaikk niitä olliit tehnt jo enne
itsenäistymist Nurmen asemal lähel Viipurii. Vast 50-luvul niit alko näkkyy
enämmält, jote omatekosil kiijettii syyskieräl jiäl enne lume tulloo. Ja vauhil
mäntiikii – turvalleenkii monast, ko ne terät lähtiit irt sielt alt.
Toine
tekemine, mist o omalaisii muistoloi, ol ko opettaja perust kyläl
lennokkikerho, jos myös sitt häne ohjauksessaan koottii rakennussarjoist erikokoisii
liidokkiloi. Tarkkaa ja keskittymist vaativaa se ol, mutt sit ku viime sai sen
valmiiks ja pääs heittämää taik siimanaru kans vetämää yllää, niij jo tuntu
juhlavalta katella ko se liitel jollokii melko kauvaskii. Järve jääl
kevättalvel käytii porukal koelennättämäs, ko melkee koko talv oltii niit
värkätty kassaa. Siel ku ei olna puita taik rakennuksii haittoin ja särkemäs,
jos kohti mihi män. Niis ku siipilöiskii ol se paper nii mahottoman ohkoist.
No, ko kaikk pojat ei kerhos olleet, assuit nii kaukan, jot eivät ennää iltasel
voineet olla mei kans, nii jollonkii, ko olin kehunt mite mahottoma hyvi se miu
tekemäin lens, nii halusiit nekkii nähä. Välitunnil ei ois rantaa ast ennätetty
lennättämmää, jote mie keksin, jot koulun katolt ja kentäl päi. Ja ku olin just
kiivent tikapuit yllää, nii tää johtajaopettaja tul koistaa siihe. Tokko
tarvinnoo tarkemmi selitel, jot miksvarte mie en pääst sillokaa sammaa aikaa
lähtemää kottii ku toiset…
Monemmoist muutakii meininkii siel meijä koulul ol. Sehä ol siihe aikaa kyläs ain se keskipiste ja kaikkii tapahtummii pitämispaikka. Ja sova jälest touhuttii kaikelviisii aktiivisest yhes, mutt niist mie haastankii lissää sit seuraavas pätkäs. Jot sinne ast näin männää…
Helmivelliä olen jokunen vuos sitte lapsenlapsille keittänyt ja tytär useinkin lapsilleen kun oli yhden pienen pojan herkkuu. Vielä niitä suurimoita löytyy kaupasta vaikka taitavatki olla monille outoja.
VastaaPoista