Olipa
kerran uudistuva matkapalvelulaki. Olipa myös Salon SYTY, joka on
jäsenyhdistystensä edunvalvoja. SYTY järjesti uudistuvasta laista
infotilaisuuden, jossa oli hämmästyttävän vähän yhdistysten väkeä. En oikein
tiedä, mitä ajatella… Käytävillä kuhistiin ja laki puhututti paljon ja
hartaasti. Kun sitten olisi ollut kolmen tunnin sessio asiasta, oli läsnä noin
15 henkeä.
Niin
kuin isoisäni jo aikanaan sanoi, on myöhäistä parkua, kun paska on jo
housuissa. Niinpä ajattelin olla erityisen avulias kanssakulkija ja yhdistää
1.7.2018 uudistuvan matkapalvelulain ja 25.5.2018 voimaan astuneen
tietosuoja-asetuksen. Tässäpä sinulle, mahdollinen virkistys- tai retkivastaava
yhdistyksessä, tietopaketti asiasta. Ole hyvä! Ja mahdolliset virheet ovat
omiani ja johtuvat siitä, etten ole ymmärtänyt asiaa oikein. Sekään ei ole
mitenkään mahdotonta, kun en kerran juristi ole. Ja matkapalvelulaista ja
tietosuoja-asetuksesta on kuulunut ja kuuluu vielä pitkään monenmoista. Vuoden
kuluttua olemme kaikki taatusti viisaampia asioiden suhteen!
Kannattaa
muistaa, että ennen 1.7.2018 varatut ja järjestetyt matkat hoituvat vanhaan
tapaan eli laki ei koske niitä. Jos matka varataan 1.7. jälkeen, on otettava
huomioon uusi matkapalvelulaki.
Tärkein
anti iltapäivän uudistuvasta matkapalvelulaista kertovassa tilaisuudessa oli
se, että jatkossa kannattaa aina ottaa rekisteröitynyt matkanjärjestäjä, kun ja
jos kyseessä on yli yön kestävä matka. Ulkomaille suuntautuvien reissujen
järjestämisessä on ehdottoman välttämätöntä käyttää rekisteröitynyttä
matkanjärjestäjää tai matkatoimistoa.
Päiväreissuja
(alle 24 tuntia, ei yöpymistä) voidaan edelleen järjestää yhdistyksen taholta.
Silloin täytyy muistaa, että matka on vain jäsenille. Asioita helpottaa sekin,
että yhdistyksen säännöissä mainitaan, että yhdistyksen tarkoituksena on
järjestää virkistystä jäsenilleen esimerkiksi retkiä ja matkoja. Lisäksi
matkasta ei saa tulla voittoa yhdistykselle eikä matkojen järjestäminen saa
olla liiketoimintaa eli varainhankintaa yhdistykselle. Matkojen on oltava
satunnaisia.
Sitten
päästäänkin taas siihen, mikä on satunnainen… Tästä lakimiehet vielä
kiistelevät, että onko satunnaista matkojen järjestämistä se, että yhdistys
järjestää matkan 1-3 kertaa vuodessa vai kerran kolmessa vuodessa. Tällä
välillä liikutaan tulkinnoissa juuri nyt.
Yhdistyksen
on lupa markkinoida jäsenmatkojaan vain niissä kanavissa, joissa yhdistys
muutoinkin ilmoittaa toiminnastaan. Jäsenmatkojen markkinointi on tehtävä
kohderyhmälle, matka ei saa olla avoin kaikille.
Näiden
neljän ehdon on täytyttävä yhtä aikaa. Muistakaa siis, että 1. markkinointi ja
myynti on rajattua, 2. matkat ovat satunnaisia ja 3. matkoissa ei saa olla
taloudellisen hyödyn tavoittelua eikä 4. matkailu saa vaikuttaa
liiketoiminnalta.
Harrastelijat
halutaan pois järjestelemästä matkoja! Siksi on todennäköisesti tiedossa
hintojen nousua reissuissa. Kuluttajan kannalta on tietysti ikävää, että hinta
nousee. Samalla kuitenkin kuluttajan oikeudet vahvistuvat. Uusi
matkapakettilaki säätelee matkailualaa, joten sekä kuluttajan että järjestäjän oikeudet
ja velvollisuudet muuttuvat.
Matkanjärjestäjän
vakuutusjärjestelmä (koottu hinta) on ilmoitettava ennen matkaa.
Tiedonantovastuu käsittää mm. sen, että tarkemmat tiedot on annettava
varatessa. Tämä laki uudistaa peruutus- ja korvausehtoja. Uusi laki samalla
myös lisää rekisteröityjen matkanjärjestäjien uskottavuutta, mutta lisää
samalla myös näiden kuluja.
Virheiden
korjaustilanteet kuuluvat uuden lain vakuutuksen piiriin. Näin ollen
matkaajalla on oikeus korvaukseen henkilö-, esine- ja varallisuusvahingoista.
Uutta on se, että myös lomanautinnon menetyksestä voi hakea korvausta
(mielipahakorvaus). Välitön palaute on silloin annettava jo kohteessa. Jollei
tule korjausta matkanjärjestäjän taholta jo kohteessa, on matkaajalla oikeus
korjata tilanne itse.
Kriisitilanteissa
paluukuljetukset on jatkossa turvattu. Silloin matkantilaaja saa täysimääräisen
korvauksen matkan peruuntuessa esimerkiksi matkatoimiston konkurssin vuoksi.
Matkustajan
peruutusehdot muuttuvat. Peruutuksessa ei ole jatkossa aikarajaa, mutta
peruutusmaksut tulevat normaaliksi käytännöksi. Maksuton peruutusoikeus
lääkärintodistuksella poistuu kokonaan! Samalla matkavakuutuksen merkitys
kasvaa.
Yhdistys
voi koota itse matkaohjelman, hinnoitella ja rahastaa. Mikäli matka
järjestetään yhteistyönä useamman yhdistyksen kesken, jokainen voi markkinoida
jäsenmatkaa omalle kohderyhmälleen. Ilmoittautumiset tehdään omaan
yhdistykseen, jossa ollaan jäsenenä. Myös maksu suoritetaan omaan
jäsenyhdistykseen. Kotimaan matkoja voi tehdä turvallisesti myös ilman
rekisteröitynyttä matkanjärjestäjää. Yhdistys kantaa silloin itse vastuun
matkasta.
Uusi
matkapalvelulaki siis korostaa jäsenyyttä. Sehän on hyvä asia yhdistykselle,
eikö sjuu? Matkat on tarkoitettu vain jäsenille eli se luetaan jäseneduksi.
Varsinaisilla ja kannatusjäsenillä voi jatkossakin olla eri hinta. Matkat on
nähtävä osana yhdistystoimintaa, joten säännöissä kannattaa olla maininta
virkistystoiminnasta esimerkiksi matkojen ja retkien muodossa.
Tärkeää
on huomata, että matka ei saa tuottaa kenellekään jäsenelle taloudellista
hyötyä!
Ennakkotietoa
on jaettava entistä enemmän matkoista, varaus- ja peruutusehdoista ja matkan
eri osien toteuttajien vastuista. Tämä koskee erityisesti rekisteröityneitä
matkanjärjestäjiä, mutta muuttaa myös kuluttajien odotuksia.
Ennakkotiedotettavia
asioita on korostettu uudessa laissa. Ennen reissua on kerrottava selkeästi
matkan kesto, kohteet, majoitustyyppi, kuljetukset, palvelut yms. Kokonaishinta
on kerrottava ja samalla on avattava se, mitä hintaan sisältyy (mahdolliset
lisämaksut ja maksuehdot). Mainostettaessa on huomioitava osallistujien
vähimmäismäärä ja ilmoittautumisen määräaika.
Kun
sitten yhdessä matkataan yhdistyksen järjestämälle päiväretkelle, ei
nimenhuutoa enää saa suorittaa bussissa. Jonkun on vain tiedettävä, keitä
matkassa on mukana. Matkalle lähtevä saa ilmoittaa toki nimensä, mutta
matkanjohtaja ei saa enää huudella bussissa kaikkien kuullen lähtijöiden nimiä.
Retken
jälkeen on tehtävä selkoa kuluista ja tuloista. Tuloja reissusta ei
yhdistykselle saa tulla. Jos nyt muutama kymppi jää yli, kannattaa retken
kohdalle kuluihin laskea myös kirjanpitokulut ja esimerkiksi puhelinkulut,
joita on aiheutunut matkan järjestämisestä. Mikäli voittoa tulee, verottaja
iskee kiinni!
Ennen
laitettiin nimilista kirjanpitoon. Tietosuoja-asetus asettaa tähänkin omat
rajoituksensa. On kuulunut kahdenlaista neuvoa eli edelleen voi laittaa nimilistan
kirjanpitoon tai sitten voi kirjanpitoon tehdä yhteenvedon mukana olleista
retkeläisistä. Itse noudattaisin yhteenvetoa, jossa todetaan, että matkalla oli
mukana 14 varsinaista jäsentä, 10 kannatusjäsentä ja 4 avustajaa. Mikäli laitat
jatkossakin nimilistan kirjanpitoon, pitää listasta poistaa kaikki
henkilötiedot nimeä lukuun ottamatta. Henkilötieto on mikä tahansa merkintä,
josta henkilö voidaan tunnistaa tai perheenjäsen/samaan talouteen kuuluva.
Tulipa
melkoinen vuodatus! No, kestihän luento lähes kolme tuntia. Jos jotain jäi
vielä epäselväksi, lisää tietoa löydät täältä:
sekä kilpailu-
ja kuluttajaviraston sivuilta:
Päivi
PS. Tämä 1.7.2018 on päivämääränä siis tärkeä muistettava meille yksittäisillekin SYTYläisille - sen jälkeen kun muuttuu mm. Kela-taksin tilaaminenkin. Siitäkin voit lukea täältä:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti