Sodat
maailmassa on varmaankin käyty. Ristiriidat ihmisten välillä saatu väkipakolla
järjestykseen, ikuinen rauha on varmaankin saavutettu. Ei koskaan enää sotia,
neuvottelemalla asiat ratkaistaan. Uskon, että tämäntapainen ajattelu vallitsi
hyvinkin voimakkaasti tuolloin ihmisten mielessä.
Oltiin
katkeria menneistä tapahtumista, mutta samalla tyytyväisiä, kun toinen
maailmansota oli mennyttä aikaa ja tuhotyöt olivat loppuneet.
En
tietenkään kaksitoista täyttäneenä noinkaan syvällisesti osannut asioita ajatella
enkä ottaa kantaa asioihin. Tietenkin sain vaikutteita kuulemistani aikuisten
kannanotoista. Päällimmäisenä asiana oltiin hyvillään sodan loppumisesta, mutta
surullisin mielin oltiin menetyksistä, joita sota oli aiheuttanut.
Sisukkuudella
ja kekseliäisyydellä pikkuhiljaa mentiin eteenpäin, kohti parempaa maailmaa.
Piti saada uudet kodit eli asuinsijat ja työpaikat menetettyjen tilalle.
Etusijalla oli poistaa puute ja kurjuus. Sodan aikana vallitsi elintarvikkeiden
ja muidenkin hyödykkeiden säännöstely. Taisi olla tuo puute ainoa asia, joka ei
ollut säännöstelyn alainen, sitä ei tarvinnut säännöstellä, sitä riitti.
Kiemuraiset ja ruosteiset rautanaulatkin uusiokäytettiin hyvinkin tarkkaan.
Niin sanottu korttiaika eli säännöstely jatkui vuoteen 1954. Tuona vuonna, säännöstelyjen
viimeisenä, kahvi vapautui vapaille markkinoille.
Uusiokäyttö
on saanut aivan uuden merkityksen nykyisin. Sodasta johtuva puute ja kurjuus
laittoi ihmiset käyttämään vähänkin käyttöön soveltuvat tarvikkeet uudelleen.
Nykyisin yritetään luonnon ja ilmaston takia kierrättää ja sitä kautta säästää myös
luonnonvaroja, jotta maailma pelastuisi.
Pääsiäisen
aikoihin USA:n presidentin puoliso Eleanor Roosevelt tutustui Suomen
olosuhteisiin. Elettiin vuotta 1946. Vaimoni albumista löytyy valokuva, jossa
arvostettu vieras tutustuu sotalesken perheeseen ja vasta rakennettuun taloon.
Kuvassa leskiäiti, hänen lapset ja vieras ovat talon portailla. Tilaisuudessa
esiintyi mm. Vihdin nuorisokuoro. Onneksi joku on ottanut Näpsä -merkkisellä
kameralla tilannekuvan asevelitalon portailta.
Vaimoni oli ollut odistamassa tapahtumaa osallistumalla laulukuoroon, joka
tilaisuudessa esiintyi vieraalle.
Uudisrakennuksen
ovat rakentaneet aseveljet talkoilla. Monelle paikkakunnalle nousi niin
sanottuja asevelitaloja. Leskiäidit saivat näin jonkinlaisen elämänlangan,
jonka avulla sai otteen hieman parempaan tulevaisuuteen. Mitkä olivat kriteerit
asevelitalon saannille? En tiedä olenko oikeassa kaikkien kohdalta, mutta sodassa
kaatuneiden aseveljet olivat yhteisellä päätöksellä asiassa mukana.
Ulkomaita
tulleelle vieraalle on tietenkin tapana tarjota kansallisia herkkuja.
Kuvittelen, että vierailun aikana pöydästä löytyi myös mämmiä, tuota
imellettyä, vedestä, ruisjauhoista ja ruismaltaista valmistettua ruskeaa
sokerilla ja kermalla maustettua herkkua.
Joku koiranleuka keksi jutun Eleanooran sanomana, kun hän palasi
kotimaahansa. ”Laita rakas mieheni nopeasti ruokalähetys sinne Suomeen, he
syövät kahteen kertaan saman ruuan”.
Sanovat, ettei muualla maailmassa tunneta mämmiä.
Karkkilassa
syntyneenä ja pusulalaisista vanhemmista lähtöisin olen lapsuuteni ajan syönyt
vähän toisenlaista mämmiä. Renko mm. lukeutuu samaan ”kulttuuriin”
syntymäalueeni kanssa. Mämmimme erottuu
raaka-aineen kohdalta perunan käytöllä.
Eli 10 litraa kuorittuja perunoita. Perunat keitetään kypsiksi.
Keitinvesi otetaan talteen, perunat survotaan hienoksi.
2 kg Ruisjauhoja, jotka sekoitettaan perunasurvoksen
joukkoon vähitellen. Pääasia on, että massa pysyy
lämpimänä. Lämmintä keitinvettä voi lisätä joukkoon.
joukkoon vähitellen. Pääasia on, että massa pysyy
lämpimänä. Lämmintä keitinvettä voi lisätä joukkoon.
1 kg Mämmimallasta (tai ruismallasta. Uskon,
ettei silloin
ennen muuta mallasta ollutkaan. Ehkä ohrasta
valmistettua sahti maltaita kuitenkin.)
Maltaat lisätään "tasatahtiin" ruisjauhojen kera.
ennen muuta mallasta ollutkaan. Ehkä ohrasta
valmistettua sahti maltaita kuitenkin.)
Maltaat lisätään "tasatahtiin" ruisjauhojen kera.
3 tl Suolaa.
Lisätään jossakin vaiheessa.
Lämmintä
keitinvettä lisätään vähitellen. Kotonani massa peitettiin vanhalla täkillä, se
piti lämmön yli yön. Jos epäilet, ettei imeltyminen "fällyn" alla
onnistu, niin vähän siirappia massaan ja tuote melko varmasti onnistuu.
Maistamalla massaa seuraavana päivänä voit todeta imelyyden. Roveisiin
laitettaessa aineksen pitää levittäytyä itsestään.
Jos
Sinulla on saatavissa oikeita tuohesta tehtyjä ropposia, niin anna niiden liota
ja sisusta rove voipaperilla. Tuokkonen säilyy uusiokäyttöön seuraavana vuonna
paremmin.
Kymppi-mämmi
valmistaa myös "uutuutena" peruna-mämmiä. Hyvä kilpailija
mallasmämmille. Imellytys varmaankin on toteutunut siirapin avulla.
Lapsuuden
kotona kuoritut perunat jätettiin kylmään eteiseen. Perunat eivät jäätyneet,
mutta pakkanen eli kylmä imellytti vähän perunoita.
Useampi
tunti siinä meni kun mämmi oli kypsää. Kokki Kolmonen puhui perunamämmin
puolesta. "Perunamämmi on perinteistä, ravinnerikasta hyvää
syötävää". Siihen aikaan ei pelkkä mallas-ruisjauhomämmi ollut
mistään kotoisin maunkaan suhteen.
Millä tavalla mämmiä on alettu valmistamaan eli sen
valmistushistorian synty olisi mukava tietää. Minun ajatukseni mukaan tämä on
pelkästään suomalainen herkku. Peruna raaka-aineena saattaa viitata
perunalimpun tekoon. Jauhot on vain loppuneet kesken kaiken. Massaa ei ole
haluttu hukkaan heittää. Se on laitettu astioihin ja paistettu uunissa. Tulos
on ollut tyydyttävä ja hyväksi havaittu. Naimakauppojen myötä ohje on
kulkeutunut nuorikon mukana aikojen saatossa. Ei suusta suuhun menetelmällä,
mutta hyvinkin talosta taloon…
Pitäkäämme
mämmit suomalaisten perinneherkkuna. Suomalainen ruoka pitää nauttijansa
tiellä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti