»Onko tehty talvitöitä,
onko pitkiä pinoja,
onko paljon aidaksia,
ruoditko jo rohtimesi,
peroitko jo pellavasi,
joko villasi virutit?»
onko pitkiä pinoja,
onko paljon aidaksia,
ruoditko jo rohtimesi,
peroitko jo pellavasi,
joko villasi virutit?»
Noin kysyttiin Kynttilänpäivänä (2.2.). Se oli ennen sydäntalven ”viimeinen merkkipäivä, jonka jälkeen alettiin jo
odottaa kevättä. Kevättä kynttilästä, syystä Perttelistä!”
Kynttilänpäivää on vietetty
300-luvun puolivälistä saakka. Nimitys tulee siitä, että keskiajalla kynttilänpäivänä
vihittiin vuoden aikana kirkossa käytettävät kynttilät.
Tuollaiset ”merkkipäivät”
olivat ennen Ilmatieteenlaitoksen sääennusteiden tietojen leviämistä tärkeitä,
sillä niistä haettiin ennakkotietoa kuinka eri elämisen ehtoihin voisi
varautua. Varsinkin tuleviin säihin oletettiin löytyvän heijasteita juuri
kyseisten päivien vallitsevasta säästä. Vuotuisessa ajankierrossa tuollaisia
löytyy jokaiselle kuukaudelle – nyt otetaan käsille niitä tämän helmikuun
osalta.
”Jos ei kylmä Kynttilänä…”
ennakoi kylmää alkukesää ja jopa heinäkuutakin. Nyt ainakin näyttäisi olevan
oivallisen kesälämmön ennusmerkkejä ilmassa – ainakin maan pohjoisten osien
säitä seuraillessa. Kai se pienikin (yö)pakkanen riittäisi lämpöiseen kesään
meille salonseutulaisillekin, mutta suojelisi hirmuhelteiltä!
Katselkaahan sillä silmällä
pakkasmittareita ja yrittäkää muistaa sitten kesällä, että osuiko oikeaan.
Muistin varaiseksihan se jää, kun ei ole ikkunanpielessä narusta roikkuvaa
Allakkaa, jonka reunaan voisi noita luonnonilmiöitten ennusteita ylös merkata –
ennen se oli joka tuvassa ja juuri sen ikkunan pielessä, jonka lasista näki
ulkolämpömittarin lukemat.
Seuraava suven säiden
ennustaja oli helmikuun 15., Sipin päivä, jolloin suojasää oli hyvän ja
varhaisen kevään merkki. ”Jos räystäistä tippuu Sipinä vettä sen verran, että
kana saa juodakseen, tulee hyvä vuosi ja kanat munivat hyvin. Samaten suojasää
ja vesisade merkitsivät sitä, että maassa on ruohoa jo toukokuun alkupuolella
ja puiden lehdet ovat silloin hiirenkorvan kokoisia.”
Kolmas helmikuulle osuva
sääpäivä oli ”Matin päivä, 24.2., »Kevät-Mattia» eli »Talvi-Mattia», on sanottu
myös jopa ensimmäiseksi kevätpäiväksi. Päivä tunnetaan räystäissä
roikkuvista jääpuikoista, »Matin parroista». Mitä pidemmät parrat, sitä
pidemmäksi kevät venyy.
Auringon lämmittämältä räystäältä roikkuvia.
Suojasää Matinpäivänä
ennustaa varhaista kevättä. Jos pyryttää tai on kova lumituisku, niin lunta
tulee vielä kevään aikana monta kertaa, mutta marjavuodesta tulee hyvä.”
Säiden ennusmerkkien
seuraamisen lisäksi noihin ”merkkipäiviin” kytkeytyi monia muitakin perinteitä,
mm. ruokien ja ruokittavien suhteen.
”Kynttiläpäivän tapoihin on
kuulunut ohrapuuron keittäminen, sama tapa tunnetaan myös virolaisilta ja
liiviläisiltä. Virolaisilla on lisäksi ollut tapana juoda tuolloin olutta tai
viinaa, jotta pysyi kesällä terveen ja punakan näköisenä. Suomessa keitettiin
kynttilänpäivänä myös lihakeittoa, jonka höystönä olivat sikojen, lehmien tai
lampaiden sorkat eli »kyntöset».”
Sitten tuo Sipin päivä
lienee ollut muuallakin merkittävä, ei vain Laitilan munapitäjässä, sillä ”siihen
aikaan, kun kanat vielä osasivat puhua, ne ohjeistivat Varsinais-Suomessa
hoitajaansa: »Ruoki minua Sipin päivään asti ja heitä sitten hännästä
hangelle».” Eli nyt kanat päästettiin myös pihalle, vaikka yleensä ”kukkoja ja
kanoja pidettiin kanaloissa tai pirtin lattian alla olevassa tyhjässä tilassa,
josta ne päästettiin tupaan syömään". Kanojen munat ovat olleet uuden elämän ja
kevään symboleita, joissa on suojaavaa elinvoimaa.
Kevään ensimmäisen munan
piilottaminen veräjän alle suojeli karjaa kesällä susilta ja karhuilta. Karja
voitiin myös suojata kiertämällä se kananmuna kourassa, jonka jälkeen muna
vietiin lahjana metsänhaltijalle muurahaispesään.
Siat kulkivat entisaikaan
vapaana suurimman osan vuotta ja söivät tunkioista. Uudet ostetut porsaat tuotiin
taloihin kevättalvella. Porsaat vietiin tupaan ja niiden kärsät mustattiin uunin
reunasta, jotta ne saivat uunista voimaa elämäntaipaleelle. Porsaat saivat
elellä tuvassa, jossa niitä hellittiin runsaalla maidolla ja kokkelilla.
Käytiinpä tupaporsas sylissä välillä saunassakin, jossa se ensin vihdottiin ja
sitten pestiin.”
Kun lehmien poikiminen
ajoittui yleensä kevättalvelle, niin toi se mukanaan myös ensimmäiset vasikat
ja maidon. »Matti se maijon aloittaa». Ternimaito on heti poikimisen jälkeen erittyvää maitoa, Sitä voidaan
käyttää ruokana muun muassa uunijuustoon, jossa ternimaito
kypsytetään uunissa. Valmis uunijuusto syödään esimerkiksi maidon, sokerin ja
kanelin kera. Näin herkuteltiin talvikauden vähäisemmän maidon saannin
jälkeen makujen runsaudesta.
Matin tienoissa kerittiin
myös lampaat, jolloin saatiin »varpuvilla» eli »matinvilla».
Laskiainen on neljäs
merkkipäivä, joka osuu joskus myös helmikuulle. Sehän sijoittautuu seitsemän
viikkoa ennen pääsiäistä, mutta tänä keväänä se tavoittaa ennusmerkkeineen
meidät vasta maaliskuun alussa ja on ihan oman postauksensa arvoinen. Ja mikäli jaksatte kiinnostua myös talvea ennakoivista ennusmerkeistä, joista ennen yritettiin etukäteen tietää kelit ja kylmät, niin pistäkää mielipiteenne kommenttina; kyllä meistä joku niistäkin kertoisi.
Varmasti monella seuduilla
ja perinteissä on näillekin vuodenkierron ”merkkipäiville” monenmoisia
merkityksiä, joista olisi mukava kuulla kerrottavan. Jos mieleesi muistuu joku
sellainen, juuri näihin helmikuisiin osuvana, niin tuolla postauksen lopussa olevassa
kommentointiosiossa on mahdollisuus niitä muistellen kertoa myös muille, kuinka
Sinun elinpiirissäsi ”merkkipäiviä” aseteltiin. Olisi myös jännää kuulla, missä
vaiheessa noiden ennen niin tärkeiden päivien seurannasta on luovuttu ja
liu’uttu pelkästään luottamaan telkkariuutisten säätietoihin.
Joitain muistisääntöjähän sitä oli hyvä olla, kun ei ollut älypuhelinta ja siinä Supersäätä. Nykyään nuo ennusteet vaikuttavat suurimmalla osalla lomailmoihin, mutta ennen vanhaan kesien säät olivat merkittäviä koko elinkeinon ja pärjäämisen rakentajina.
VastaaPoistaSÄÄ oli hyvin tärkeä tekijä pää-elinkeinon harjoittamiselle. Sään armoilla sitä ollaan eletty. Säästä riippui leivän riittävyys.
VastaaPoistaMää ainakin olen sitä mieltä.