Kun
seuraa nettimyyntipalstoja, huomaa varsin nopeasti, että vanhat ”peltilelut”
ovat haluttua keräilytavaraa. Miten on mahdollista, että näitä lasten yli 60
vuotta sitten saamia leluja on yleensä vielä ehjänä olemassa?
Tässä
yksi tarina. Allekirjoittaneella on neljä vanhempaa siskoa. He kaikki menivät
naimisiin kohta sodan päätyttyä rintamalta palanneiden miesten kanssa. Toiseksi
vanhin sisko – Elli – meni naimisiin kesällä 1946 Matin kanssa. Matti oli
hiihtänyt eversti Majewskin hiihtojoukoissa Mai Cubaan ja takaisin sodan
päivinä. (Katso Googlesta, jos kiinnostaa). Siis myös takaisin! He saivat kolme
poikaa, jotka kuuluivat varsinaisesti niihin ”suuriin ikäluokkiin”, joista
usein puhutaan. Jaakko s. 1947, Jorma s.1948 ja Jyri s. 1950. Vielä syntyi
Riitta vuonna 1958.
Isä-Matti
oli kenkätehtaan myyntipäällikkö. 1950-luvun alkupuolella oli pulaa vähän
kaikenlaisista tavaroista, mutta oli rauha ja tulevaisuus odotti vain hyviä
ratkaisuja ja työntekoa. Myös kengistä oli pulaa. Kun tuotantoa alkoi olla
tarpeeksi, niin piti alkaa huomioida myöskin ”muoti”!
Matka
Keski-Eurooppaan
Helmikuussa
vuonna 1954 kenkätehtaalta lähti kolmimiehinen ryhmä tutkailemaan kenkämaailman
ihmeitä keski-Eurooppaan. Myyntipäällikkö Matti, tuotantojohtaja Pentti ja
mallimestari Kauko oli se tutkimusryhmä.
Länsi-Saksassa
talousihme eli ”Wirtschaftswunder” oli jo tuottanut kelpo tulosta. Ahkera kansa
ja Marshall-apu Amerikasta oli hyvä yhdistelmä. Saksalaiset lapset leikkivät jo
Märklin-sähköjunilla ja sähköautoilla, kun meillä olivat Juho Jussilan puujunat
ja autot.
Jouluna
1952 isä leikkii poikansa kanssa
Kenkiä
lähdettiin Katsomaan Länsi-Saksaan, Belgiaan, Hollantiin, Ranskaan, Sveitsiin
ja Italiaan. Matka kesti neljä viikkoa. Välillä oli niin kylmä, että Matti
nukkui jossakin paikassa päällystakki päällä. Matkan yksi tulos oli se, että
Saksasta palkattiin mallimestari Christian Dieter tehtaalle. Hän perusti
myöhemmin oman tehtaan ja valmisti huippulaatuisia naisten kenkiä.
Seuraavassa
kuvassa kenkätehtaan johtajan Mercedes Benz odottaa Turun satamassa laivaan
nostamista. Se tapahtui laidan yli ”liinoilla”. Kuvassa Matti sytyttää punaista
norttia ja Pentti seuraa. Kauko puuttuu kuvasta. Laiva on BORE.
Laivaan
nousua odotellessa
Matkan
tulokset
Ensiksikin
tehtaalla alettiin valmista ”Cavallo”-merkkisiä miesten pitkäkärkisiä ja
korkeakorkoisia mustia kenkiä. Allekirjoittaneellakin oli tietysti selllaiset. Ne
kävivät kaupaksi kuin ”häkä”. Tansseissa oli hieman haittaa pitkistä kärjistä.
Tähän asti on ollut puhe vaan kengistä. Mutta...
Toiseksi
tuloksia oli paluumatkalta. Ne olivat pojille ”tuliaisia”. Pojista vanhin
Jaakko sai Schuco-sähköauton, Jorma auton, jonka katosta oli sellainen puikko,
jolla autoa ohjattiin. Jyrin autoa en muista.
Kun
Jaakko syntyi, oli allekirjoittanut kuuden vanha. Minua alettiin kutsua
Eero-enoksi. Kysyin hädissäni, että jääkö Antero nyt nimestä pois, kun eno on
tullut tilalle? Jaakon auto on edelleen laatikossa ehjänä ja käyttökuntoisena.
Veljien autot on leikitty loppuun. Jaakko sai myös punaisen Volkswagenin. Syy
oli se, että isä piti takanaan sähköautoa silloin, kun sillä ei leikitty. Hän
antoi sen pojalle vasta 12-vuotiaana omaan hoitoon.
Jaakon sähköauto tallella vuonna
2018
Matti
muisti minuakin. Sain samanlaisen punaisen Volkkarin, jossa oli vauhtipyörä
sisällä. Pojat ja minä saimme vielä pienen vieterikäyttöisen Jeepin. USA:n
armeijan Willys. Minulla oli sekä Volkkari että Jeeppi tallella vuonna 2010,
kuun muutimme. Silloin vein Jaakolle omat autoni Buickin seuraksi. Olihan hänen
isänsä ne aikanaan tuonut Saksasta.
Eeron Volkkari ja Jeeppi
Nämä
lelut olivat tosi hienoja vuonna 1954, kun niitä vertasi silloin täällä
myytäviin.
Tällaisilla
leluilla on vahva tunnearvo, että ne tulevat myyntiin usein vasta
kuolinpesistä.
Eero
P.S.
Tapasin veljeksistä nuorimman, Jyrin, ja otin puheeksi ne Saksasta tuodut
autot. Hän sanoi, että tietää, missä muuttolaatikossa hänen autonsa on. Sain
seuraavana päivänä puhelimeeni kuvia "Buickista". Ei se hänelläkään
ollut loppuun leikitty!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti