Motto: Huomisesta meillä on utuinen aavistus,
mutta ylihuomisesta emme tiedä mitään!
Tämä kirjoitus syntyi siitä, kun erään
työtoverini kanssa muistelimme vuonna 1995 pidettyä koulutustilaisuutta. Koolla
oli kolmisenkymmentä opettajaa. Yhdeksi luennoitsijaksi oli kutsuttu
tulevaisuudentutkija Turusta. Hän julisti, että viiden vuoden (siis vuonna
2000) kuluttua opettajan ammatti on kadonnut, eikä koulujakaan enää ole. Nuoret
ja vanhat opiskelevat itsenäisesti tietokoneavusteisesti. Jokaisella
opettajalla oli siihen aikaan jo työpisteissään PC-tietokone. Monella oli
kotonaankin, kuten tämän kirjoittajalla.
Näin todella käy aikanaan, mutta
tarkastellaanpa asiaa hieman kauempaa. Mihin perustuu pienen kansan menestys
PISA-tutkimuksissa? Miksi meillä on ollut hyvä koulujärjestelmä moniin muihin
maihin verrattaessa? Miksi suomalaiset ovat maailman lukutaitoisin kansa? Miksi
Suomessa on maailman paras kirjastolaitos? Olisi sääli, jos näin hyvä
koululaitos häviää! Tiedän hyvin, että koulussa kaikki eivät ”viihdy”. Kateederiopetus
on ollut niin opettajajohtoista, että moni inhoaa koulua loppuikänsä jne. Miksi
siis tasapuolisuudessaan maailman paras ja köyhemmällekin kansanosalle
koulunkäyntimahdollisuudet suonut koulu murenee käsiin?
Törmän torppa Ruoveden Hanhonkylässä
Törmän torppa Ruoveden Hanhonkylässä
Isäni Eemeli syntyi torpassa v. 1893. 1960-luvulla hän muistelee koulunkäynnin alkua kirjoituksessaan näin:
”Kiertokoulu, jo koulun nimi kiertokoulu,
ilmaisee sen miten kiertokoulu toimii. Sen ylimpänä valvojana oli seurakunnan
päättävät elimet. Kunta oli jaettu lukuruoteihin joissa pidettiin talviaikana
kinkerit, joilla kuulusteltiin piiriläisten lukutaito ja merkittiin ne
muistiin.
Kiertokoulu oli siten kansakoulun edeltäjä
ja seurakunnan edustajat määräsivät kenen kiertokouluvuoro oli. Kiertokoulun
aika ja paikka kuulutettiin saarnastuolista, joten asia tuli sillä tavalla
seurakuntalaisten tietoon.
Kiertokoulua varten tarvittiin myös
kalusteita, penkit ja pöydät. Siksi oli isämme (isoisäni Hermanni Törmä) jo
talvella kaatanut metsästä tarvittavan määrän runkoja, jotka sitten keväällä
sahattiin lankuiksi. Kun sitten koulun alkamispäivä läheni, sahattiin pöytien
jalat noin 60 cm korkeiksi pylväiksi, joitten päälle lankku asetettiin
kirjalaudaksi ja oppilaiden istuimia varten noin 40 cm pylväät, joitten päälle
lankku. Opettajan opetusvälineet olivat pirtin pöydällä. Opetusvälineisiin
kuuluivat ns. kivitaulut ja rihvelikynä. Maamme-kirjaa käytettiin
sisälukukirjana. Oppilailla piti olla omat virsikirjat, katekismukset sekä
raamatunhistoriat.
Oppilaat olivat jo ennen kiertokouluun
tuloa käyneet ns. sunnuntaikoulua, jossa oli opittu kirjaimet ja tavaamisen
aakkoset. Kaikki oppilaat eivät osanneet kiertokouluun tullessaan vielä tavata,
joten sanojen muodostaminen oli opeteltava aivan alusta. (Väkisinkin tulee
tässä allekirjoittaneelle mieleen Seitsemän veljeksen Juhani tai tämän päivän
uutisista välähdys, jossa jonkin kehitysmaan lapsia on aurinkokatoksen alla
koulussa).
Opettajana meillä oli kiertokoulun
opettaja Elina Lahti, joka hyvin osasi ohjata oppilaitaan. Opettaja asui Törmän
sivukamarissa (rakennus on tänään Ruoveden kotiseutumuseon asuinrakennus…) ja
sai maksusta ylöspidon talosta. Se oli 1 markka päivältä. Me lapset aina hieman
jännittäen varrottiin, että jäikö opettajalta hänelle keitettyä
mannakryynivelliä jäljelle, kun me saatiin jäännökset tasata”. Lainaus päättyy.
Vielä olisi ollut tekstiä välituntileikeistä ja muusta oheistoimista.
Hermanni Törmä
Isoisäni siis organisoi kiertokoulun toiminnan kotonaan Hanhonkylällä. Isäni kävi sitten Ylemmän kansakoulun Ruoveden kirkonkylässä. Minulla on hallussani kaikki isäni käsikirjoitukset ja muut ”paperit”. Mm. hänen kansakoulun päättötodistuksensa. Siinä on vain yksi arvosana 9, kun muut ovat 10. Se ysi on laulusta! Kun isäni jälkeläisistä toinen - peruskoulunopettaja – väitteli Jyväskylässä tohtoriksi oppimisesta peruskoulussa, ojensin hänelle tohtorikaronkassa tämän isoisänsä alkuperäisen päättötodistuksen.
Koulutapahtumia Orivedeltä
Isäni muutti Orivedelle maalarin oppiin.
Maalarimestariksi edettyään perusti vuonna 1922 Maalausliikkeen. Meni
seuraavana vuonna naimisiin torpparin tyttären kanssa ja sai seitsemän lasta.
Omakotitalo oli rakennettu vaihe vaiheelta valmiiksi vuoteen 1936 mennessä.
Keittiön ikkunasta pellon yli katsottuna 500 metrin päässä näkyi samana vuonna
valmistunut uusi Yhteiskoulun rakennus. Eemeli urakoi uudisrakennuksen
maalaustyöt. Kaikki Törmän lapset kävivät tässä koulussa vähintään keskikoulun.
Tämän kirjoittaja pääsi ylioppilaaksi vuonna 1962, kun Yhteiskoulua oli jo
laajennettu ja isäni oli urakoinut nekin maalarintyöt. Isäni oli Yhteiskoulun johtokunnan
puheenjohtaja, kun kävin koulua. Olin isällä maalarintöissä kaikki kesälomat 14
vuotiaasta lähtien. Oriveden Kaarikirkko oli isäni viimeinen suuri
maalausurakka. Saimme valkolakit upouudessa kirkossa, jossa oli ollut
maalarintöissä.
Kansakoulun 1. luokka, aamuvuoro. Kirjoittaja on keskirivissä
toinen vasemmalta. Opettaja on Lilli Vettenranta.
toinen vasemmalta. Opettaja on Lilli Vettenranta.
Koulu alkaa
1.9.1948 äiti lähti saattamaan
nuorimmaistaan kouluun. Kun oli päästy pihasta tielle, sanoin: ”Osaan kyllä
mennä sinne ihan itse!” Menin kouluun mielelläni. Keittiön ikkunasta näkyi myös
Kultavuori, jonka laella oli Keskuskoulu eli ”Puukoulu”, johon menin, ja
Työväentalo. Isä toimi aktiivisesti Työväentalolla ja oli
kunnallispoliitikko. Hän oli kunnanvaltuuston jäsen. Vaikka hänellä ei ollut
mahdollisuuksia nuorena opiskella, vaikka edellytyksiä kyllä olisi ollut, oli
hän hyvin koulutusmyönteinen koko elämänsä.
Minulla on hallussani käsikirjoitus siitä
aloitteesta, jonka hän on tehnyt valtuustolle uuden keskuskansakoulun
rakentamiseksi. Rakennus valmistui vuonna 1952. Kun olin päässyt Yhteiskouluun,
oli siellä tilanahtautta ja luokkani kävi koulua uudella kansakoululla. Kun
Jyväskylästä päin tulee Orivedelle ja on menossa Tampereelle, nämä molemmat
isot nelikerroksiset koulurakennukset erottuvat selvästi maisemasta. Isäni oli
myös sen ryhmän jäsen, joka perusti Orivedelle Ammattikoulun. Myös Oriveden
Opiston johtokuntaan hän kuului pitkän rupeaman.
Oriveden kirkonkylä etelän suunnasta
kuvattuna 1960-luvulla. Edessä tuhopolton kohteeksi joutuneen puukirkon tilalle
rakennettu Kaarikirkko. Kuvan yläreunassa vasemmalla on Yhteiskoulu, oikealla
kansakoulu ja sen alapuolella Oriveden Opisto. Salolaisten hyvin tuntema
naisten lentopallojoukkue Orpo (Oriveden Ponnistus) alkoi tosissaan harjoitella
Opiston uudessa liikuntasalissa.
Kasvoin siis sellaisessa ympäristössä,
missä koulunkäyntiä arvostettiin. Tajusin kirkkaasti jo keskikoulussa, että
opiskelemalla voi saavuttaa sen, mitä jotkut ”luonnonlahjakkuudet” saavat ilman
koulutusta tai suvussa kaikki aloitetaan muutamaa ”porrasta ylempää”.
Naapureina asui monia opettajaperheitä. Isäkin suositteli opettajantyötä, koska
tunsi koulujen asiat perinpohjin.
Kansakoulu, keskikoulu ja lukio käytiin
niin, että sama luokkayhteisö oli pitkään yhdessä. Esimerkiksi
ylioppilaaksituloluokka kokoontuu usein, nyt yli 50 vuotta myöhemminkin. Oli
turvallista olla porukassa, missä heikompia autettiin pysymään mukana. Tätä etua
ei nykyään koulua käyvillä enää ole. Ei ole tiiviitä luokkayhteisöjä. Minua ei
ole koskaan koulukiusattu. Nykyään monet julkkikset hakevat yleisön myötätuntoa
sillä, että ilmoittavat olleensa koulukiusattuja ja masentuneita.
Kun pääsin lukioon, päätin aikanaan pyrkiä
opettajan työhön. Lukion jälkeen oli vuorossa varusmiespalvelus. Pidin armeijan
touhusta, koska tekeminen oli niin selvää ja reilua. Kun kotiuttaminen oli
lähellä, varuskunnan komentaja kehotti hakemaan kadettikouluun. Olin päivää
ennen tuota kehotusta saanut tiedon, että pääsen Turun Kauppakorkeakouluun
opiskelemaan ekonomin tutkintoa. Valitsin Turun.
Kauppakorkeakoulun opiskelu oli aivan
koulumaista. Se sopi minulle oikein hyvin. 70 kurssin opiskelijaa istui
luennoilla ja tenteissä pääasiassa samaan aikaan lukujärjestyksen mukaisesti.
Valmistuin lyhimmässä ajassa keväällä 1966. Sitten kesäyliopistoon suorittamaan
arvosanaa kasvatusopissa opetustyötä varten.
Mistä opiskelurahat? Ei siihen aikaan
ollut opintolainoja, opintorahoja tai asumistukia. Maalarintöissä kesälomien
aikana ansaitut rahat olivat pankissa. Oriveden koulujen kesälomien aikana
niitä remontoitiin joka kesä. Isäni urakoi ne kaikki, joten töitä oli. Kun asui
Turussa alivuokralaisena ja eli tarkasti, niin pärjäsi. Edellä kerrotusta
varmasti johtuu se, että en ymmärrä ollenkaan sitä, että kouluruoka ei
joillekin nykyään kelpaa tai, että opiskelija vaatii yksiötä asunnokseen, jonka
joku muu maksaa jne.
DIGITALISAATIO VYÖRYY YLITSEMME NYT
Syksyllä 1966 pääsin Salon Kauppaoppilaitokseen
tuntiopettajaksi. Opiskelin työ ohella maisteriksi ja auskultoin. Kohta silloin
syksyllä 1966 rehtori kutsui huoneeseensa ja sanoi, että sinulla on ekonomin
todistuksessa arvosana tietojenkäsittelyopista. Kenelläkään muulla talossa ei
sellaista ollut ja rehtori kysyi, haluaisinko alkaa opettaa ATK-alkeita
vapaaehtoisena aineena? Siitä se alkoi tutustuminen tietokonemaailmaan – 10
vuotta ennen kuin Steve Jobs alkoi autotallissaan kehitellä APPLE-tietokonetta!
Suomessa oli muutamia saunamökin kokoisia
tietokoneita siihen aikaan. Minulla oli Salon ensimmäinen piirtoheitin, jolla
näytin kaikenlaisia kuvia aiheesta.
Eero
Törmä Ammattiopiston liiketalouden linjalla tutustumassa.
Kauppismuseosta löytyi vielä se ensimmäinen väline.
Tätä jatkui muutaman vuoden, mutta en
ollut varsinaisesti alaa opiskellut, joten myöhemmin palkattiin ”Commondore 64
-nörtit” opettamaan.
Kuvaavaa oli se, että kaikki oppilaat
valitsivat ATK:n, vaikka se oli vapaaehtoinen aine. Suomalaiset ovat olleet
tunnetusti ahneita uusiin laitteisiin. Salolaisille on NOKIAn tarina tuttu.
Aikoinaan Suomi oli kännyköiden määrässä maailman ykkönen.
Isäni osti lankapuhelimen vuonna 1922.
Käytti sitä vuoteen 1970 eli kuolemaansa asti. Kännyköistä ei hän tiennyt
mitään. Television hän osti vuonna 1961 ja katseli mustavalkoista elinaikansa.
Ei tapahtunut kehitystä paljonkaan näinä vuosikymmeninä.
Itse olen voinut seurata tietokoneiden
käyttöönottoa yli 50 vuotta. Opettajan työstä jäin eläkkeelle vuonna
2004. Moni asia on muuttunut, esimerkiksi pankkitoiminta. Aivan kohta on aika,
jolloin pankinkonttoreita ei enää ole palvelumielessä. Tässä on esimakua siitä,
mitä tuleman pitää?
On sellainen olo, että seuraavaa
digitalisaation vyöryä ei voi seurata niin pitkää aikaa, kuin esimerkiksi
kännyköiden kehitystä noin vuodesta 1990 tähän vuoteen, eli 27 vuotta. Ei
lähimainkaan. Kun junalippukin pitää tilata ”netistä”, niin kaikki se toiminta,
joka voidaan siirtää nettiin, myös siirretään! Asiakas tekee sen työn mistä
maksaa. Aika hullunkurista. Varallisuus keskittyy salaa niille, jotka taitavat
tämän digitaalisen rahankeruun. Kun tekoäly vielä tulee heille avuksi, on elämä
kohta pelkkää älytöntä ”hypetystä”. Lopuksi tulee vallankumous?
Koulusta aloitettiin
Käy varmaan niin, että opiskelu siirtyy
tapahtumaan tietokoneen kanssa kahden kesken. Joku tekee kurssit nettiin. Jo
nyt ammatillisella puolella koulutus tapahtuu pääosin ”työssäoppimisena”, ja
GPS:llä valvotaan missä kukin on? Homekoulut puretaan, eikä uusia
rakenneta. Salossakin puhutaan, että koulu pitää tuoda ulos koulurakennuksista.
Jokainen on yhtä viisas kuin Google, jos osaa siltä kysyä (älykkyys on eri asia!)?
Siinä rallissa putoaa kärryiltä Pihtiputaan Mummon lisäksi moni EVVK-nuori.
Toivottavasti joku ymmärtää perustaa sellaisen palveluyrityksen, josta saa
ostaa ”nettipalveluja”. Kas kun yksi ovi sulkeutuu, niin toinen avautuu?
Näinhän on käynyt aikaisemminkin kaikissa kehitysvaiheissa. Se askarruttaa,
että mitä minun isoisäni Hermanni Törmä (1862-1929) mahdollisesti ajattelisi,
jos näkisi tämän päivän elämää? Sanoisiko: ”En voi uskoa omia silmiäni”, vai
mitä sanoisi?
Tämän kirjoitti kauppaopettaja, KTM,
Res.kapt. Eero Törmä
PS. Olen 76 v., enkä onneksi tule näkemään
sitä aikaa,
jolloin kouluja ihan oikeasti ei ole!!
jolloin kouluja ihan oikeasti ei ole!!
Todennäköisesti minunkin esivanhempani ovat käyneet "kiertokoulua",minkälaisella menestyksellä siitä ei ole ollut koskaan ollut puhetta. Koulutus kyllä on hyväksi ja olen Eeron kanssa samaa mieltä jos koulut lopetetaan ei hyvin käy, jostain kumman syystä lähes jokaisesta koulurakennuksesta löydetään kosteusvaurioita ja siitä seuraavia ongelmia jonka seurauksena koulut puretaan. Eero kummasteli myöskin miksi kouluruoka ei kelpaa, Minäkin ihmettelin sen jäkleen kun kuuntelin kahden nuoren keskustelua mistä saa Salon parhaat hampurilaiset välipalaksi.ATK:n kanssa minä en ole tullut sinuiksi koska en sitä työelämässäni joutunut käyttämään, koulutuksesta on ollut se hyöty että saan ainakin virran päälle laitteeseen ja hieman etsittyä tietoa googlesta.
VastaaPoista