Tammikuun lopulla minulla
oli tilaisuus olla koehenkilönä lähihoitajakoulutuksessa, olin potilaana käytännön
tilanteessa.
Vähän minua etukäteen
huvitti minkälaiseen rääkkiin poloiset joutuvat nostellessaan minua tehtävien
eri vaiheissa. Mainitsin asiasta heille, mutta sain iloisen naurun palkakseni.
Kyseessä kuitenkaan ei ollut sairaalassa tapahtuva harjoittelu.
Tilanne oli aidomman
tuntuinen kun potilas oli ulkopuolinen. Normaali tilanteissa oppilaat itse
näyttelevät vuorollaan potilas ja hoitaja suhdetta. Minun ei tarvitse näytellä,
olen aivan aitoa heidän tarvitsemaa materiaalia. Päivittäin joudun näyttelemään
reipasta ja tervettä ukkoa. Joka aamu tunnen itseni eläväksi. Ei ole yhtään
raajan osaa jota ei jollakin tapaa kolottaisi.
Kerran luulin itseni
kuolleeksi. Tämä tapahtui kymmenkunta vuotta sitten. Olin tuetulla lomalla
eräässä kylpylässä. Siellä menin isoon paljuun yrttihoitoa saamaan. Se oli
kokemus, jossa kivistykset kaikkosivat. Hoitaja ihmetteli kun kysyin, että
olenko kuollut kun mitään kohtaa ei kolota, niin oli autuas olotila.
Valitettavasti sitä kesti noin kymmenen metriä kun lähdin hoidosta. Toden
sanoakseni, olotila oli hyvä pidempää, mutta joku nivel oli sen verran arka,
että kipu tuntui.
Tämä minun ”hoitopaikkani”
oppilaat valmistuvat Salon seudun ammattiopistosta ensi keväänä. Nyt he ovat
syventävän lääkehoidon kurssilla.
He opiskelevat ja valmistuvat
sairaanhoidon – huolenpidon ja vanhustentyön ammattilaisiksi. (Sosiaali- ja
terveysalan perustutkinto, lähihoitajan osaamisalaopinnot)
Luokkahuoneessa oli hyvin
iloinen ja lämpöä henkivä vastaanotto. Nuoret aikuiset, tytöt ja pojat, ottivat
minut iloisesti vastaan. Luokkasalin perällä oli sermein varustettu
”tutkimushuone”. Potilaalle oli varattu pehmustettu nojatuoli. Yhdellä
seinustalla oli potilasvuode, jonka reunalle hoitajat istuivat. Osa oppilaista
katseli ja kuunteli opettajan selostusta, mitä seuraavaksi tehdään.
Harjoitustilanne kuvataan
ja lähetetään toiseen luokkahuoneeseen samanaikaisesti toistenkin katseltavaksi.
Tällä tavoin kaikki oppilaat olivat osallisena tulevaan tilanteeseen.
Neljä – viisi oppilasta
teki näytetyön ja loput seurasivat tilannetta monitorista.
Seuraajat arvioivat
mitenkä työskentely oli sujunut, jaellen plussat ja miinukset.
Opettaja puolestaan antoi
lausunnon koko tapahtumasta, oliko työ tehty kunnolla ja oliko arviointi tehdyn
työn mukainen.
”Lääkkeet ja hoitajat”
Ensimmäinen vaihe
tietenkin oli mitenkä potilas voi ja mitä vaivoja on. Tällä tavalla kartoitettiin
ja saatiin selville potilaan vaivat ja hoidon tarpeet. Niitä vaivoja mielestäni
oli vaikka muille jakaa. Luulen, että hoitsutkin olivat samaa mieltä. Onpas
vaari onnistunut tuota omavaraisuutta hankkimaan, ei tarvitse naapurilta
lainata! No tämä on minun ihka oma kommenttini asiasta.
Vaivat kun oli selvitetty,
niin sitten olikin aika ottaa selville, mitenkä niitä lääkitään. Mitä lääkkeitä
minulle on määrätty.
Kerroin ettei lääkkeiden
nimet ole varsinaisesti muistissa tuolla pääkopassa eli kovalevyllä, niinkuin
hienosti ilmaistaan. Kovalevylle ne tiedot tietokoneille tallentuu. Minusta
kuitenkin tuntuu, ettei nuo elollisten aivot niin kovia levyjä ole. Minusta
voisi puhua paremminkin jostakin puuromaisesta massasta. Minkälaisen
vertauskuvan olisi Linnan Hietanen asiasta antanut?
Lääkepakkauksen nähtyäni
tuon lääkkeen tarkoitus paremminkin selviää. On minulla ”takataskussa”
tietenkin erillinen luettelo lääkkeistä. Kerroin kuitenkin hallitsevan
annostelun ja sen milloin lääkkeet pitää ottaa.
Joskus dosetista huomaa,
ettei kovalevyni ole toiminut. Sellaisessa tapauksessa annos siirtyy seuraavan
viikon nautintoihin.
Kovasti oppilasryhmä
painotti lääkkeiden oton tarpeellisuuden. Jostakin olen lukenut, että vain
otettu lääke auttaa – uskon sen täysin.
Eräs ryhmä tutki minun sen
hetken verenpainearvot. Mittaus suoritettiin niin sanotulla elohopeamittarilla
– sellaisella entisajan luotettavalla mittarilla. Kyllä nuo nykyajan digitaaliset
mittaritkin luotettavia ovat. Oppilailla oli tarkoituskin suorittaa mittaus
molemmilla mittareilla. Sanoin kuitenkin ettei se taida onnistua. Päättelin sen
siitä, että tämän uudemman mittarin mansetti on lyhyt minun käsivarrelleni. Kas
kun olen tällainen puuro-podari ja siksi hauikseni on liian paksu tuolle
mansetille.
Pelkäsin, että nyt
verenpaineeni on huippu korkea. Sen päättelin kun katsoin ottajan silmiin. Kas
kummaa kun arvot olivat ihan kohtalaisen hyvät. Yläpaine saisi olla hieman
alhaisempi. Hyvä kuitenkin tällaiset lukemat, oppilaatkin olivat samaa mieltä.
Miltei jokainen ryhmä
kertoi, että heitä vähän on jännittänyt nämä tilanteet. Minä en sitä huomannut,
kerroin vain mitenkä hyvin päivä on onnistunut molemmin puolin. Onhan se
kuitenkin samalla opetustilanne, varmasti on pieni jännitys siitä, että muistaa
toimia suunnitelman mukaan, käsikirjoitukset oli annettu ainakin suullisesti.
Minulta kysyttiin, että
tiedänkö e-reseptistä? Olin vähän ihmeissäni siitä kun mentiin tuonne naisten
sektorille, e-pillereillä on jo pitkään säännöstelty tuo syntyvyys.
Ehkä vetoni oli vähän niin
ja näin, mutta pientä hilpeyttä se kuitenkin aiheutti.
Hyvin olivat oppilaat
läksynsä lukeneet ja minulla oli helppo ”arvostella” mielessäni suoritus.
Henkilökohtaisen tietoni olin saanut parin asiantuntijan luennoilta tällaisesta
sähköisestä uudistuksesta.
Flikat samalla kyselivät,
että onko KANTA.FI (http://www.kanta.fi/) tuttu. Juttelimme yhdessä tästäkin uudistuksesta.
Tosin sanoin etten ole vielä käytännössä asiaan tutustunut, mutta tiedän mitä
se sisältää. Hoitotestamentti on kirjallisesti tehty. Lyhyen kaavan mukaan
kuitenkin, en asettanut toivomuksia esim. päivittäisestä konjakkiannoksesta,
jonka haluaisin saada – hoitajien pullosta tietenkin!
Olin kertonut tuosta
lääkkeiden oton unohtamisesta. Sitäkin tapahtuu joskus. Ohjelmaan kuului
neuvontaa mitenkä voisin välttää unohtelun. Siihen on apu saatavissa telefonin
kautta. Nykyisiin vempaimiin saa ladattua hälytyksen, joka muistuttaa; ota
lääkkeet, ota lääkkeet. Kuulovammaisena lääkkeet saattaisivat unohtua dosetin
lokeroon.
Addoz Lääkekello, olisi
ratkaisu unohtamiseen. Kyselin sen hintaa, joka on lopullinen sen hankkimatta
jättämiseen. Ei se sinänsä niin mahdottoman kalliskaan ole, mutta jätän
kuitenkin väliin (parinsadan luokkaa).
Lääkkeiden
haittavaikutukset? Tämän aiheen oli saanut tehtäväkseen pari komistusta, joten
sain nauttia naiskauneudesta opiskelun lomassa.
Kerroin, ettei minulla ole
ollut mielestäni mitään huomattavaa oireilua. Crampiton suonenvetolääke on
aikoinaan ollut valmiste, jonka vaikutus oli nopea. Valitettavasti se on EU:n kiellettyjen
listalla, huumehörhöjä kai saa siitä syyttää.
Tarkkaan oli myös
sanomisiani kuunneltu, ihan hyvä niin. Jäin tavallaan kiinni konjakkitoivomuksesta
hoitotestamentissa. Nuorempana olin hyvinkin niin sanottu raivoraitis. Myöskin toimin
kuskina työporukan juhliin menossa.
Siitä olen mielissäni,
että tällainenkin asia kuuluu oppilaiden opetukseen.
Nykyisin otan naukun
silloin tällöin, mutta voimakas humalatila on vieras juttu.
Nukahtamislääkkeen
vieroitusoireen olen kokenut, niitä unikuvia en enää halua kokea. Muutenkin
nukahtamislääkkeiden käytön säännöstely olisi hyvä saada aisoihin. Ne ovat
lääkkeitä, joita ei pitäisi ottaa kuin tilapäiskäytön mukaisesti. Niiden teho
olisi myös parempi ja päivän väsymystila kaikkoisi.
Yhteenveto!!!
Kokemus omalta kohdaltani
oli erittäin miellyttävä. Kiitos oppilaat kiitos lehtori Maria, sain elämäniloa
teiltä. Vanhana on sitten mukava muistella tätäkin tapahtumaa.
Tällainen ryhmätyöskentely
on varsin tuttu opiskelumuoto. Kun olin ”koulunpenkillä”, kurssi- ja
etäopiskelun merkeissä, saimme teoreettisilla jaksoilla kokea sen vertaansa
vailla olevan tehon, innostuskin oli suuri. Ryhmätyön purkaminen oli se
opettavaisin muoto. Tietenkin aineiston koonti ryhmässä oli tärkein juttu.
Ryhmätyössä jokainen saa
antaa panoksensa sekä oppii esityksistä.
Huomasin, että joukkonne
oli kiinnostunut opiskeluun. Tunsin, että kiinnititte erityistä huomiota
vuorovaikutuksen luomiseen – potilas ja hoitosuhde on tärkeä asia. Eri
tilanteiden välinen yhteinen ruotiminen on tärkeää. Keskustellaan asiasta, se
opettaa. Siinä huomaa myös asiat, joita voi täydentää.
Kiitoksia tammikuisesta
kokemuksesta.
Niilo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti