Poikani soitteli
marraskuussa ja kysyi, miten vietän tulevan joulun, voisitko tulla tänne
Varkauteen. Kun kuulin, että heidän poikansa Saksan maalta on myös tulossa
kotiin jouluksi, niin totta kai lupasin mennä joukon jatkoksi, mutta millä
pelillä, omalla autolla, junalla vaiko onnibussilla.
Kolmesta vaihtoehdosta
valitsin junan. Mielestäni siinä ei tule ahtaan paikan kammoa. Junassa on
penkkien välit jonkin verran etäämpänä kuin linja-autossa. Minulla kun on tuo
kasvuikä aika haitallinen tekijä, en tahdo mahtua kovinkaan helposti esim.
bussin penkille istumaan. Edessä oleva selkänoja on ahdinkoon asti liian
lähellä polvilumpioitani, niihin tahtoo sattua ja muutenkin olo on tukalan
ahtaan oloista.
Omalla autolla meno ei
myöskään kovinkaan mielekästä. Pitkä matka, 430 km, ja keliolosuhteet arvelutti
niin paljon, joten päätin turvautua junan kyytiin. Niinpä tuumasta toimeen,
päätin hankkia liput ärrältä.
Sitä ennen googlasin itse
aikatauluja sekä veljeni ja poikani olivat samalla asialla. Heidän ohjeiden
mukaan ostin lippuni ennakkoon.
Pieleen hiukan sekin meni,
kun haluni olisi ollut saada turvavakuutus, jos olisin ollut esteellinen
matkustamaan, vakuutus olisi korvannut hukkaan menneen lipun hinnan.
Junalipun olisi saanut
myös lippuautomaatilla, mutta olisinko voinut luottaa itseeni, olisiko pienet
sormeni osuneet juuri oikeaan näppäimeen? Pelkään pahoin, että olisin
epäonnistunut siinä! Toisaalta itseluottamukseni olisi varmasti kohonnut
toimenpiteestä aika lailla, nimittäin jos suoritus olisi ollut hyväksytty.
Olisiko automaatti antanut pienintäkään hymyä, joka olisi parantanut elämäni
laatua, tuskin!
Nykyään mennään kohti yhä
täydellisempää robottipalvelua, koneet syrjäyttävät ihmiset, halvalla täytyy
saada, jopa palvelut. Kuinka onnellisia ihmiskunta tuleekaan olemaan, kun robotit
tekevät työt. Ihmistyötä tarvitaan vain koneiden keksimiseen ja niiden
ohjelmien valvontaan.
Tarzan, tämä
poika-aikainen, villi viidakon kuningas, hänen poikansa seikkaili Mars
planeetalla – muistaakseni. Tämä tarina jollakin tavalla ennakoi avaruuden
tulevasta ”valloituksesta”. Robottien
tekemä teollisuuskin on täysin mahdollista – sitten joskus.
Liput saatuani, tämä
herttainen ärräläinen neuvoi minua avun saannista sitten kun se ajankohta
koittaa. ”Lipussa on numero mihin voit soittaa, jos tarvitset apua matkan
aikana”. Siitä avuntarpeesta olin aivan varma, joten soitin ja minulle
luvattiin apuvoimia. Ajattelin, että nyt tulee matka kalliiksi, soitto kesti
mielestäni liian kauan. Olin ymmärtänyt, että puhelusta veloitetaan 1,95 € minuutilta plus paikallispuhelun hinta.
Luulin, että puhelu olisi maksanut vähintään 19.50 € + paikallispuhelun hinnan.
Todellisuudessa se maksaa 1.95 + paikallispuhelu. Tämä on google-tietoa.
Varsinainen junamatka
alkoi 21.12.2016 Salon asemalta. Junaan meno onnistui hyvin naapurini nostettua
matkatavarani junan ”sillalle”. Löysin ihan itse numeroidun istuinpenkin. Kyllä
siinä Niilo vähän hermoili, kun Pasilassa oli vaihto seuraavaan junaan. Kelloa
sitä piti vilkuilla, jotta kerkiän valmistautua junasta lähtöön. Näin jo ikkunasta avustusmiesten paikalla
oloon. Minun ei tarvinnut edes nimeäni sanoa kun rollaattorini nostettiin
ulkopuolelle. Apu oli tarpeeseen, sillä junan oviaukon ja laiturin väli oli 15
– 20 cm. En olisi itse selvinnyt siitä.
Matka jatkui, minä kävelin
nuorten miesten rinnalla rollaattori lastattuna. Reitti, jota kuljimme; tuskin
osaisin sitä toistamiseen. Menimme hissillä ylös ja toisella, kävelyn jälkeen
alas, lähtölaiturille. Oli siinä vielä matkaa lähtöpaikalle. Huono selkäni,
siihen otti kovemmin, mutta myös koko alaraaja tuntui varsin rasittuneelta.
Lopulta helpotti, aikaa oli junan lähtöön kolme minuuttia. Miehet kantoivat
matkatavarani varaamalleni paikalle. Tavarat hyllylle ja äijä istumaan;
kiitokset ja matkanteko alkoi. Tavoitteena oli Jyväskylä, jossa poikani olisi
vastassa.
”Matkaliput Pasilasta
tulleilta”, näin sanoi hyväntuulinen konduktööri. Olin lähtenyt puolilta
päivin, joten tunsin tarvetta saada evääni hyllyllä olevasta repusta. Siinä kun
lippuani leimattiin, kysyin konnarilta, saanko samaan hintaan reppuni tuolta
hyllyltä, auliisti hän sen alas lupasi toimittaa. Olin kertonut sen, että
mahdollisesti kerron matkastani tähän Yhdistävään tekijään.
Toistin pyyntöni ja häntä
nauratti ”hyvä” muisti; ”kerro terveisiä konduktööriltä, jonka muisti on hyvä,
mutta niin lyhyt”. Terveisiä konduktööriltä, matkustakaa junassa, on minun
mielipiteeni. Tämä iloinen ja eloisa viranhaltia, lupasi auttaa, kun poistun
kyydistä.
Apua sain eräältä
miesmatkustajalta. Hän kantoi tavarani ja minä pääsin rollaattorini kera ulkoilmaan. Konduktööri oli ulkona vastassa, niin kuin oli luvannut. Hän ihmetteli, missä
matkatavarani ovat, kerroin niiden olevan tämän herrasmiehen tuomana jo ulkona.
Samalla vastaanottajakin oli ottamassa tavaroitani autolle vietäväksi. Olin
erittäin kiitollinen saamaani kohteluun. Aivan vieraat kanssamatkustajat VR:n
henkilökunnan lisäksi, ansaitsevat kiitokseni
Joensuun Emmi
Joulunvietto meni
perinteiden mukaisesti, löhöillen, syöden ja taas löhöillen. Tuli sitä
tietenkin jotain keskusteltuakin, mutta sekin oli sellaista löhöämistä.
Ulkoiluilmat eivät olleet parhaita mahdollisia – varsinkin rollaattoriin tukien
meno oli varsin hankalan puoleista. Nuorempi väki hankki punaposket pihapiirin
tuntumassa. Leuto, sateinen keli oli
tehnyt tiet liukkaiksi ja niin ollen oli hyvä tekosyy jättää ulkoilu väliin.
Miesmuistini mukaan ei
tällaisia jouluilmoja ole ollut kuin joskus viimeksi, mielestäni hyvin usein
kuitenkin. Taitaa kuitenkin olla niin, että nuo sateiset kelit jäävät paremmin
mieleen. Lunta sitä aina toivotaan jouluksi, mutta vain sillä lailla sopivasti,
ei liikaa kuitenkaan.
Koitti kotiinlähtöaamu,
27.12.2016. Lämpömittari näytti
nollakeliä, sateetonta, mutta pilviverho peitti koko taivaan.
Taas kerran koitti se aika
kun sai ihmetellä miksi olin tuonkin vaatekappaleen ottanut mukaani. Kai se
johtuu siitä, että jos kuitenkin? Osa
riippui siististi vaatepuissa ja osa lojui laukun pohjalla. Koskemattomina. Tietenkin
olin ujuttanut osan alusvaatteista ”lahtiskan” syöväreihin, eli pesettänyt ne minijäni avustuksella. Järkevillä
vaatevalinnoilla olisin hiukan keventänyt kuormaa. Sitä ajattelee, että kyllä polle vetää
kuorman, mutta miettimättä jää se kantohomma, niiden itse raijaaminen.
Autossa matkatavarat kulkevat
kevyesti. Vaunuun nostelu jo tuotti vähän vaikeuksia. Osan vaikeudesta aiheutti
väkimäärä, joka pyrki Varkauden asemalla samaan pieneen henkilöjunaan. Tungos
junan rappusilla oli tällaiselle vaarille hieman likaa. Toisaalta poikani, joka
oli saattamassa, nosteli tavarat junan sillalle. Kiire siinä oli. Juna pysähtyy
vain pariksi minuutiksi. Siinä ajassa pitää matkustajien vaihto tapahtua, ulos
ja sisään.
Minulla oli täysi työ,
että pystyin junaan nousemaan. Tuntuu usein muutenkin, että raput ja muut
nousutkin, niitä on korotettu selvästi. Ei se niin vaikeaa ollut muutama vuosi
sitten. Kyllä osaa harmittaa kun vuosi vuoden jälkeen noin estetään tuota
kulkemistani; minkä takia, kysyn vaan?
Polvi siinä ponnistuksessa
kipeytyi pahimman kerran. Oli siinä ja siinä, että sisuni riitti ponnisteluun,
jo ensimmäinen askelma teki tiukkaa. Olin tosi pahasti tien tukkeena, vaikken
saanutkaan molemminpuolista käsiotetta. Nousu oli siihen liian leveä.
Seuraava vaihe oli kantamusten
pakkaaminen rollaattorin päälle. Katsoin, että niin sanotulla sillalla ei ollut
tilaa tavaroiden jättämiseksi. Ajattelin, että rollaattorin päällä saisin
tavarat vaunuun. Ensimmäinen este tuli
puolen metrin päästä. Pulmana oli se, kun piti ahtaa 60 sentin kuljetus 55
sentin ovesta sisään, yhtälö ei oikein toiminut, stoppi siitä tuli ja vielä
pahanlainen.
Onneksi pelastavana
”enkelinä” toimi terhakas nuori nainen, hän huomasi heti ongelmani, jonka olin
saanut aikaiseksi. Hän ponnahti istumapaikaltaan auttamaan, nopeasti tavarani
oli vaunun puolella ja vielä hyllylle nostettuna. Minusta olin siinä
kulkuväylän tukkeena hirvittävän pitkän ajan, ainakin minusta tuntui siltä.
Tämä hymyilevä Joensuun Emmi
oli pirteä neitokainen, hänelle saan olla kiitollinen, kun pääsin pälkähästä.
Hänen vierellään oli tyhjä istuinpaikka, johonka Emmi nosteli ensiksi
matkatavarani. Onneksi rollaattorini on sivuttaissuunnassa kasaan menevä,
jotenka oviaukko oli kululle vapaa.
Tarkoitukseni oli kertoa
joulu matkastani, ja niinpä otin nuoren 19 vuotiaan neidon henkilötiedot muistiin.
Kerroin, että tämä julkaistaan Yhdistävässä tekijässä joskus tammikuun aikana.
Toivoisin, että hän laittaisi kommentin jutustani. Nuoria miehiä, nuorukaisia, istui vastakkaisella
penkillä, mutta Emmi oli henkilö, auttavainen, joka oli pelastamassa
tilannetta. Ehkä joskus myöhemmin hekin huomaavat tällaisen tilanteen.
Vähän toista tuntia siinä
meni kun olimme Pieksämäen asemalla. Lipun tarkastusta ei suoritettu Varkauden
ja Pieksämäen välillä. Johtuiko tämä ruuhkasta, sitä en tiedä, mutta lipun voi
ostaa myös konduktööriltä. Kerran telkkarista tuli kysely oliko tehty oikein,
oliko se lain mukaista, kun matkustaja ei ollut antanut leimauttaa lippuaan.
Hän oli vetänyt päiväunet siinä kohtaa kun konduktööri oli mennyt ohi.
Seuraavat lipun pyytäjät olivat tarkastajia. Vaikka ko. matkustajalla oli
näyttää leimaamaton lippu, niin hän sai maksaa matkan tuplana. Hänet
poistettiin junasta, kun siihen ei suostunut ja sai haasteen kaupan
päälle. VR voitti jutun. Kalliiksi tuli
sekin reissu. Jokainen voi päätellä, että ei kannata nukahtaa ennen lipun
tarkastusta.
Pieksämäellä minua oltiin
vastassa. Junan vaihto ja istuinpaikan hakeminen kävi kätevästi. Saattaja sekä
konduktööri opastivat minut paikalleni. Matkatavarat menivät hyllyille saman
tien. Konduktöörin järjestelyn ansiosta sain ”privatti”paikan, eli tilavamman
yhden penkin ”looshin”, siihen mahtui melko hyvin myös rollaattori, muuten se
olisi ollut kanssamatkustajien edessä.
Ilokseni tein havainnon,
että Emmi, auttajani oli samalla penkillä kuin minun lippuni edellytti. Minä
sain viereiseltä puolelta tilavan paikan ja nämä kaksi nuorta naista saivat
olla valitsemillaan paikoilla. Sen verran häiritsin Emmiä, että pyysin antamaan
minulle henkilötietonsa tätä kirjotelmaa varten.
Aurinko paistoi silmille
ja matka joutui kryptoja täytellen (mukamas). Yritin kyllä sitäkin tehdä, mutta
Varkaudesta junaan nousemisesta lähtien polveni vihoitteli. Millään ei löytynyt
hyvää oireetonta asentoa sille. Tilaakin oli, mutta kun ei niin ei, särky ei
tahtonut antaa periksi. Olin ottanut ohjeiden mukaan tabletin särkyä vastaan.
Kouvolan asemalla konduktööri
vaihtui, komeasta kauniiseen. Tälle kauniille selitin, että minua ovat
avustavat henkilöt tulossa vastaan. Kuulin, että edellinen virkakumppani oli
kertonut sen hänelle. Pasilan asemalla tämä kauniimpi virkailija tuli
vaunuosastooni oikein henkilökohtaisesti saattamaan minut ulos. Hän myös
hihkaisi vastaanottajilleni, että täällä ollaan. Olin taas hyvissä käsissä.
Tunnin päästä olin jo matkalla kohti Salon kaupunkia.
Yhteenvetona voin sanoa,
että matkanteko oli melko onnistunut. Junassa matkustaminen on suhteellisen
mukavaa ja erikoisen kunniamaininnan ansaitsee tämä niin sanottu rantarata. Minusta tämä osuus, Helsinki–Turku, on menon
tasaisuuden johdosta viihtyisä. Vaunu ei paljoakaan huljunut ja heilunut ja
vielä plussana menon äänettömyys. Kaiken lisäksi junaan pääsee myös
pyörätuolilla kulkevat. Tosin en sen käyttäjiä nyt nähnyt. Bendolinot eivät
sovellu pyörätuolin käyttäjille, ellei niissä ole erikseen sellaista vaunua.
Sitä en tiedä.
Pohjoiseen suuntautuvalla radalla
matkaa häiritsee junan heilunta. Jos esimerkiksi on tarvetta päästä vessaan,
niin tukea joutuu hakemaan penkkien selkänojasta. Rollaattorilla liikkuminen
ehkä onnistuisi, mutta ahtaus tulee siinä esille. Se ei ole kuitenkaan ihan
voittamaton este, mutta penkin ja kepin antama tuki on mielestäni
turvallisempi.
Pasilassa näin junanvaunun
jonka kyljessä oli inva-merkki. Kuulemani mukaan vaunun oven kohdalla saadaan
ulos vedettyä nousuluiska. Tästä pääsee pyörätuolien ja lastenvaunujen kanssa
vaunuosastolle.
Onnibussilla ehkä pääsee
helpommin ovelta-ovelle, siinä mielessä matkustus on mukavaa, mutta minua
pelotti se liian tiivis tunnelma penkkien välissä. Tällaisella pitkällä
matkalla se on mielestäni rasite, ellei sitten saa vähän väljempää penkkiä
käyttöön.
Junassa koin vaikeimmat
hetket junaan nousun yhteydessä. Varsinkin henkilöjunaan nousu tuntui hyvin
vaikealta. Näissä muissa bendolinoissa sai hyvän otteen käsille, joten nousukin
onnistui.
Täytyy kehua
kanssamatkustajia avuliaisuudesta, varsinkin naisia. Poistuessani Salon
laiturilta, takaani kuului naisen äänellä; ”Voinko auttaa matkatavaroiden
uloskanta-misessa?” Minulle apu kelpasi
ja niin tämä nainen toi laukkuni ulos saakka.
Minä kiittelin häntä ja toin julki sen, että naiset ovat tosi
huomaavaisia ja auttavaisia. Kerroin, että suurin osa auttavista käsistä on
ollut naisia. ”Mukava kuulla”, hän
vastasi.
Huomaavaisuus ei paljon
maksa, kunpa minäkin kuuluisin siihen joukkoon, joka huomaa. Ehkä meillä
suomalaisilta miehiltä puuttuu tapakasvatus, tai olemmeko niin juroja
omaksumaan kohteliaan käytöksen ja sen huomaa-vaisuudenkin, häpeämmekö
itseämme? Katsomme ihmeissämme, kun
näemme etelänmaan miesten kaulailevan toisiaan!
Mielestäni Niilon kertomus on hyvä esimerkki siitä, että apua on kyllä tarjolla. Sekä yhteiskunnan järjestämää että kanssaihmisten antamaa. Ja palveluja on saatavissa kaikenlaisissa kulkuneuvoissa. Avun tarpeen vuoksi matkailun iloista ei siis kannata luopua.
VastaaPoista