On se
vaan mukavaa tänä päivänä yrittää toimia itsenäisesti vaikka postissa,
apteekissa tai terveyskeskuksessa. Jokaisessa paikassa sinua on ensimmäisenä
vastassa jonotusautomaatti. Siinä sitten sokkona yrität keksiä, miten laite
toimii. Kosketusnäyttö on lisääntynyt valtavasti ja se se vasta hauska
apuväline sokealle onkin…
No,
saat sen jonotuslapun ehkä itse tai joku ystävällinen sielu auttaa sinua. Ehkä
tuo ystävällinen sielu myös kertoo numeron, joka lapussa on. Itsehän sitä ei
näe. Kun sitten seisot se jonotuslappu kädessä ja odotat omaa vuoroasi, ei
kukaan huudakaan numeroita ääneen. Yrität sitten laskea piippausten mukaan,
milloin on sinun vuorosi. Ei aina ole ihan helppoa sekään!
Ei
luulisi olevan kovin kallista lisätä puheominaisuutta noihin laitteisiin. Nyt
nimittäin näyttää siltä, että jonotusautomaatit lisääntyvät jatkuvasti joka
paikassa, eikä ihmistä ole enää missään. Joissain pankkiautomaateissa jo on
puheominaisuus, jolloin sokeakin pystyy korvakuulokkeita käyttämällä
itsenäisesti nostamaan rahaa. Huippua!
Mihin
on unohtunut tasavertainen ja yhdenvertainen yhteiskunta? Automaatteja
lisäämällä ja eläviä ihmisiä vähentämällä palveluiden saavutettavuus heikkenee
niin näkövammaisilla kuin ikäihmisilläkin.
Minusta
on jotenkin huvittavaa, että mennessäni Salon sairaalan laboratorioon, otan
jonotusnumeron, jota en näe. Sen jonotusnumeronkin saan vain, jos joku auttaa.
No, sitten se numero kerrotaan sille tädille, joka mahdollisesti istuu siinä
ilmoittautumisluukulla. Ja tuo kyseinen hoitaja sitten jonottaa minun
puolestani. Ihan hullua! Hoitajan työpanos kuluu siihen, että hän työaikanaan
jonottaa minun vuoroani, koska en itse näe numeroa taululta. En myöskään näe,
mihin näytteenottohuoneeseen minun tulisi mennä. Ennen oli paremmin, kun
näytteenottaja tuli ovelle, painoi nappulaa, joka vaihtoi jonotusnumeron ja
huusi samalla tuon numeron ääneen. Silloin pystyin äänen perusteella
suunnistamaan oikealle ovelle. Nyt joku toinen jonottaa puolestani, hakee minut
ja vie minut oikeaan näytteenottohuoneeseen. Sitten näytteenottaja taas
palauttaa minut takaisin penkille. Kun kysyin, miksei näytteenottaja enää voi
huutaa ovelta numeroa, minulle vastattiin, ettei se kuulu hänen toimenkuvaansa.
Omituista! Ilmoittautumisluukun takana olevan hoitajan toimenkuvaan se siis
kuuluu. Tässäkin kohtaa on viety mahdollisuuteni toimia itsenäisesti, koska
aikaisemmin pystyin odottamaan itse vuoroani ja nousemaan ylös kuullessani sen
numeron, joka omassa jonotuslapussani oli ja jonka joku näkevä oli minulle
kertonut. Kumpi tapa siis on parempi? Ja kenen kannalta parempi?
Nykyään
ei enää pääse esimerkiksi terveyskeskuksen ilmoittautumisluukulle ilman, että
ottaa jonotuslapun. Sitten pitäisi tietää, mikä numero on omassa lapussa, mikä
taululla. Vaikeaa! Kun pääset luukulle, ei ongelmia enää ole. Niitäkin varmaan
tulevaisuudessa on, jos asiakkaita ei enää kutsuta sisään nimellä. Kai sekin
rikkoo jotain ihmisen yksityisyyttä, kun huudetaan etu- tai sukunimellä asiakas
sisälle vastaanotolle. Tulevaisuudessa varmaan annetaan jokin koodi, jolla
ihmiset pyydetään vastaanotolle.
Kuinka
moni palvelu on jo siirtynyt sähköiseen hakemiseen? Tämäkin on sellainen
maailma, joka hirvittää. Aina eivät hakulomakkeet ja sähköiset palvelut toimi
näkövammaisen apuvälineillä. On sitä ennenkin tarvinnut näkevän ihmisen apua
paperisten lomakkeiden täyttämisessä, mutta digitalisaation ja sähköisen
hakemisen lisääntymisen myötä luulin, että myös oma itsenäinen pärjäämiseni
lisääntyisi. Ei pitäisi nuolaista ennen kuin tipahtaa!
Digitalisaatio
on monessa asiassa hyvä, mutta ei se oikeaa, elävää ihmistä korvaa. Varsinkin
vammaiset tarvitsisivat usein elävän ihmisen apua, kone ei hoksaa kyseessä
olevan esimerkiksi näkövammainen asiakas. Kun nämä laitteet tosiaan kovaa
vauhtia yleistyvät, ei luulisi hankintahinnan kovin paljon nousevan siitä, että
laitteet olisi varustettu myös puheominaisuudella. Ja onhan meillä muitakin
ongelmia kuin pelkkä näkeminen. Kaikkien kädet eivät toimi, joten
jonotusnumeron ottaminen voi olla vaikeaa monestakin syystä. Laitteet ovat
lisäksi usein erilaisia eikä niiden sijoittelussa ole käytetty mitään
yhtenäistä logiikkaa.
Ilman
kanssaihmisiä ei yksikään ihminen pärjää tässä maailmassa, se on selvä! Olen
erityisen kiitollinen kaikille niille kanssakulkijoille, jotka ovat hoksanneet
avuntarpeeni tai vastanneet avun pyyntöihini. Teidän ansiostanne maailma on parempi
paikka elää!
Suurin ongelma näiden numeroautomaattien ym aparaattien hankinnassa, sijoittelussa, käytönsuunnittelussa sun muussa on se, että niiden tekijät ovat pääsääntöisesti hyvin kuulevia, näkeviä ja toimivia tyyppejä. Ja heille taas ei juolahda mieleenkään, että kaikkien osalta homma ei olekaan niin yksinkertainen.
VastaaPoista