sunnuntai 1. toukokuuta 2016

LAKITETTU ON...

…Seppä Laurin patsaan lisäksi kymmenien muiden paikkakuntien keskeisiä veistoksia, valtakunnallisesta Havis Amandasta aina maakunnallisesti Liljan kutreille Turussa painettavalla valkolakilla. Perinnettä kunnioitetaan jatkamalla sitä säässä kuin säässä, tänä keväänä tosin auringon avustamana saivat lakkinsa Savonlinnan Musta Pässi, Lappeenrannassa Kurki, Jyväskylässä Minna Canth, Rovaniemellä Jätkä, eli itse kunkin elinympäristöille tärkeiden veistosten ja merkityksellisien kiinnekohtien yhteisöllisyyttä korostaen. Joillakin jopa itsenäistä Suomeakin pidemmin perintein.

Mutta mikä on lakin historia, tai siis päähineitten noin yleisemmin? Tuhansia vuosia sitten tiedetään ainakin siellä pyramidien maisemissa jo käytetyn sellaisia pitkiä ja kapeita seremoniallisia hattuja, myöhemmin pääkappaleita ilmestyi neulotuista piponmallisista silintereihin, jonka alkuperäismateriaalina täytyi olla majavankarvahuopa. Muoti lienee silläkin sektorilla vaikuttanut usein enemmän kuin käytännöllisyys, alussahan idea on hyödyke, joka ajan rattaissa useinkin muokkautuu ulkoisilla arvoilla keikailevaksi. Niin kuin nyt nämä valmistujaislakitkin, joita jaetaan kokille, parturi-kampaajalle, datanomille, lastenohjaajalle etc. Valmistumislakki muistuttaa ylioppilaslakkia. Lakkiosa on valkoinen, mutta jokainen tutkinto osoitetaan erivärisillä reunanauhoilla, ammattitunnuksilla tai tupsuilla.

Eli siis lakista selviää ko. henkilön saama koulutus ja kun kuulemma sellaisen, koulutustaan vastaavan, voi kuka tahansa asettaa Vappuna päähänsä, niin...

En ole aivan varma tuosta omastani, mutta olettaisin karvalakin kuvastavan melko selkeästi 8/8-kansakoulusta saamaani oppiarvoa, jolla olen jo seitsemisenkymmentä vuotta selvinnyt, 50-luvun alussa sen päästötodistuksen saatuani. Eikä senaikaista kansakoulua pääse moittimaan, paljon tuli tietoa ja osaamista – kaikki niistä ei vieläkään ole poispyyhkiytyneitä, vaikka muistin pätkimistäkään ei pääse vähättelemään. Ja karvalakki oli siihen aikaan kunniassa, joskus – muistelen – Vappusäissäkin!

Karvalakki, varsinkin tuollainen korvallisten kanssa oleva, kohdistettanee lähes aina kauemmaksi kaupunkikeskuksista, joissa silloin olivat Nikitat muodikkaammasta päästä päässä. Melko lailla paljon tuolla pohojosessakin kuleksineena opin kunnioittamaan kahvalakkia, jota ei juurikaan riisuttu alkusyksyn riitteiden ja juhannuksen välillä kuin nukkuessa ja arvokkaammissa kyläpaikoissa väärtien kahvipöydässä. Sisälläkin se pysyi päässä, eikä sitä paheksuttu. Olisivatkohan nykynuoret jotenkin niitä geenejä perineet – takaperin pidettävine lippiksineen.

Se karvalakista. 8/8-kansakoulusta vielä sen verran, että ainoastaan armeijassa se osoittautui esteelliseksi. ”Lakki päästä” komennon kyllä käsitti ja sen mukaisessa toiminnossakin pärjäsi, mutta kun mielin ”teit isäin astumaan”, niin upseeriuran haaveet katkesivat keskikoulun puuttumiseen. Tosin isänikin oli uransa alussa alunalkujaan ’latuvänrikki’ elikkä värvätty kersantti, josta sitten Talvisodan loputtua pikakoulutettiin Kankaanpäässä vänrikiksi. Saattoi olla vikavalinta, sillä Jatkosodan hyökkäysvaihe vei monen muun lailla nuoren joukkueenjohtajan. Jälkiviisaiden arvio oli, että vänrikkien elinikäennuste etulinjan hyökkäystaisteluissa jäi noin 15 minuuttiin. Ja se koulutusta vastaavasta kansakoulupohjasta.

1800-luvulla alkanut hattujen teollinen tuotanto teki niistä niin suosittuja, että hatutta kulkevaa miestä alettiin pitää omituisuutena. Suosituin päähine oli knalli, jollaisia käyttivät kaikki pankinjohtajista karjapaimeniin. Elokuvissa karjapaimenet käyttävät leveälierisiä cowboy­hattuja, mikä oli yksi historian räikeimmistä huijauksista, sillä yleisin Villissä lännessä käytetty ­päähine oli valokuvien perusteella knalli. Jopa Villin lännen kenties tunnetuin naispuolinen sankari Calamity Jane poseerasi valokuvissa knalli päässään.

Kokin lakkiin on vielä pakko keskittyä, sukuheimossa kun on senkin linjan osaajia, joten pieni tietoisku, ellet ole tiennyt että hatun korkeus kertoo asemasta, mutta laskosten määrä ei ole kokin henkilökohtainen arvonmitta, vaan se symboloi yleisestikin ammattikunnan taituruutta: hatussa tulisi olla 100 laskosta kertomassa siitä, että kokeilla on taito kokata kananmuna sadalla erilaisella tavalla.

Jos nyt jotakin on alkanut ”vaputtaa taikka peräti hatuttaa”, niin on anteeksipyyntö paikallaan – ainakin juridisessa mielessä. Tuntui vain siltä, siis juuri tältä, kun ”katselin, kuuntelin kevättä” Vappuaaton tietotulvasta. Toivottavasti tämä työläisten ja opiskelevan nuorison juhla on ollut onnistunut myös kohdallasi sekä joko omaehtoisuudessa taikka tuttavapiirissä ollut joku, että kevään makuakin on ollut saatavilla. Itselleni sen nautinnon ja perinteen suo salolainen Kahvipaikka Kurila Kauppatorin Kahvio.
                                                                                
IsoTimppa

PS. Muistuttaisin vielä, että YHDISTÄVÄ TEKIJÄ on meidän kaikkien SYTYläisten blogin kaltainen internetfoorumi, jonka kautta meistä jokainen voi yksityishenkilöinä tuoda esille olemisiamme, tekemisiämme, mielipiteitämme, juuri sitä kaikkea, minkä toivoisimme myös kanssaihmistemme saavan tietoonsa, mukavista matkoista kakkuresepteihin ja kaikkea siltä väliltä. Siellä on myös mahdollisuus ottaa kantaa kanssaihmisten julkaisuihin, niitä kommentoiden. Eikä aiheita rajoiteta – normaalit kanssakäymisten säännöt muistaen.


Ei jos vaan KUN haluat kokeilla ajatustesi julkituomista ja rohkaistut jotain kirjoittamaan menneistä taikka olevista, niin lähetä sähköpostilla tai sen liitteenä viesti osoitteeseen


timo.luhtavaara@gmail.com  


ja sitten kun kirjoittajaminäsi aktivoituu säännöllisemmin tuottamaan tekstiä tänne Yhdistävään tekijään, saat yhteyden postata ne suoraan nettisivullemme.

Nyt olisi aika lähteä hyödyntämään sosiaalista mediaa tätä(kin) kautta. Sivustoa on käyty vilkaisemassa kuukausittain reilut 100 kertaa ja vaikka luvussa olisi hakurobottejakin, niin kyllä siellä liikkuu myös kavereita. Minä jään odottelemaan juuri Sinun ajatuksiasi! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti