lauantai 11. elokuuta 2018

Saattaen avustettu


Saattaen avustettu

En tiedä, häiritseekö ketään muuta apua tarvitsevaa nämä nykyään käytössä olevat termit. Itse aina pohdin, kumpaa sanaa toivoisin käytettävän omalla kohdallani. Onko minun tarvitsemani auttaja nimitykseltään avustaja vai saattaja? Riippuu siitä, mitä palvelua käytän ja kuka palvelun tarjoaa.

Henkilökohtaisesti inhoan sanaa saattaja. Minulla on aina silloin olo, että olen avun kohde, objekti. Minut tulee saattaa tilanteeseen tai minua tulee saattaa asiassa. Tämä on häiritsevää ja loukkaa itsemääräämistäni. En halua tulla saatetuksi.

Lisäksi joissain palveluissa puhutaan saattajapalvelusta. Jätän näissä tilanteissa ottamatta vastaan avun. Ei ole mukavaa tilata itselleen saattajaa. On kuin lähtisi viimeiselle matkalleen ja haluaisi sille mukaan saattajan. Taidan olla niin vanhanaikainen, että minulle sanasta saattaja tulee mieleen nimenomaan hautajaisissa saattajat, jotka saattavat vainajan viimeiselle matkalleen.

Ihan totta, moni puhuu esimerkiksi VR:n saattopalvelusta. Tilaisitko itse apua kyseisestä numerosta?! VR:n ollessa kyseessä voi tietysti ollakin viimeinen matka lähellä, mutta en haluaisi kuitenkaan junamatkalle lähtiessä miettiä sitä.

Avustaja on henkilö, joka avustaa minua tarvittaessa esimerkiksi liikkumisessa, kommunikaatiossa tai asioimisessa. Silloin olen itse osallinen ja teen itse päätökset. Itse olen tekevänä osapuolena, subjektina.

Toivoisin, että käyttäisimme yleisimmin sanaa avustaja kuin saattaja. Onhan se mukavampaa, että avustetaan saattamaan kuin saatetaan avustamaan.

Saattaja-sana on käytössä varsinkin KELAlla, mutta siihen lienee pitkät perinteet. Yleensä saattajaa tarvitaan silloin, kun asianomainen ei kykene huolehtimaan itsenäisesti asioistaan. Näin on esimerkiksi silloin, kun kyseessä on vaikka lapsipotilas. Silloinkin voitaisiin mielestäni käyttää sanaa avustaja, joka on neutraali ja avustaa tarvittaessa, antaa minun itse osallistua.



Pohdipa itse, kumpaa sanaa käyttäisit. Vai oletko löytänyt jonkun ihan toisen sanan, jolla kuvata avustamista? Sehän vasta hienoa olisikin.
                                        Päivi












Ei kommentteja:

Lähetä kommentti