keskiviikko 3. huhtikuuta 2019

Vaaliasiaa


Vaalit ovat tulossa. Jos on joku, joka ei vielä ole kuullut. Jokaiselle äänioikeutetulle tulee kotiosoitteeseen ilmoitus äänioikeudesta. Tai on aiemmin tullut. Sain sähköpostia maistraatista. Siinä oli tiedoksi, että Äänestysoikeuslippuni on Suomi.fi sivulla. Juttelin ystävieni kanssa. Kukaan kenen kanssa olin jutellut, ei ollut saanut samanlaista viestiä. Olin hyvin hämmentynyt asiasta. Miksi minulle tuli ko. sähköposti ja muille kavereille ei tullut. Puhuin myös nuorison kanssa asiasta. Miniäni oli kuunnellut radio-ohjelmaa, jossa asiasta puhuttiin. Hyvin pieni osa Suomen väestöstä on antanut sähköpostiosoitteensa Suomi.fi sivulle. Kaikille heille on Äänioikeusilmoitus Suomi.fi sivulla .PDF tiedostona, jonka voi itse tulostaa.

Teillä on äänioikeus Suomessa sunnuntaina 14.4.2019 toimitettavissa eduskuntavaaleissa ilmoituksessa mainitussa vaalipiirissä.
Pääset lukemaan ilmoituksen Suomi.fi-verkkopalvelussa tai Suomi.fi-mobiilisovelluksessa. 
Tämä sähköinen ilmoitus korvaa postitse toimitettavan ilmoituksen äänioikeudesta.
Ystävällisin terveisin
Maistraatti 

Olin aiemmin kirjautunut Suomi.fi:in ja päivittänyt sähköpostiosoitteeni sinne. Siksi minulle ilmoitettiin sähköpostilla äänioikeudesta. 
Tulosin Äänestysoikeuslipukkeeni ja laitoin sen jääkaapin oveen odottamaan 14.4. sunnuntaita. Silloin olen osan päivää Salon kaupungintalolla PieniEle-lipasvahtina ja samalla suoritan kansalaisvelvollisuuteni.


Ottamalla Suomi.fi-viestit käyttöön antaa samalla yleisen suostumuksen, että kaikki viranomaisviestit voidaan toimittaa sähköisesti Suomi.fi-viesteihin. Saapuneista viesteistä tulee ilmoitus sähköpostiisi. Viestien toimitustapaa voi muuttaa myöhemmin palvelun asetuksissa. Tällä hetkellä Viestit-palvelun on ottanut käyttöönsä noin 170 000 ja Suomi.fi-mobiilisovelluksen on ladannut noin 42 000 kansalaista. Viestit-palvelu otettiin käyttöön joulukuussa 2017 ja se korvasi aiemmin käytössä olleen Kansalaisen asiointitilin.

Olen elämäni aikana jättänyt yhden kerran äänestämättä. Se tapahtui 70-luvun lopulla, kun olin töissä ulkomailla. Suomessa pidettiin silloin presidentinvaalit. Lähimpään Suomen lähetystöön olisi ollut yli 500 km matkaa.  Kekkosen valinta oli silloin sen verran selvä, etten lähtenyt matkaa ajamaan. Ja Kekkonen sitten valittiinkin presidentiksi viimeiselle kaudelleen.


Minulle äänestäminen on aina ollut itsestään selvyys. Se vain on jotain, mitä pitää tehdä. Kuulun siihen sukupolveen, joka pääsi äänestämään täytettyään 21. Muistan, kun lapsena vei koululle äänestyspäivänä isälle eväitä. Oman mielipiteen ilmaiseminen on jokaiselle tärkeää. Käytä siis äänioikeutesi!
Eila







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti