Halikonjoen vanha
rautatiesilta valmistui vuonna 1899. Valmistuessaan se oli maamme korkein
rautatiesilta, kiskojen ollessa 15 metriä vedenpinnan yläpuolella. Valtaosan sillan
teräsosista toimitti Saksassa Oberhausenissa toimiva yritys. Yhä edelleen tämä
paljon nähnyt siltavanhus seisoo paikallaan ryhdikkäänä. Sen kaunista kivityötä
olevat tukijalat, sekä niittaamalla yhteen liitetyt teräspalkit ja metallirakenteet,
uhmaavat aikaa tarkoituksenmukaisilla rakenneratkaisuillaan, mutta puiset
rakenteet sekä sillan ympäristö vaatisivat jo korjaus- ja hoitosuunnitelman
mukaisia toimenpiteitä.
Sisällissodan
melskeissä siltoja räjäytettiin valkoisten, punaisten ja saksalaisten joukkojen
toimesta. Halikon silta räjäytettiin myös, mutta näiden vaurioiden tultua
korjatuiksi liikennöinti jatkui keskeytyksittä aina vuoteen 1932, jolloin
sillan metallirakenteet saivat nykyisen asunsa. Viimeisen kerran siltaa uudistettiin
vuonna 1959, jonka jälkeen liikennöinti jatkui, kunnes uusi rautatiesilta
valmistui.
Halikonjoen 118 vuotta vanha museoitu rautatiesilta
seisoo yhä paikallaan ryhdikkäänä.
seisoo yhä paikallaan ryhdikkäänä.
Vanha,
mutta vankkarakenteinen rautatiesilta oli käytössä 95 vuotta, kunnes se uuden
sillan myötä poistettiin käytöstä ja muutettiin museosillaksi. Tänä vuonna
sillan valmistumisesta tulee kuluneeksi jo 118 vuotta. Pitkä käyttöikä kertoo,
että käytetyt materiaalit ja työn laatu ovat olleet varsin korkeaa tasoa.
Nykyinen silta valmistui 1993. Se oli valmistuessaan
Suomen rataverkon pitkäjänteisin betoninen palkkisilta, jonka yli nykyisellä
kalustolla ja kesäkeleillä mennään yhdessä hujauksessa, mutta talven tuiskuissa
pendelöinti nykykalustolla saattaa toisinaan olla hieman takkuisempaa.
Museosiltojen eräänä tehtävänä on palauttaa
mieliimme vanhoja, kenties jo unohtuneita rautatieliikenteeseen liittyviä
mielikuvia, ääniä ja tuoksuja menneestä höyryvetureiden, punalakkisten junanlähettäjien,
lipunmyyjien, öisten vaihdelyhtyjen ja ratoja resiinalla tarkistavien asema- ja
vaihdemiesten kadonneesta aikakaudesta, jolloin aseman kello, ja saapuvat sekä
lähtevät junat määrittelivät asemapaikan elämänrytmiä.
Teksti
ja kuva Jussi Malminen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti