Tiehallinnon
”Yleisohjeet
liikennemerkkien käytöstä” määrittelee mm., että: Liikennemerkin
sijoituspaikkaa valittaessa on kiinnitettävä huomiota erityisesti seuraaviin
seikkoihin: …Merkki voidaan kiinnittää myös valaisinpylvääseen, jos merkin
näkyvyys ei siitä kärsi. Liikennemerkin sijoituspaikkaa valittaessa otetaan
huomioon liikenneministeriön päätös ja nämä ohjeet. Merkki sijoitetaan siten, että sen näkyvyys on hyvä, mutta se ei ole näkemäeste.
Mutta mitä olette mieltä esimerkiksi tästä
kun – ainakin citySalon alueella – useissa
paikoissa on näiden katujen suojateiden puolivälikorokkeille, autoilijoille
liikenteen jakajaksi tarkoitettu liikennemerkki asetettu niin, ettei
normaalikokoinen aikuinen näe lähestyvää ajoneuvo-liikennettä kurkistelematta.
Ja kun tiedetään, että nuo muutamat metrit auto etenee lähes silmänräpäyksessä,
niin… ellei sen kuljettajakaan huomaisi suojatielle pyrkijää!
…ja KUN ohjeistuksesta löytyy myös
tällainenkin:
Kysynpä vaan, että kun ajoradan reunoilla
olevat liikennemerkit ovat hiukan korkeamman varren nokassa ja silti oletetaan
autoilijan ne huomaavan ja huomioivan, niin miks’helkkarissa näiden merkkien
sijoituskorkeus ei voisi olla sama? Tuskin vaarantaisi liikenne-turvallisuutta
ja jalankulkijakin näkisi kurkkimatta rohkeneeko suojatielle mennä. Tarttis
varmaan tehrä jotain! Mutta kenen? Kertokaa te, joilla on tietoa – ja vaikutusmahdollisuus.
PS. Liikenneasioissakin myös tämän olettaisin
olevan oivallinen kanava kysyä tai kertoa omaa mieltä vaivanneista asioista – tai
jos joku muu asia on mielenpäällä taikka kiitoksen ansainnut, niin sekin voisi
tavoittaa kohteensa Yhdistävän tekijän kautta. Uskoo
Hei ja kiitos kirjoituksestasi!
VastaaPoistaKuva näyttäisi olevan Raatihuoneenkadun ja
Rummunlyöjänkadun risteyksestä.
Tämän kaltaista palautetta kannattaa antaa kaupungin nettisivujen palaute -toimintojen kautta joko sivujen alapalkissa olevan
"Anna palautetta" -toiminnon,
http://www.salo.fi/kaupunkijahallinto/osallistu/palaute/
tai osoitteen
https://kartta.salo.fi/ims/ takaa löytyvän palaute-toiminnon avulla.
Ystävällisin terveisin
Mika Mannervesi
Hatunnosto kaupunkikehistyspäälliköllemme - virkamies, joka vastasi heti postiini ja antoi selkeän ohjeen palautteen kohdistamisesta oikeaan osoitteeseensa. Lähetin linkin myös sieltä! Ja tämän kommentin Mika Mannervesi vielä lisäsi julkaistavaksi virka-aikansa ulkopuolelta. Uskoisin asioiden hoidon kohdallaan olevan todella hyvissä käsissä; kiitos mallikkaasta suhtautumisesta kaupunkilaiskannanottoon! IsoTimppa
VastaaPoistaSaimme myös kaupungilta toisenkin kannanoton 'Kadut ja tiet' palautepostaukseemme. Kun asia on alunperinkin julkinen, niin liitän senkin oheen:
VastaaPoistaKiitos palautteestasi! Voimassa olevan tieliikennelain mukaan liikenteenjakajan merkki sijoitetaan liikennekorokkeelle tai muuhun esteeseen siten, että merkin alareuna on 0,4-2,0 metrin korkeudella tien pinnasta. Merkki on sijoitettava sellaiseen korkeuteen, että se ei peitä tarpeettomasti näkyvyyttä.
Blogikirjoituksessa osoittamassasi kuvassa liikenteenjakaja -merkki on asennettu katuvalopylvääseen n. 1,6 metrin korkeuteen, joka on laillisesti hyväksyttävällä korkeudella. Tuo mainitsemasi 1,8 m asennuskorkeus on käytössä enimmäkseen maanteiden varsilla, eikä niinkään katuverkolla. Katuverkolla liikenteenjakajan muita matalampi korkeus toimii tehokkaammin havaittavana matalammalla korkeudella.
Tässä tapauksessa, jossa katualueen keskisaareke on normaalia kapeampi, liikennemerkkiä voidaan toki laskea hieman alaspäin jolloin jalankulkijoiden näkemä ajoradalle paranee, mutta laskemisessa on otettava huomioon myös autoilijoiden näkemäolosuhteet. Ratkaisuna tuohon voi olla myös pienempi, halkaisijaltaan 400 mm liikenteenjakaja -merkki, joka parantaa näkemäolosuhteita. Otamme asian työn alle.
Ystävällisin terveisin,
Mikko Söderholm
Suunnitteluinsinööri
Kulkistapa Mikko joku kaunis kerta jalankulkijana tuollaisen merkin takaa - varsinkin ruuhka-aikana - niin huomaat, että "totuus on taruakin ihmeellisempää" sen näkemisen kanssa. Joskus vaatii melkoista kansalaisrohkeutta lähteä liukkaan kelin aikana pyrkimään turvalliselle reunalle. Ei ole tienpitäjä ehtinyt katsoa käytäntöä teoriaoppiensa tueksi. Valitettavasti!
PoistaIsoTimppa