Otsikko
lähti siitä, että moottoripyörä on moottoripyörä ja siinä on moottoripyörän
ääni. Tässä päivänä muutamana törmäsin taas itseäni ärsyttävään asiaan.
Isäntä
istui sohvalla ja katseli televisiota. Minä keräsin lasten seuraavan päivän tavaroita
kasaan. Yhtäkkiä kuuluu sellainen piipitys, kun televisiosta kuuluu silloin,
kun on joku yleinen hätä. Enpä tuohon kiinnittänyt huomiota sen enemmän, koska
isäntä ei mitenkään asiaa kommentoinut.
Siinä
sitten keräilin niitä tavaroita, kuljin edestakaisin huushollissa ja taas
kuului se ärsyttävä piipitys.
Kysäisin
mieheltäni, että missä nyt palaa vai onko taas karhu nähty jossain. Ei,
kyseessä olikin moottoripyörämessujen mainos. Se ei kyllä minusta ollut hyvä
mainos, se.
Siitä
tulikin mieleeni, että olen joskus vuosia sitten ollut yhteydessä yleisradioon,
että mitenkäs nuo yleiset hätäasiat on ajateltu hoitaa niin, että sokeatkin
tietäisivät, pitääkö paeta kellariin vai eikö ole oikeaa hätää minulla juuri
tässä. Silloin muistelin saaneeni vastaukseksi, että asiaa selvitetään ja
muutoksia siihen on tulossa. Vuosia on kulunut, eikä käsittääkseni parannuksia
ole tehty.
Kun
Ilomantsissa liikkuu karhu, minä Perniössä saan kuulla piipityksen televisiosta
ja pakenen kaasunaamariin pukeutuneena vesipullon ja makuupussin kanssa
kellariin. En voi jäädä sohvalle makoilemaan, koska en tiedä, mistä on kyse.
On se
vaan kumma, ettei asiaan saada parannusta. Onhan meillä alueuutisetkin.
Uudenmaan uutiset nähdään pääsääntöisesti Uudellamaalla. Miksei siis voida näitä
hätäilmoituksia lähettää samaa reittiä pitkin kuin lähetetään alueuutisetkin?
Yleensä hätä koskee vain yhtä maakuntaa. Ja onko ihan mahdotonta lisätä
ilmoitukseen ääni, jolloin sokeakin ymmärtäisi, pitääkö paeta vai voiko jäädä
sohvalle löhöämään?
Tämä
taitaa taas olla sitä korkeampaa matematiikkaa, jota ei kaupunkilaistunut
maalainen tajua. Olisi se silti hienoa, jos tällaisena hienon tekniikan aikana
saataisiin tällainenkin parannus tiedottamiseen. Se on sitä tiedonsaannin
esteettömyyttä parhaimmillaan.
Ja ei,
en ole menossa moottoripyörämessuille, koska heillä on ärsyttävä mainos. Okei,
mainoksen tarkoituksena on herättää tunteita ja tämä mainos kohdallani onnistui
odotuksiaan paremmin. Silti tulosta ei synny, koska nämä messut skippaan vaikka
vain ärsyttävän mainoksen vuoksi.
Päivi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti