lauantai 4. helmikuuta 2017

Moottoripyörä on moottoripyörä

Otsikko lähti siitä, että moottoripyörä on moottoripyörä ja siinä on moottoripyörän ääni. Tässä päivänä muutamana törmäsin taas itseäni ärsyttävään asiaan.

Isäntä istui sohvalla ja katseli televisiota. Minä keräsin lasten seuraavan päivän tavaroita kasaan. Yhtäkkiä kuuluu sellainen piipitys, kun televisiosta kuuluu silloin, kun on joku yleinen hätä. Enpä tuohon kiinnittänyt huomiota sen enemmän, koska isäntä ei mitenkään asiaa kommentoinut.

Siinä sitten keräilin niitä tavaroita, kuljin edestakaisin huushollissa ja taas kuului se ärsyttävä piipitys.

Kysäisin mieheltäni, että missä nyt palaa vai onko taas karhu nähty jossain. Ei, kyseessä olikin moottoripyörämessujen mainos. Se ei kyllä minusta ollut hyvä mainos, se.

Siitä tulikin mieleeni, että olen joskus vuosia sitten ollut yhteydessä yleisradioon, että mitenkäs nuo yleiset hätäasiat on ajateltu hoitaa niin, että sokeatkin tietäisivät, pitääkö paeta kellariin vai eikö ole oikeaa hätää minulla juuri tässä. Silloin muistelin saaneeni vastaukseksi, että asiaa selvitetään ja muutoksia siihen on tulossa. Vuosia on kulunut, eikä käsittääkseni parannuksia ole tehty.

Kun Ilomantsissa liikkuu karhu, minä Perniössä saan kuulla piipityksen televisiosta ja pakenen kaasunaamariin pukeutuneena vesipullon ja makuupussin kanssa kellariin. En voi jäädä sohvalle makoilemaan, koska en tiedä, mistä on kyse.

On se vaan kumma, ettei asiaan saada parannusta. Onhan meillä alueuutisetkin. Uudenmaan uutiset nähdään pääsääntöisesti Uudellamaalla. Miksei siis voida näitä hätäilmoituksia lähettää samaa reittiä pitkin kuin lähetetään alueuutisetkin? Yleensä hätä koskee vain yhtä maakuntaa. Ja onko ihan mahdotonta lisätä ilmoitukseen ääni, jolloin sokeakin ymmärtäisi, pitääkö paeta vai voiko jäädä sohvalle löhöämään?

Tämä taitaa taas olla sitä korkeampaa matematiikkaa, jota ei kaupunkilaistunut maalainen tajua. Olisi se silti hienoa, jos tällaisena hienon tekniikan aikana saataisiin tällainenkin parannus tiedottamiseen. Se on sitä tiedonsaannin esteettömyyttä parhaimmillaan.

Ja ei, en ole menossa moottoripyörämessuille, koska heillä on ärsyttävä mainos. Okei, mainoksen tarkoituksena on herättää tunteita ja tämä mainos kohdallani onnistui odotuksiaan paremmin. Silti tulosta ei synny, koska nämä messut skippaan vaikka vain ärsyttävän mainoksen vuoksi.
Päivi