Omalla, tutuksi
tulleella murteella, eli äirin kielen mukaan puhuttiin rapujen pyynnin olevan
kravustamista. Hyvin tämä puhemuoto ymmärrettiin ja ymmärretään varmaan tänä
päivänäkin.
Lueskelin
Salkkarista, että jälleen kerran alkoi ravustus. Uutinen tuotti mieleeni
entisen, niin sanotun hyvän ajan, jolloin ei suuremmin huolet painaneet
tressiksi asti. Silloin annettiin aikuisten omia huolet ja murheet, ainakin
ravustuksen alettua. Koulun aloittamiseen menisi vielä viikkoja. Tosin sitten
kouluviikot olivatkin kuusipäiväisiä, myös lauantaisin oltiin koulussa.
Silloin joskus,
kauan sitten, elämäntapa poikkesi muutenkin nykyisestä rytmistä. Silloin
vanhaan aikaan, äiti teki kotona niin sanotut kotityöt ja perheen pää, eli isä
hankki perheen tarvitseman elannon muualta. Lapset osallistuivat kykyjensä
mukaan kesäisin myös työelämään, oikein palkkatyöhönkin. Oli eletty ja elettiin
edelleenkin aikoja, jolloin kynnelle kykenevien osuus koski myös lapsukaisia.
Ei ollut päiväkoteja huolehtimassa kakaroiden hyvinvoinnista, vaan heidän
hoitonsa suoritettiin siinä sivutyönä. Kakaraväki oli itseasiassa toinen
toistensa hoitajia, yhdessä oltiin ja tiettyjä sääntöjä noudatettiin.
Varsinaista pahantekoa vältettiin. Samalla vältyttiin kurinpitotoimelta, eli
koivuniemen herra sai olla sille määrätyllä paikalla. Tuo koivuniemen
herrasta puhuminen on lähinnä kuvanollista, mutta sen esiintuominen ei ollut
mitenkään mahdotonta. Pelkkä puhe riitti mahdollisella arestilla tehostettuna.
Kiinnostuksen kohteita
Aina on nuorilla
ollut erilaisia kiinnostuksen kohteita. Kohteet on vain muuttuneet ns.
kehityksen myötä. Silloin joskus kaikki oli paljon yksinkertaisempaa, jopa
kalastus, johon ravustaminenkin myös lasketaan – vaatiihan sekin ’kalastuskortin’.
Tuo ravustusajan
alkaminen toi mieleeni lapsuuden. Eritoten sen kun me kolme kaverusta,
luokkakavereita, päälle kymmenvuotiaita, päätimme lähteä illalla ravustamaan.
Tuo samainen kolmikko kävi aika usein ongella. Siihen antoi tilaisuuden
seudulla olevat useat järvet ja lammet. Onginta kuului kolmikon
lempiharrastuksiin, sen parissa viihdyimme.
Kaikki eivät
kulkeneet järvi-nimityksen alla. Erotuksen nimissä tekee joet, jotka niihin
laskivat ja niistä lähtivät. Tietämäni mukaan järvessä täytyy olla tulo- sekä
laskujoki. Lampeen laskee yleensä ja sieltä lähtee alaspäin vain oja tai puro.
Järveen taas laskee tai lähtee yleensä joki. Eli virta tuo ja virta vie, sitten vielä oli eräs
Virta, hän elää joukossamme muistoina tangon merkeissä.
Sontiainen, on
kotimme lähistöllä oleva lampi, jota ympäröi melko korkea kallioinen mäki,
korpimaisema sekä vetinen suo. Laskupuro lammelle johti läheisestä Kalaton-nimisestä
pienestä lammesta. Muistuu
mieleeni, että tästä lammikosta olen saanut suurimman körmyniskan,
tummasävyisen sellaisen, kuin koskaan. Tämä lampi, siitä ei saalista saanut,
taisin onkia teollani sen tyhjäksi.
Sontiainen oli
jyrkän rannan ansiosta kylän nuorten uimarantana suosiossa. Isommat pojat oli
rakentaneet jyrkänteelle hyppytelineen ponnahduslaudan kera.
Soistuvan rannan
tuntumassa oli laituri mattojen pesua ja uintia silmällä pitäen. Laituri toimi
hyvänä onginta paikkana myös. Venettä lammella ei ollut. Laiturista käsin
olimme monesti seuranneet saksiniekkojen toimintaa. Se ei selvinnyt miksi ravut
pystyivät syöksymään takaperin melkeinpä salamannopeasti. Toisaalta tunnettuahan
on, että peruutusmatkat ovat halvempia! 😊 Tämä laituri ja sen lähiseutu oli tulevan
saalistus- eli ravustusreissun tarkka kohde.
Pimenevää iltaa
varten piti varustautua ravustuksen onnistuminen vuoksi. Varustuksiin kuului
pari myrskylyhtyä eli öljylamppua, piti pimenevässä illassa nähdä ravut lammen
pohjalta. Oli meillä taskulamput myös varusteena. Parhaiten ravun näki
taskulampun valokiilassa. Sitä en ole ajatellut miksi menimme illalla rapuja
pyytämään? Varmaankin ravut liikkuivat pimeään aikaan parhaiten. Reppuun
pakattiin vähän lämmintä vaatekertaa, evästä ja juotavaa.
Myös matoja eli
lieroja tunkion reunasta kaivettiin. Piti sitä syöttikalat alkuun saada.
Muistan kuinka yleinen keskustelu oli kissan tai kananlihan hyvistä
ominaisuuksista syöttinä. Tämä taisi olla sitä rehvastelua aiheen parista. Kuka
sitä kissaa olisi hengiltä ottanut, hyötyeläintä, joka piti hiiret ja rotat
loitolla. Siihen aikaan näitä isompia jyrsijöitä riitti aivan rottasotaan asti.
Tietysti itse kuolleen kanan olisi voinut syötiksi ottaa, mutta sellaista ei
omasta takaa ollut, niinpä luotettiin kalaan saantiin syötiksi.
Haavit ja onki
mukana lähdettiin ravustamaan. Oli siinä mukana pärekorissa pari itse tehtyä
rapumertaa. Katajaiset kaaret ja kalastaja langasta kudottu verkkoliina
peitteenä. Mertaan piti laittaa sopivan painoinen kivi pohjalle. Näin merta
vajosi lammen pohjalle.
Varsinainen
pyydys tehtiin pajun tai lepän kepistä. Sen päähän 50-60 senttinen kalastaja
langan pätkä, joka piti sitoa pysyvällä tavalla. Tämän langan päähän
kiinnitettiin syöttikalan kappale. Uskomuksen tai oliko peräti kokemuksen
pohjalta tämä katkaistu kalankappale houkutteli parhaiten rapuja syöttiin.
Kun kaikki
hommat oli hyvin tehty, niin sitten alkoi mertojen veteen laiton jälkeen
varsinainen ravustus. Tietenkin oli ensiksi ongittu ne syöttisärjet. Laiturin
päähän ja sivuille rähmälleen katselemaan rapujen olemassaoloa. Kepin päähän
laitettu houkutin, eli syötti laskettiin pohjaan. Tiirailu tuotti tulosta.
Nähtiin mitenkä rapu lähestyi kohti saalista. Kun se oli hyvällä otteella
tarttunut syöttiin, niin sitten hitaasti nostettiin keppiä ylöspäin ja rapu
tuli tällä hissillä ylöspäin. Se ei luopunut otteestaan kun nosto oli sopivan hidas.
Haavi oli jo puolittain vedessä odottamassa saaliin varsinaista ylös nostoa.
Joskus saattoi yhdellä nostolla tulla parikin rapua, mutta harvemmin kuitenkin.
Ilta kun
hämärtyi tarvittiin tiiraamiseen lisä valaistusta. Tarvittiin myrskylyhtyä
vaikka paras väline kuitenkin oli taskulamppu. Sen kiilamainen valaistus oli
paras. Valokeila tavoitti kauempana olevat ravut hyvin. Tämä keppiravustus oli
mielestäni sitä oikeaa ravun pyydystämistä.
Ainakin silloin
kakarana, tai niinsanottuna pojanviikarina, siinä oli oma viehätyksensä ja
jännityksensä. Keskellä korpea, tummavetisen lammen rannalla, metsän ääniä
kuunnellen, myrskylyhdyn kajossa, siinä sitä tunnelmaa. Ei siihen pelkurit
kyenneet. Ehkä yksinäinen poika olisi nähnyt peikot ja menninkäiset
ympärillään, mutta mehän oltiin “miehiä”, mitään pelkäämättömiä koltiaisia ja
porukassa.
Ei ravut
kooltaan suuren suuria olleet, mutta ilmeisesti täysmittaisia kuitenkin. Metrin
mittaan niitä mahtui varmaankin kymmenkunta kappaletta. Jos rapujen koko olisi
ollut suurempi, niin tuskin nämä yksilöt olisivat joutuneet omiin kattiloihin
punastumaan. Niillä olisi tienattu taskurahaa omaan käyttöön. Vanhempi
veljeni kävi äidin kotimökin tuntumassa viikonloppuisin joesta merroilla
pyydystämässä rapuja myytäväksi. Nämä ravut eivät joutuneet äidin laittamana
kattilaan. Siihen nämä saksiniekat olivat liian arvokkaat.
Kylmän kellarin
lattialla niitä joskus ryömisi tulijaa vastaan. Iso pärekori keskellä kellaria,
siinä rapuja oli kuhisemalla. Minun saaliini niihin nähden oli kooltaan
poikasia.
Oli sekin elämys
kun äidin opastamana päästiin rapukesteihin omassa kodissa. Varmaankin se oli
elämys meille kaikille. Äidille ravustus ja saaliin laittaminen oli tuttua
hommaa nuoruudesta lähtien. Heidän kodin tuntumassa virtasi rapurikas joki. Se
laski vetensä läheiseen järveen, jonka raputilanteesta minulla ei ole tullut
minkäänlaista havaintoa, varmasti siinäkin rapuja oli. Siihen aikaan joki
virtasi, mutta nykyisin ei voi puhua kuin purosta…
Niin ne ajat
muuttuvat, mutta hyvä kun on muistot jäljellä. Siihen aikaan muistaakseni
rapumerrat keitettiin saunan muuripadassa, syynä pidettiin sitä, että ravut pyydystivät
paremmin. Tämä voi olla vain muistikuva, joka olisi tullut myöhäisemmässä
vaiheessa rapuruton myötä. Olisi kiva kuulla aiheesta lisää. Sillä tuo
miesmuisti on niin lyhyt, pari kolme päivää kuulemma. Mutta sillä olisi
pärjäiltävä!
Niilo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti