JOHDANTO
Joskus viime vuosituhannen
lopulla sain tutustua lähemmin teorioihin, joita olivat herätelleet
Halikonlahden rantamilta löytyneet ns. kuppikivet = kiviä tai kalliopintoja, joissa on yleensä useita suhteellisen
pyöreitä uurrettuja koloja, niin sanottuja uhrikuoppia. Merenpinta oli silloin kun
ne on hakattu korkeammalla ja rantaviivakin kaukana nykyisestä. Oli todella
mielenkiintoista heittäytyä Turun yliopiston historian laitoksen ohjauksessa
haeskelemaan tausta-aineistoa, jonka he myös tarkastivat ennen hankkeen
hyväksyntää. Tarkoituksena oli luoda peruskoululaisille eräänlainen luontopolku
tuhannen vuoden taakse, sanallisesti, kuvien johdattelemana sekä ikään kuin
näytelmänä heidät mukaan ottaen. Mutta se on sitten jo eri juttu. Nyt kuitenkin
pistän luettavaksenne silloiset ajatukseni ja kaiken loppuun vielä
tausta-aineistoni koosteenkin. Paljon luettavaa, mutta jos jotain kiinnostaa, kun kukaan muukaan ei tänne tunnu kirjoittelevan, joten...
VOISIHAN SE OLLA OLLUT NÄINKIN…
Siinäpä seisoi mies, harmaahapsinenkin jo hiukan,
kynnyksellä, ovipieleen nojaillen. Seisoi ja haroi partaansa, silmäillen
samalla kaikkea pihapiirissään näkyvää. Osa hirsisalvoksista loisti uudenvalkoisina,
kun aurinko oli juuri nostanut kehränsä itäisen metsän latvuston yläpuolelle.
Seisoi ja mietti uniaan.
Kaukomieli, sellaisen nimen olivat vanhemmat hänelle
antaneet, oli nukkunut nyt kolme yötä kodassa.
Niin kuuluisi tehdä
pyyntiretkelle valmistauduttaessa. Poissa asuintiloista ja yksin omien
ajatustensa kanssa. Lähestyäkseen metsän henkiä, saadakseen saalista. Niin oli
hänelle opetettu ja tapana ollut ammoisista ajoista. Ja nyt olisi metsästyksen
aika. Talvivarastot melkein pohjilleen syötyinä.
Olihan lumikuillakin toki metsästetty, mutta saalis
koostui enimmäkseen turkiksista. Pihkanmakuisiin puissa kiipijöihin jo
kyllästyttykin. Kohta asia korjaantuisi. Lumet olivat vajuneet ja hirvieläimet
pian siirtymässä kesämailleen. Se tiesi runsaammin lihaa ja oikein
herkutteluksi asti.
Unessaankin mies oli käyskennellyt tässä samaisessa
pihapiirissä, omalla kotitanhuallaan. Samoilla paikoilla olivat olleet
rakennukset, uusi asumuskin jo valmiina ja kaikki se, jonka Kaukomielen silmä
voi nytkin havaita. Oli vain ollut mukana muitakin. Nyt jo kalmistossa
lepääviä. Tuonpuoleisesta mukaan tulleita. Osaamisia olivat mieheltä kyselleet.
Tietoja ja taitoja, joita olivat hänelle aikanaan siirtäneet. Äijö varsinkin.
Että osaisiko ohjata hirvet poluiltaan pyyntipaikoille ja pitää miehet piilossa
tuulen alla, etteivät eläimet liian aikaisin aavistaisi. Jännitys kihelmöi
Kaukomielen sisimmässä, eikä hän muistanut mitä oli heille vastaillut. Pian
kaiken saisi kokea käytännössä…
Silmäili siinä mies kotipihansa näkymää. Ei tiennyt koska siihen olivat ensimmäiset asujat tulleet. Merentakaiset. Sen muisti kuulleensa, että jo Äijön isoisä oli pystyttänyt ensimmäisen uuden asuinrakennuksen vanhan kota-asumuksen tilalle. Oikein nurkkasalvoksilla tehdyn. Ja melkein valmiiksi saanutkin, ennen kuin uupumus vei ja tuonpuoleiset korjasivat. Liian oli vanhana urakkansa alkanut. Mistä lienee mallin nähnyt, paljon oli kierrellyt metsien takana, kaukaisilla saloilla saakka. Vaan oli ehtinyt oppinsa antaa, pojalleen periyttää. Näin siirtyneen osaamisen kautta oli työn jatkaminen kulkenut sukupolvissa eteenpäin ja nyt pihapiirissä seisoi jo monia muitakin salvoksia, Kaukomielenkin kätten töitä. Oli omansa eineiden säilöksi, lappalaisten mallilla korkeammalla kuin muut. Sieltä sai pitkän pimeän aikana emäntä hakea kuivattua kalaa taikka lihamurikan puuron särpimeksi. Eivät päässeet ruokarosmot osaansa ottamaan.
Muillekin kapineille oli omansa. Turkisten säilöksikin, jonne pian pääsisi osa väestä kesäasuntoon ja saataisi paremmin tilaa. Olihan jo sulamakuun aika. Pienet yökylmät enää rajoittamassa asumista lämmittämättömissä tiloissa. Karjan voisi päästää pian pihapiiriin ja kohta laitumillekin. Suvea kohti taas mentiin.
Pihapiirissä näkyi jo muutakin liikehdintää. Emäntä
asteli arvonsa tuntevasti noutamaan aamusuuruksen aineksia. Kaukomielen silmät
tavoittavat Kyllin, mielitiettynsä, jonka hän oli pyytänyt puolisokseen
jokakesäisten kauppamiesten matkaseurueesta jo monta vuodenkierron kulkemista
sitten. Ylväsryhtinen oli nainen ja mahdin merkkinä erottuivat kookkaat korut
asunsa rintamuksessa.
Useita lumia ja sula-aikoja he olivat yhdessä eläneet ja
asuttaneet tätä tanhuaa. Yhdessä oli raivattu peltomaata metsän reunukseen ja
kaskettu uutta kasvualustaa entisten lisäksi. Paljon noista töistä oli jäänyt
yksistäänkin Kyllin valvontaa, olihan Kaukomieli metsästäjä mieleltään. Ei
kotona viihtyjä. Ei aina silloinkaan, kun viljely olisi sitä vaatinut. Molemmat
nuoremmista veljistä, vieläkin naimattomina perheeseen kuuluvina, joutuivat
niitä töitä hoitelemaan. Mutta johtaminen säilyi hänellä ja Kyllillä. Kaikesta
siitä, mitä tuli kulloinkin tehdä ja tehtiin. Wanha-äiti yritti tosin aikanaan
ottaa Kyllin käskynsä alle, mutta Äijön manallemenon jälkeen valta siirtyi myös
tässä suhteessa. Nuorin sisaruksista, Leinikka, oli yhä kotona viihtyen emännän
oiva apulainen. Sellainen oli heidän perheensä. Sukua ei läheltä löytynyt.
Jossakin monien metsien takana heitä olisi, mutta omat askareet rajoittivat
vaivalloista kanssakäymistä. Kekko-veli oli joskus raudanetsintämatkallaan
heidän kanssaan pitänyt yhteyttä – sepän taidot kun hänellä olivat hallussansa
– mutta mennyttä olivat hänenkin matkansa. Kekko takoi nykyisin omassa
pajassaan, jonka oli pihapiiriin pystyttänyt.
Eipä asustanut aivan liki muutakaan väkeä.
Viljelysmaata haluamattomat eränkävijät, olivat lähteneet jo aikoja paremman
saaliin perässä pohjoiseen. Heidän mentyään ja jo Äijön aikaa ennen eläneet
olivat varanneet läheiset maat pellonpaikakseen, eikä niitä oltu edes yritetty
heiltä pois vallata. Mikäpä tässä oli elellessä. Vilja kasvoi, kalaa nousi
vedestä ja riistamaatkin olivat melkoiset niin pienelle pyynnille, jota he
harrastivat. Turkisten perästä joutui tosin joka talvi matkaamaan entistä
kauemmaksi ja niillä retkillä havaitsi alueella muitakin asujaimia. Kylä oli
laajaksi levinnyt. Mutta sovussa oltiin eletty. Varsinkin kaikesta muusta, vaan
ei kalavesistä. Siitä Kaukomielen ajatus kulkeutui Käräjämäelle. Oli se
hänenkin kerran täytynyt valansa antaa, kun veljiä vierailla pyydöillä
kävijöiksi epäiltiin. Vaan siitä oli jo aikaa. Unhoon jääköön koko asia. Nyt
olisi aika uhrata metsälle ja metsästyksen onnelle. Myös siihen tarvittiin
tuonpuoleisia, joihin metsän väki haltioineen kuului.
Mies suuntasi kulkunsa kodan takana olevan pienen
rakennelman luo. Siellä olivat hänen metsästys- ja kalastusvälineensä, aseensa
ja uhriksi säästämiään saalisosuuksia. Oli kauniita sulkia, hirven sarvet,
suuri kuivattu kalanpää, nahanpaloja eri eläimistä ja kaulanauha, johon oli
pujoteltu pedon hammas ja muita pyhiä luita. Aseteltuaan sen kaulalleen hän
leikkasi palasen hirvennahkaa sekä kappaleen kuivatettua talia, kuuta, joka
sekin aikanaan tätä varten talteen otettua. Taakseen katsomatta Kaukomieli
lähti kulkemaan kohti kotihiittä, läheisen mäen reunalla olevan uhrikiven
sijaintipaikkaa. Nuorukaisesta asti hän oli sinne lahjoineen matkannut.
Lepyttääkseen metsän henkiä ja sydänmaiden valtiaita. Kertoakseen samalla
edesmenneille aikomuksistaan ja kysyäkseen heiltä neuvoa omien päätöksiensä
tueksi. Ei sopinut olla itse viisas, ei yksin oikeassa. Ennen eläneet olivat
läheisemmässä suhteessa muihin tuonpuoleisiin ja vain heidän
myötämielisyydellään saattoi onnistua. Nöyränä oli lähestyttävä niitä, joilla
oli valta yli ihmisen ymmärryksen, yli eläinten hallinnan ja yli koko
luomakunnan. Ei sopinut ilmojen valtaa väheksyä, ei olla enteitä kyselemättä,
eikä uhraamatta osaa jo ennen saadustaan. Useimmiten uhrikivillä kävivät
perheen naiset. Heidän vastuullaan oli arkipäiväisten asioiden onnistuminen.
Metsästys oli miesten ja yksinomaan miesten askareita. Näillä mielin hän siis
kipusi kohti kalmistoa, jonka yhdessä kulmassa kuppikivet sijaitsivat.
Ajatuksissaan hän jo kertaili niitä pyhiä lukuja, joita oli oppinut metsälle
lähtiessään käyttämään. Ei ollut niissäkään virheille sijaa…
Vielä kertasi Kaukomieli menneitä. Pyytömiehenä metsän eläinten
maailmaa tuntien, hän loi mielikuvia eri lajien liikkumisesta luonnossa. Nyt
olisivat saaliina hirvet. Kookkaat, pitkäjalkaiset, usein pieninä laumoina
liikkuvat sarvipäät. Mies näki jo mielessään kruunupäiden ryntäilevän säikkyinä
ja yllätettyinä. Pitkän talvikauden ja kuivatun kalan jälkeen tuore liha
maistuisi taas makoisalle.
Tulivat siinä mieleen monet muutkin eläimet. Kotipiiristä
kauempana, salolla saakka elelevä kontio, jonka tuuheasta turkista sai
runsaasti suolaa merentakaisilta kauppamiehiltä. Monilla lumilla oli Kaukomieli
veljineen sellaisen päässyt talvipesästään saaliikseen yllättämään. Ajatus etsi
mukaan myös hukan, tuon hallavan harmaaturkin, jonka moni karjanpaimentaja
tiesi pelottavaksi pedoksi. Senkin turkista sai vaihtokaupassa kasapäin koruja.
Enemmän kuin kokonaisella kiihtelyksellä pienten kiipijöiden nahkoja. Tärkeitä
olivat silti nämäkin saalistettavat. Ja paljonhan oli metsässä väkeä, jota
kelpasi käydä pyytämässä. Eivätkä niitä kaikki saaneet; pyyntimiehet olivat oma
sukunsa, monet taiat taitavia. Useasti oli Kaukomieli saanut matkata mukana,
kun Äijön aikalaiset metsällä kulkivat. Saloja
samotessaan oli oppimaansa muistellen ja kokemansa kautta saanut tiedot ja
taidot haltuunsa niin, että pystyi pitämään perheen ruuassa lihan ja kalan
suhteen vuodenkierron kaikkina aikoina.
Ja aina olivat mukana uskolliset kumppaninsa, toinen takkukarvainen – se vanhempi – ja toinen sileäkarvaisempi, herasilmä. Samasta emästä. Koirat, jotka taidoillaan saivat monet saaliit vasamankantamalle ja saantietäisyydelle asettumaan. Aina valmiina auttamaan isäntäänsä.
Ja aina olivat mukana uskolliset kumppaninsa, toinen takkukarvainen – se vanhempi – ja toinen sileäkarvaisempi, herasilmä. Samasta emästä. Koirat, jotka taidoillaan saivat monet saaliit vasamankantamalle ja saantietäisyydelle asettumaan. Aina valmiina auttamaan isäntäänsä.
Pihamaalla, pälvialueilla taapertelevien kanojen kaakattelu
palautti ajatuksen olevaan. Kylli oli päästänyt ne vapaasti kuoputtelemaan.
Kohtapuolin ulos ilmaantuisivat myös lampaat ja vuohetkin. Ja heti kun nurmi
viheriöisi, saattaisi muutkin kotieläimet laskea jo laiduntamaan. Pitkäksi
niidenkin aika lienee sisätiloissa pakkaskaudella käynyt. Mutta ne olivat
emännän vallan alla, ne asiat. Kaukomieli kulki jo miltei mäellä, jossa
uhrikivi sijaitsi.
Kivi on
keskellä mäkeä,
Tuossa on
reikeä yheksän,
Joka reikä
keskinäinen…
Niin aloitti Kaukomieli, samoilla tutuilla sanoilla, jotka Äijön
opetuksessa olivat syöpyneet syvälle. Harras kunnioitus tätä paikkaa kohtaan,
peloton, mutta mieltä liikuttava, värisytti miehen ääntä hänen lukiessaan
loitsua saalista saadakseen. Ensin oli
kutsuttu kaikki edesmenneet tuonpuoleisesta mukaan metsälle. Harmaaseen kiveen
hakatuista kuopista auringonnousun puoleiseen asetetun sulan varjon osoittamaan
kuoppaan piti laittaa antinsa ensin. Siihen kuuluisi kappale kuuta, jonka mies
oli tuonut mukanaan. Sen yläpuolelle, yliseen maailmaan, annettiin palanen
hirvennahkaa, parhaasta paikasta leikattua. Ja alapuolelle, aliselle
maailmalle, samoin. Kuppi kupilta täyttyivät nuo kaikki yhdeksän ja jokaisen
kohdalla luettiin oma loitsunsa. Nyt oli vain odotettava merkkiä…
Lehahtaisiko
harakka lähipuuhun, kuuluisiko jostain närhen rääkäisy, vai havisuttaisiko
tuuli pyhän puun oksistoa? Jo ammoin rakennetun, rauta-aikaisen kuppikiven
äärellä saattaa mielessään kokea kosketuksen menneestä. Uhrikallioon hakattuja
yhdeksää kuoppaa ovat esi-isämme käyttäneet ennen uskontojen tuloa
rakentaessaan yhteyksiä niihin, joiden voimaan ja valtaan he uskoivat. Niihin
on annettu uhri tuonpuoleisille. On tuotu osa saaliista, osa sadosta – kaikesta
annista, jonka luonto heille lahjoitti. Lieneekö sieltä sanonta, jonka mukaan
”ihminen elää luonnon armoilla”…
Kaukomieli kuljeskeli levottomana pihapiirissään. Jokohan kalan
kutu alkaisi? Joko kannattaisi käydä rakentamassa pyydys rantaveteen.
Valkolinnut olivat jo aikaa lentäneet kohti pesimämaitaan. Ne toisetkin
pitkäkaulaiset, kui-kaitaan taivaalta huutelevat, olivat laskeutuneet
läheisille hetteille muuttomatkallaan. Jään kuori oli väistynyt rantavesistä.
Vieläkö pitäisi malttaa?
Tarveaittansa oviaukosta mies silmäili pyytöjään. Hyvässä
järjestyksessä olivat verkot, lumen ajan hämärässä huolella korjattuina ja
pauloihin punottuina. Sieltä täältä osui silmiin uudenvaalea koivuntuohinen
koho, joilla yläpaulaa pideltiin pinnalla. Alapaulan tuohisissa oli puolestaan
kivi painamassa sitä kohti pohjaa. Tällaiseen verkkoseinään uivan kalan sai
jäämään kiinni silmukkaan, joiden sopivankokoinen solminta oli vienyt
päiväkausia. Vielä ei kuitenkaan ollut niiden aika. Alkusulien pyydystys
tapahtuisi pohjaan työnnettävistä pajunoksista muodostetun pesän avulla. Kaukomielellä
oli omat paikkansa pyydyksille. Paikat, joihin hän tiesi kevätkalojen
keräytyvän kutuaan viettämään.
Päätöksensä tehtyään hän ottaa olalleen melkomoisen kantamuksen
pajuja, jotka jo aiemmin kerättyinä olivat odotelleen pyyntikauden alkua. Rantaan
astellessaan mies muisteli, että oli tullut kalaonnikin oikein aneltua. Sillä
vaikka tuoretta lihaa olikin taas riittämiin, toisi tuore kala miellyttävää
vaihtelua aterioihin. Ja olihan se mielekkäämpää kuljettaa saalista kotiin,
kuin selitellä sen vähäisyyttä tai peräti puuttumista. Kalamiehen mainehan
siinä menisi.
Omaa rauhaisaa tahtiaan Kaukomieli asetteli pajuaitaa johdattamaan
juohteena kalojen kulkua ruohikon reunasta pyydykseen. Huolella oli jokainen
oksa painettava pohjaan. Riittävän lähelle toisiaan, niin etteivät kalat
matkalla kääntyisi omille teilleen. Erityisen huolellisesti oli arvioitava
nielun kohta, paikka, josta sisälle uituaan kalat eivät osaisi enää pyörtää
vapaille vesille. Reilusti miehen sylen mittaa laajemman pesän muoto oli myös
Äijön oppien mukaisesti mielessä. Samanlaisen pyydyksen perustaminen oli jo
monien suvikuiden takaisia taitoja. Ja aina siitä oli saalista saatu,
kuivattuna säilyttämiselle saakka.
Ajatuksen ailahdus kuljetti Kaukomielen jälleen käräjäkiville.
Kerran siellä oli tullut oltua myös itse vannomassa. Ainahan kyläkokouksia oli
Käräjämäellä pidetty, mutta harvoin sinne oli jouduttu riitoja selvittämään.
Tästä yhdestäkin oli jo aikaa.
Laajan lähiseudun väki, oikeammin kyläyhteisön perheiden
päämiehet, olivat kokoontuneena Käräjäkiville. Kehän kullakin kivellä istui
heistä yksi.
Muu väki seisoskeli
kauempana ja heidän vaisu keskustelunsa täytti koko mäen. Karttu oli kiertänyt
kutsumassa kylän jakamaan oikeutta. Ja syyllisenä olivat Kaukomielen veljistä
nuorimmat. Nummella asuvan talon isäntä, lappalaissuvusta seutua viljelemään
jäänyt Kotarikko – jolla usein oli halu haastaa joku kiville – väitti veljesten
hänen pyytöjänsä kokeneen. Veljet olivat syyttömyytensä puolesta jo
puhdistusvalansa vannoneet, nyt oli veljeksistä vanhimman otettava tämä vala
vahvistettavakseen. Kaukomieleen luotettiin. Ja hän luotti veljiinsä.
Hiljaisuus tiivistyi ympärillä, kun mies kohosi seisomaan omalta kiveltään
astuakseen kehän keskelle. Vieläkin Kaukomieli muisti sen tunteen, jonka
voimalla hän valansa aloitti. Käräjämäki, vaikkakin se oli monien yhteisten
kokoontumisien ja jopa leikkien ja kisailujenkin kenttänä tuttu, oli tällaisten
valojen edessä vakavasti otettava paikka. Siellä ei sopinut puhua totuutta
vastaan. Ja tätäkin varten oli käyty myös tuonpuoleisilta neuvoa kysymässä.
Saatukin ohje ja totuus. Pyhän puun latvaan oli laskeutunut lintu, ilmojen alta
alamaille, ja vakuuttanut Kaukomielen sen mukaan, mitä hän itsekin uskoi. Ei
ollut veljistä vikapäiksi. Syyttä oli naapuri sopua koetellut. Arvailujensa
aiheilla, luulojansa liioitellen. Samaan päätyivät muutkin kylän miehet ja
valojen vakuuttamana tämä asia siirrettiin unhoon…
Kun kuitenkin oltiin lähes kaikin yhteen kokoonnuttu, päätettiin
hiukan leikkiä voittosilla. Kuka kantaisi suurta kiveä kauemmaksi, kuka
nostaisi korkeammalle. Ja tytöt keräytyivät omaksi ryhmäkseen, poikain ja
miesten kilvoittelua seuraamaan. Tarkoin sieltä moni silmäili juuri jotakin
tiettyä. Olihan tässä yksi niitä harvoja tilaisuuksia nähdä muitakin kuin oman
kotipiirin eläjiä…
IsoTimppa
Elettiinpä ennenkin…
näin jo tuhannen vuotta sitten
Keräämääni tausta-aineistoa:
Muinaisaikaista nimistöä:
Aikamieli, Auvo, Hyväneuvo, Ikopäivä, Ilakka, Kauko, Kaukomieli, Kaukovalta, Kekko, Kokko, Kontio, Kotarikko, Kukurtaja, Kylli, Leinikka, Mielikkä, Otava, Päiviä, Talvi, Toivakka, Untamo, Utujoutsi, Valtari, Vihavaino, Äijö…
Elinympäristö
muodostui usein asuinpaikaksi vakiintuneen lahden pohjukan tai jokivarren maisemasta. Savinen merenranta oli hyvä rehuvarasto, josta laiduntamisen lisäksi ruokoa ja heinää kerättiin myös karjan talvivarastoiksi.
Metsä oli väistynyt asumuksen lähistöltä kaskeamisen ja pelloiksi raivaamisen tuloksena. Jossakin näköetäisyydellä oli, usein hankalaksi viljelypaikaksi osoittautuneella mäenkumpareella ja puustonsa säilyttäneenä, kalmisto elikkä hiisi. Sinne oli jopa saatettu istuttaa ns. karsikkopuita, joista näyttävimpinä komea kuusi taikka pihlaja.
Metsät olivat jääneet kauemmaksi läheltä kaadettujen rakennuspuidenkin käyttötarpeen kasvaessa. Olihan myös rakennusten osalta siirrytty kiinteistäkin kotarakennuksista hirsirakennuksiin, jollaisia asuinrakennuksen lisäksi olivat siihen läheisesti liittyen ulkorakennukset karjan sijoina ja varastoina. Oli opittu käyttämään kirvestä hirsisalvoksen aikaansaamiseen ja saven lisäksi tiivistysaineena myös sammalta ja olkea. Kaikki tärkeimmät rakennukset tehtiin lähelle toisiaan. Vakiinnutettiin perheen asutukselle oma suojaisa pihapiiri.
Ikkunoita ei ollut edes ihmisasunnoissa, ainoastaan valoa antamaan ja savua poistamaan tarkoitettu räppänäaukko seinässä taikka lakeisessa. Usein ovesta lankeavan valon piiriin oli sijoitettu kiuasuuni, joka siis myös varastoi lämpöä.
Kylä, perhe ja suku
oli valinnut aikanaan asuinpaikakseen kohteen, jossa ravintoa oli saatavilla ja joka suojasi luonnonoloilta ja mahdollisilta vihollisilta. Elettiin sopusoinnussa ympäristön kanssa ja kylä, perhe ja suku liittyivät toisiinsa hyvin kiinteästi. Oltiin sukulaisuussuhteessa sekä isän että äidin mukaan, vaikkakin isään liittyvä sukulaisuus olikin merkittävintä sukulaisuutta. Alun perin sanalla kylä tarkoitettiinkin vain yksittäistä taloa, jossa asuttiin.
Perhe-sana lienee johdos sanasta perä ja tarkoittaa perästä tulevaa joukkoa. Ydinperheen (isä, äiti, lapset ja isovanhemmat) lisäksi kuului yhdessä elävään lähipiiriin myös muita henkilöitä, jopa perheettömiä, sairaita ja vanhuksia, koska yksilön oli vaikeaa tulla toimeen erillään yhteisöstä. Avioituminen ja lasten hankkiminen oli paras tae vanhuuden varalle.
Viljely ja karjanhoito
vakiinnuttivat paikkansa aloilleen sijoittuneen asujaimiston arkiaskareissa. Nyt osattiin jo varmistaa elintarpeiden pysyvä saatavuus raivatuilta pelloilta ja kotieläimien tuotosta. Pääasiallisin viljelykasvi oli ohra, Siitä saatiin ravinnon perustarpeet puuroon ja leipään, mutta suurta osaa se näytteli myös raaka-aineena oluelle, jonka valmistus oli melko lailla runsasta. Toki vehnääkin viljeltiin. Samoin kaskiviljelyn kohteena ruista ja naurista. Osattiinpa jopa hernettä hyödyntää vuoroviljelynä viljan kanssa.
Viljakasvien lisäksi käytettiin myös luonnonkasveja ruoka- ja maustekasveina. Tällaisia olivat esim. sipulin makuinen nurmilaukka ja savikka. Makua – varsinkin olueeseen – saatiin humalasta.
Viljelyalat oli jo silloin suojattava niin koti- kuin luonnoneläimiltäkin, jotka pyrkivät verottamaan osaansa sadosta. Myös karjan paimentaminen oli perheen nuoremman polven työtä, ettei se joutunut petojen saaliiksi taikka ”metsän peittoon”. Viimemainitun vahingon estämiseksi, kuin myös paremman karjaonnen saavuttamiseksi suoritettiin loitsuja ja uhreja.
Kalastus
takasi perheelle suuren osan ravinnosta. Pyydystämiseen käytettiin verkkoja, atraimia ja kiinteiksi rakennetuilla katiskoita – viimemainitut varsinkin pääasiallisesti kutuaikojen runsaiden saaliiden talteenottamiseksi.
Kalat oli opittu säilömään kuivattamalla, suolaamalla tai hapattamalla ja ne varastoitiin erillisiin pihapiirin ruoka-aittoihin.
Kulttipaikat – uhrit ja uskomukset
olivat vahva osa ihmisten jokapäiväistä elämää. Lähes kaikkiin arkipäivän asioihin käytiin kysymässä neuvoa tai apua vainajilta taikka haltioilta. Hiisi, tuo perheen pyhä kalmisto, oli se paikka, jossa nämä tärkeät riitit toimitettiin. Uskottiin vainajien elävän näkymättöminä yhä mukana perheessä ja osaavan antaa neuvoja pulmatilanteisiin.
Usein kalmistoon oli pyhitetty uhripaikaksi erikoinen uhrikivi, johon oli hakattu tai hierretty useita sileitä kuoppia, joihin sitten tuotiin lahjoja vainajille ja haltioille. Myös muita näkymättömiä ja tuntemattomia elämää ylläpitäviä voimia kutsuttiin näin avuksi.
Uhrilahjoiksi kivikuppeihin asetettiin aina ajankohdan mukaan osuus talon kaikista antimista: viljasadon ensijyvät, ternimaitoa, riistalihaa, kalaa tai marjoja. Kivet liittyivät talon vuodenkiertoon ja koko elämän kiertoon luonnossa. Ja jos nähtiin eläinten nauttivan uhrien antia, oletettiin, että haltia on muuntautunut eläinhahmoon ”maanpäälisiin” tullessaan.
Aivan samoin kuin kuppeihin annettiin, niistä myös saatiin ottaa. Esimerkiksi niihin kertyneellä sadevedellä hoidettiin iho- ja silmäsairauksia. Tämä oli kanava henkivoimiin, joiden merkitys oli suuri parantamistapahtumissa. Myös luonnonilmiöihin ja metsästykseen sekä kalastukseen liittyvät uskomukset ja riitit suoritettiin hiiden henkivoimien yhteyttä käyttäen. Ei ollut syytä lähteä riistanpyyntiin taikka kalaan ilman, että olisi sille käynyt asianomaiselta haltialta onnen anelemassa. Puhumattakaan avioon astumisesta. Kaikkea muutakin, missä tiedettiin omien tietojen ja taitojen puutteellisuus, täytyi käydä kysymässä ja kertomassa ennen eläneille. Epäonnen kohdatessa uskottiin jotenkin loukatun näitä kulttikohteita, joiden kunnioitus oli imetty jo äidinmaidosta.
Eläminen
entisaikoina muodostui suuresti jokapäiväisen leivän hankkimisesta ja varautumisesta tuleviin vuodenaikojen vaihtelun mukanaan tuomiin muutoksiin. Kesäaikana asuttiin väljemmin, koska kaikkia rakennuksia pystyttiin hyödyntämään. Myös tulta vaativa ruuanvalmistus voitiin tehdä ulkosalla. Pienkarja eleli samassa pihapiirissä. Kylminä vuodenaikoina asuinkäytössä olivat vain tulisijalla varustetut tilat. Usein niiden yhteydessä oli tilaa myös kotieläimille, jotka olisivat muuten jääneet alttiiksi kylmyydelle.
Ihmiset olivat monitaitureita, sillä kaikkien oli pienestä pitäen totuttava tekemään kaiken itse. Naisten puuhiin kuuluivat kotitalous- ja käsityöt, miesten hoitaessa metsä- ja peltotyöt. Moniin töihin osallistuttiin yhdessä, kukin kykyjensä mukaan. Vanhuksilla oli tärkeä merkitys kasvattajina ja perimätiedon siirtäjinä. Heiltä suvun ja perheen lapset kuulivat menneisyydestä ja oppivat tekemään töitä.
Kesäisin tehtiin myös kauppamatkoja. Kylän kauppamiehet kuljettivat pursissaan talven saalisnahkoja ja käsitöitä etelän suuntaan, vieraille seuduille, joissa niillä sitten vaihdettiin erilaisia metalleja, koruja ja elintärkeää suolaa. Myös kaukaisienkin metsien taakse asettuneiden perheen lähisuvun asentopaikoille tehtiin vierailuja.
Pääasiassa kesäaikaista lienee ollut myös raudan taonta elikkä sepän työt. Hyvien malmivarojen puuttuminen lähiseuduilta johdatteli tekemään hankintaretkiä kauaskin metsien taa, sillä raudasta oli muodostunut tärkeä raaka-aine tarvekaluille. Juuri ne mahdollistivat tehokkaamman maanraivauksen viljelykäyttöön.
Syksyn viiletessä siirryttiin sisätiloihin ja katoksiin. Kesän lämmön ja valoisuuden loppuminen muutti myös työkohteiden painopisteen viljely- ja varastointitöistä tarve-esineiden ja käsitöiden valmistukseen. Luonnollisesti maan ja vesien jäätyminen edesauttoi raskaampien kuljetuksien suorittamista.
Monenmoiset välttämättömät työkalut ja koriste-esineetkin syntyivät pitkän talven kuukausina. Samoin jalkineet ja vaatetus, jonka perinteet ja koreus viehättää vielä nykyihmisenkin silmää. Naisten tehdessä töitä kangaspuittensa ja kudelmiensa kanssa, rakensivat miehet kalaverkkonsa, aseensa ja ansansa – ja kaikki osallistuivat pihapiirin jokapäiväisiin arkiaskareisiin, joita riittikin koko lyhyeksi valoisuuden ajaksi.
Talvijaksolle keskittyivät myös liha- ja suurriistan metsästykset, joista osa voitiin tehdä aivan lähituntumassa, osan vaatiessa lähtemisen suuremmalla joukolla yhteiseen saaliin hakuun. Pohjoisen elinalueen turkiseläimet muodostivat tärkeän osan pyynnistä.
Vuoden kierto
jaksotettiin luonnon mukaan nimettyihin jaksoihin, kuten suojakuu, lehtikuu ja routakuu. Kuun kierrolla ja vuodenaikojen ilmiöiden mukaisella tietämyksellä voitiin ennakkoon sopia yhteisiä määräaikaisia tapaamisia ja tapahtumia.
Tällaiseen maailmaan
tarjosimme mahdollisuuden kurkistaa. Tuhannen vuoden taa! Sellaiseksi kuin kirjoittaja sen kuvitteli. - Kiitokset matkaseurasta!
Mikä innoitti Ison Timpan mielen näin lennokkaaseen menoon?
VastaaPoistaKuppikivet Timppa jo mainitsikin. Meidän pihapiirimme muinaisjäänne on koverrettu peruskallioon, vaikka osa Suomen kuppikivistä on kivenlohkareissa. Enimmäkseen niiden etsiminen on talon väeltäkin työlästä puuhaa, sillä luonto yrittää kovasti piilottaa yli tuhat vuotta vanhat ihmisjäljet lehdillä ja karikkeella. Lempääläläinen Pekka Matinolli on selvittänyt, mikä kuppi- eli uhrikivi oikeastaan oli. Kyseessä on viimeistään rautakaudella tehty pyöreä, uurrettu kolo, johon muinaiset suomalaiset jättivät uhreja haltijoiden ja maahisten lepyttämiseksi. Myös vainajille saatettiin tehdä oma kuppikivi, johon edesmenneelle sukulaiselle jätettiin vaikkapa viljaa lahjaksi. Aivan varmaa kuppikivien käyttö ei edelleenkään ole. Mielikuvitukselle jää tilaa.
Muinaisen Kaukomielen elinpiirissä on toinenkin kiinteä muinaisjäänne; rautakautinen polttokalmisto, joka ei juurikaan metsäisestä maisemasta erotu. Vaan annapas olla, kun arkeologi tulee paikalle ja näyttää kädestä pitäen maantasaiset kivimuodostelmat. Ja kas, johan ne erottaa sellainenkin henkilö, joka ei muuten polttokalmistoa erota. Polttohautauksesta luovuttiin n. 1000-luvulla kristinuskon vaikutuksesta. Kaunomielen pihapiirin polttokalmisto on merkitykseltään vähäinen, eikä sitä ole tutkittu samanlaisella tarkkuudella kuin esim. Halikon Rikalanmäen polttokalmistoa. Tämänkin muinaisjäänteen epämääräisyys antaa tilaa mielikuvitukselle.
Kiinteitä muinaisjäänteitä täydentää 1940-luvulla löytynyt merovingi- ja viikinkiaikainen esineistö. Isojen kivien ja nokimaan seasta löytyi kaksiteräinen miekka, ruodollinen keihäänkärki ja kuolainten osa. Esineet ovat löytyneet noin 10 metrin päästä toisistaan noin 25 cm syvyydestä. Ne on talletettu kansallismuseoon, mutta eivät tiettävästi ole esillä. Tuo miekka on löydöistä merkittävin ja Mikko Moilasen vuonna 2015 tekemästä väitöskirjasta ilmenee, että täältä löytynyt miekka on mahdollista ajoittaa eri tutkijoiden näkemysten perusteella jonnekin vuosien 700 ja 925 AD välille.
Esihistoria tulee lähelle, kun asuu tällaisessa paikassa kuin Kaukomieli ja Kylli. Tämä nykypäivän Kylli on tyytynyt vielä tässä vaiheessa pystyttämään rautaisen portin menneen ja nykyisen elämänmenon välille. Kun antaa oman mielikuvituksensa laukata, voi portista astuessaan tuntea esihistoriallisen ajan ympäröivän itsensä ja siirtyä sen tuntemuksen mukana Ison Timpan kuvailemaan todellisuuteen. Historia elää. Sananmukaisesti.
- Nykypäivän Kylli -