Tämän
otsikon alla pyrin kertomaan, niin kuin minä olen tarinani tapahtumat
ymmärtänyt ja kokenut.
Alkuaan
varsinaisesta tarinan kohteesta en tietenkään tiennyt mitään, olinhan vasta
viisivuotias, kun Suomen kohtaloa alettiin asein ratkomaan.
Muistan
kuitenkin hyvin, kun isäni sai kutsun sinne jonnekin. Yleinen liikekannalle
pano oli annettu. Poliisit, suojeluskuntalaiset olivat tuon YH-viestin tuojia.
Muistan kuinka äitimme lyyhistyi lattialle parkumaan käskyn luettuaan. Isä oli
kotona ja lähdössä valamaan ammeita Högforsin tehtaalle. Hän oli iltapäivävuorolainen,
eli työt alkoivat klo 13.00.
Jäi
mieleen isän lohdutus äidille: ”ei se sota lopu ellen mää sinne lähre”. Muistan
myös sen kun hänet kotiutettiin. Silloin hän rehvasteli, ”enks mää sitä silloi
sanonu, ettei se sota ilman häntä lopu”. Siltä ajalta passi kertoo hänen sodassa
palvelleen konekiväärikomppaniassa ammustenkantaja. Mainittakoon, että
varusmiespalvelu oli siihen aikaan kaksi vuotta.
Tuleva vaimoni ja hänen
perheensä
Jonkin
verran on kiistelty olivatko 1939 rajan pinnassa asuvat karjalaiset
sotapakolaisia? Minun mielestäni ainakin pakolaisia, mutta myös evakkoja ja
siirtolaisia, kaikki nämä merkit täyttyvät heidän kohtalossaan.
Tämän
tulevan vaimoni kotona, ennen sodan syttymistä, oli majoitettu 22 sotilasta.
Heidän kertausharjoitustehtävä oli valmistaa Heinjoen pitäjään Kopralan kylän
reunamille tankkiesteitä. Sitä en tiedä mistäpäin Suomea sotilaat olivat
kotoisin, saattoivat hyvinkin olla vaikkapa ”Turust”.
Neuvotteluja
sodanuhan vuoksi käytiin. Neuvotteluosapuolet eivät antaneet periksi
tuumaakaan. Varmaankin isompi neuvottelupuoli katsoi, että ellei sovinnolla,
niin sitten väkisin, tulokset ovat kaikkien tiedossa. Sanoisin, että molemmin
puolin kävi säälittävän surkeasti.
Lähetti Kivennavalle
Tulevassa
”anoppilasta” yksi sotilaista oli saanut komennuksen Kivennavalle lähetiksi.
Mainilan laukausten jälkeen hän joutuikin tehtävään, joka ylempää määrättynä ei
varmaankaan ollut mieluinen, päinvastoin. Ei ole tullut kartalta katsottua,
kuinka pitkän matkan sotilas joutui kulkemaan.
Sen tiedän, että Kopralan kylä rajoittuu Äyräpään järveen, jonka
ruovikosta appiukkoni niitti elukoille rehua.
Homma
kävi ”kopukalla” seisten kuulemma parhaiten. Olin kyllä siitä kopukka-sanasta
ihmeissäni, luulisi hevosella ratsastaen ja vielä seisten, niittotyön olevan hyvinkin hankalaa. Minun
kopukkani on kaakki tai hevonen, karjalan äidinkielessä se on lautta.
Lähetin käsky, määräys!
”Teillä
on aikaa yksi tunti lähteä kotoanne, vihollinen, ”ryssä”, on hyökännyt, sota on
syttynyt. Mukaan otatte vain mitä kantaen pystytte kuljettamaan”. Tähän tapaan luultavasti
käsky sotaa pakoon kävi.
Varmaankin
pitäjän, Heinjoen, lähin viranomainen oli nimismies ja hänen adjutantteinaan
oli Suojeluskunnan miehistö eli kylien vanhemmat miehet tiesivät mitenkä piti
toimia.
Vain
tunti aikaa ja sitten piti kotoaan lähteä. Millä tavalla varustettuna tulevaa
koitosta ajatellen. Tulevalla anopillani oli huoli seitsemästä lapsesta, tosin
vanhin miltei aikuisten kirjoissa 16 v. (seuraavat 12, 10, 8, 5, 3, ja 1
vuotta). Muistaakseni Räisälän asema,
oli kohde, johonka kokoonnuttiin.
Siellä pakolaiset ja heidän karjansa lastattiin junaan. Päivämäärää ei
ole tiedossani, koska evakkoretki alkoi. Tässä vaiheessa varmaankin voi jo
puhua evakko- termillä. Räisälän asemalle oli Kopralan kylästä noin 10 km.
Tulevan
vaimoni ja monen muun heinjokelaisen matkanteko päättyi Itämeren yhden rannikkokauppalan ja myöskin
merenkulun, aika vilkkaankin sellaisen, tuntumaan. Tämän kohdepitäjän lähin
kauppalan nimi oli Salo. Itse kohde oli
Perniön silloinen alkoholistiparantola Särkisalossa. Siinä vaiheessa parantola
oli tyhjillään. Hoidettavat olivat saaneet kutsun sotatoimiin.
Lehmät,
jotka oli lastattu junaan, niiden päämäärä päättyi pohjanmaalle. Myöhemmin
lehmät huutokaupattiin ja tuotto tuli vaimoni perheelle.
Toisen
asteen mustalaiset, sellainen tunne tuli evakkoon lähteneille. Aina kun kohtelu
ei ollut mukavaa. Varmasti matkan
varrella erilaiset avustusjärjestöt tekivät parhaansa auttaessaan
sotapakolaisia. Martat, lotat, suojeluskuntalaiset, mielestäni panostivat tähän
toimintaan, apua annettiin ja sitä tarvittiin.
Itselläni
on selkeä kuva sotatalven ilmoista, lunta ja pakkasta oli yli oman tarpeen.
Vilu siinä tuli kodin omaavillekin, vesi jäätyi ämpäriin, omenapuut vei
pakkanen. (Meillä säästyttiin siltä vahingolta, metsän reuna ja vähän ylempi
maasto). Ikkunat ei saanut olla kaksi lasisia, tuplat oli varastoitava
pommituksen pelon takia. Paineaalto olisi rikkonut molemmat lasit, millä
korjaaminen olisi onnistunut? Oli pakkasesta hyötyäkin – vihollisen sanottiin
kärsivän vielä enemmän. Tupailloissa
naiset kutoivat lämpimiä villavaatteita sotilaille ja omilleen.
Tämän
talvisotakahinan evakot, he saivat kuulla monenlaista puhetta. Aivan outoa ei
ollut vihapuhe, joka on tämän päivän
määritelmä, kun halutaan loukata kärsineen osapuolen mielenrauhaa. Siihen
aikaan olin vielä lapsi, enkä henkilökohtaisesti ymmärtänyt juuri mitään
evakkojen kohtelusta. Ilmeisesti varsin yleisiä oli syytökset; mitäs tulitte
tänne, olisitte pysyneet siellä mistä tulittekin. Ei ollut mikään ihme, että karjalan
väestö halusi takaisin kotiin, Karjalaan. Heitä odotti uudisrakentaminen ja
tietenkin siinä oheessa tilapäismajoitus. Kodit oli poltettu, mutta sinne oli
halu kuitenkin kova.
Tämän,
Helli-tyttö Karjalasta, perheellä kävi tuuri. 1800 luvulla rakennettu talo,
johonka mainitsemani puolijoukkue oli majoitettu, oli säästynyt sodan tuholta.
Sen sijaan maakuoppaan piilotetut tavarat olivat tuhoutuneet. Hellin siskot
kävivät tutustumassa syntymäkotiseudullaan. Yllätys oli suuri, kun koti oli
pystyssä. Katto oli paikattu pellillä ja huopakatteella. Siellä tämä seisoa
törröttää vieläkin. Helli ei halunnut
palauttaa mieliin ikäviä muistoja, hän halusi muistella niitä lämpimiä,
rakkaita muistoja kodistaan, jonka nurkalla oli iso rapakivi. Siinä oli mukava leikkiä
serkkunsa Leon kanssa. Serkuksilla ikäero oli pari kuukautta. Ämmä, eli isän
äiti, oli hänen turvansa. Mummosta hän
kylläkin puhui, mutta isoisä oli äijä.
Kirjoittelin
tämän jutun kuulemani erään naisen kertomuksen kotitanhuviltaan. Samalla tuli
aihe nykyisestä sotapakolaiskeskustelusta, siitäkin ollaan montaa mieltä.
Rasismi on mielestäni ääneen sanottuna ja varsinkin väkivaltaisilla teoilla
erittäin tuomittavaa. Uusi koti, toisten nurkissa, rassasi sotaa pakoon
lähteneitä eniten, mutta myöskin turvapaikan antajia.
Vähän
nenänvartta pitkin katsottuna näky ei ollut mitenkään mieltä ylentävää. Evakon
”matkalaukut”, eivät takuulla muistuttaneet tämän päivän turistipakaaseja,
reput, nyytit, olivat evakon varustuksia.
Muuta ei saanut ottaa matkalle mukaan kuin ihan välttämättömät
tarvikkeet. Mihin laitat matkaeväät, lasten ja omat vaateparret, siinä
hätääntyneillä ”matkalaisilla” oli tarpeeksi pulmaa. Siihen kun sai silloin
tällöin kielteistä kritiikkiä mausteeksi, siinä varmasti oli kestämistä.
Onneksi suurimmaksi osaksi oli vastaanottajat ymmärtäväisiä, talkoohenkeä
löytyi ja ystäviä tuli puolin ja toisin ajan saatossa.
Syöpäläisetkään
eivät olleet evakkojen keskuudessa mitenkään outoja. Pesutilat olivat mitä
olivat, vaihtovaatteetkin olemattomat. Lieneekö valtaväestölläkään ihan puhtaat
”jauhot” pussissa siihen aikaan. Myöhemmin, kun sotatila jatkui, oltiin hyvin
valppaana täällä ”kotirintamalla”. Ainakin kirppuja ja täitä vastaan
”taisteltiin”. Milloin Täystuho-myrkky tuli markkinoille?
Tietysti
sen aikaiset sotapakolaiset olivat omaa
kansaa, evakuoituja sodan jaloista turvaan, mutta silloinkin oli paljon
rasistisia piirteitä täällä rintamailla. Varmasti kesti oman aikansa tottua
evakuointiin puolin ja toisin. Ensimmäinen evakkoreissu päättyi useassa
tapauksessa paluumuuttoon, niin myös tulevan vaimoni perhe lähti kotiin
takaisin, rakentamaan uutta tulevaisuutta. Kylään tulijoitakin oli tiedossa,
mutta toisin kävi, tulijoilla olikin pahat mielessä, kuten hyvin tiedämme.
Karjalanpiirakan
leipojat, hevosmiehet, peränpitäjät, maanviljelijät, pientilalliset,
ilonpitäjät, taskuillaan käenkantajat, sahanomistajat, kartanon hallitsijat,
myllynomistajat jne. joutuivat
toistamaan pakomatkansa. Näistä
evakoista tuli siirtolaisia. Siihen aikaan Suomen pääasiallinen elinkeino oli
maatalous. Näille ihmisille oli järjestettävä uudet työpaikat, uudet tilat,
joita viljellä. Siinä oli jälleen kantasuomalaisilla kateuden aihetta.
Ilmaiseksi ei anneta, oli sen ajan henki. Eikä todellisuudessa tarvinnut antaakaan,
korvaus luovuttajalle maksettiin.
Sovussa
on asuttu kartanon omistajien (= pihamaa…) kanssa. Karjalasta käet vähenivät
samalla kun he lähtivät sodan jaloista, käet taskussa (= kädet taskussa).
Kymiyhtiön maatila Vihdissä asutettiin
siirtolaisilla. Asutustilallisten piirustusten mukaan rakennettiin uutta
”Heinjokea” Karkkilan liepeille. Minutkin
kelpuutettiin myöhemmin heidän joukkoonsa. Monta ”fällypäivää” tein ilolla useaana
kesänä. Mikäs oli tehdessä niin tyttöisessä talossa, niitä ”fällypäiviä”, talon
vävynä. Tyttäriä oli kuusi ja heillä jokaisella oli kolme veljeä. Karjalan
iloista murretta kuulin ja piirakoihin totuin. Anoppi lupasi valmistaa minulle
kauravelliä, hapantuote kuulemma. Tähän
päivään asti en ole sitä saanut, onko vellintekotaitoisia enää olemassa? ”Fällypäivä”
on isäni mukaan työpäivä, jonka mies joutuu tekemään mennessään naimisiin talon
tyttären kanssa. Kesälomilla niitä päiviä tuli tehtyä. Maalasin muun muassa heidän talonsa. Muistan vuoden 1962, jolloin sadon suhteen
oli katovuosi. Jokapäiväinen sade oli kiusana. Silloin kuivatuskustannukset
olivat isommat kuin viljasta saatu hinta. Oli puimurin säkkimiehenä, pomppaan
puettuna hanskat kädessä, pipo päässä ja kuitenkin oli kylmä. Siinä se lauantai
iltamyöhään meni, sunnuntaina jatkettiin hommia, ”fällypäivää”. Kuinka monella on tiedossa tällainen päivä. Edes
poikani ei tällaisesta päivästä ole tietoinen, luulisin ainakin. Kyllä hän
niitä joka kesä on tehnyt ja talvellakin. Pitää sitä anoppia auttaa!
Tällaisen
jutun pakolaisasian sekä kuulemani tarinan
innoittamana sain tehtyä. Toivottavasti nykyistä ”pakolais”asiaa tulee
tarkasteltua, myös tältä kantilta.
Varmaankin pakoon on lähdetty monesta syystä, mutta suurin syy on sota. Sodat
on kamala asia, toivottavasti vältymme siltä. Toisen maailmansodan jälkeen on
ollut peräti viisi rauhan päivää maailmassa.
Mieti sitä!
Tapani
mukaan poukkoilin asiasta toiseen, mutta koeta pysyä mukana!
Niilo
Tuonne Niilon isän käyttämään 'kopukkaan' yleiskäsitteellisempi selvennys paikallismurteeseen: KOPLUKKA = pieni puunrungoista tehty lautta. Näitä käytettiin vanhoina aikoina uittotyömailla. Myös kaukopartiomiehet rakensivat usein koplukoita ylittäessään pienehköjä vesistöjä, joiden yli uiminen olisi raskaiden varusteiden kanssa ollut mahdotonta.
VastaaPoistaTodella hyvä ja ajankohtainen kirjoitus. Muistan itse lapsena kuinka karjalalaisia pidettiin vähän toisen luokan kansalaisina. Varmaankin osasyynä oli pelko outoja, vilkkaita ihmisiä kohtaan ja myös kateus. Ei tullut mieleen, että heistä ei varmastikaan kukaan olisi vapaaehtoisesti lähtenyt kotoaan, jättäen kaiken taakseen. Tänä päivänä on aivan sama pakolaisten suhteen. Ihminen ei kai ikinä opi mitään. Nykyisin kun vielä on netissä kaikenlaisia "vihasivuja", joita ihmiset totena jakavat.Toivottavasti me muistamme, että ihminen on hyvä, kunnes toisin todistetaa. Mekin, itse kukin !
VastaaPoistaHyvä juttu, kiitoksia.
VastaaPoistaItä-Suomesta kotoisin olevana vielä 60-luvulla käytimme koplukkaa pienillä lammilla kalastushommissa(2-3 tukkipuuta rinnakkain, n 2,5m pitkiä).
Kaurakiisseli on herkkua jota nykyisin ei juuri valmisteta.
Jos nyt joku haluaisi kokeilla (tai makumuistella) "kakrakiisselii", niin sellainen syntyy näillä neuvoilla:
VastaaPoista1,5 l vettä
7 dl karkeita kaurajauhoja
muru hiivaa
1 hapanleipäpala
2 tl suolaa
Sekoita haaleaan veteen kaurajauhot. Lisää peukalonpään kokoinen pala hiivaa ja hapanleipäpala. Anna seoksen hapantua seuraavaan päivään saakka lämpimässä paikassa. Siivilöi liemi pariin kertaan. Keitä lientä koko ajan hämmentäen noin puoli tuntia. Kypsä kiisseli on kiiltävää. Tarjoa voisilmän tai maidon kera.