Kampodza
Rajamuodollisuudet hoituivat
ripeästi, heti kun aseman päällikkö, tuli päiväuniltaan, ja rupesi antamaan
alaisilleen toimintaohjeita. Kampodza on tullut kuuluisaksi, hirmuhallinnasta
(punakhmerit), joka siellä vallitsi paljon ennen meidän tuloa.
Ensimmäinen kohteemme oli
Angor Wat, temppelialue, jonka temppelit kuitenkin olivat hajotettu,
hirmuhallinnon jälkiä näkyi heti maahan tultua.
Sihanoukville siellä
yövyimme, koska autosta hajosi iskunvaimentimen kiinnike. Kippari sai jostain
järjestettyä paikallisen autoinsinöörin hitsaamaan rikkoutunutta kohtaa, jälkeenpäin
totesimme, että meistä jokainen olisi pystynyt samaan tulokseen, niillä
työkaluilla.
Minulla on tapana, uuteen
ryhmään tutustuakseni, testata myöskin rehellisyyttä, tämä ryhmä sai kokeilussani todellakin huonon arvosanan.
Jätin pöydälle 5riel (KHR)
rahan (5 senttiä) ja menin käymään vessassa, raha oli hävinnyt, eikä kukaan
ollut tietävinään mitään, joten se siitä ryhmähengestä.
Kävimme myöskin
paikallisilla markkinoilla, siellä olivat työkalut, vaatteet ja sianpäät
sulassa sovussa 30c lämpötilassa, mitähän se liha mahtoi olla iltapäivällä?
Pääkaupunki Phnom Penh oli
kaupunki, joka aikanaan tyhjennettiin, ja asukkaat joko tapettiin tai
lähetettiin keskitysleirille. (Minä en voinut mennä katsomaan keskitysleiriä,
olen sellaisen kokenut Puolassa, natsien Auschwitz leirin, täällä oli kuulemma
vielä epäinhimillisempää.)
Kippari järjesti meille
ohjelmaa, saimme vartioida linja-autoa, koska viimeksi siitä vietiin akut 10
minuutissa. Nyt ei viety, vaikka ympärillämme pyöri enemmän ja vähemmän
kauniita houkutuslintuja.
Ennen poistumistamme Kampodzasta
linja-auto hyytyi maaseudulla pienen kylän eteen, syynä tukkeutunut suodatin,
heille taisi alkaa uusi ajanlasku vierailustamme, senverran outoa porukkaa
olimme.
Kampodzan ja Laosin raja
oli kuin markkinapaikka, porukkaa tuli ja meni eikä rajamuodollisuuksilla
tuntunut olevan niin väliä, me kyllä jouduimme tullijonoon, siitäkin
selvittiin, aikaa kyllä kului.
JUPE
JK. seuraavaksi palataan
Thaimaan ja Kiinan rajalle, jos haluaisitte tietää miksi emme menneet rajan yli
Laosista, teidän pitäisi ottaa yhteys auton kippariin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti