Ajankohtaista toimeentulotuesta
Perustuet jatkossa yhdeltä toimijalta
Perustoimeentulotuki
uudistuu ja siirtyy 1.1.2017 lähtien kunnilta Kelan hoidettavaksi. Tällöin
perustuet saadaan samalta toimijalta ja kuntien sosiaalityöntekijät
pystyvät keskittymään henkilökohtaista palvelua vaativaan sosiaalityöhön. Perustoimeentulotuki
kattaa asiakkaiden tarpeelliset lääkehoidot osana terveydenhuollon menoja. Kelan
toiminta mahdollistaa tasapuoliset edut kaikille tukeen oikeutetuille helpottaen
liikkumista. Asiakas voikin jatkossa asioida hakemusasioissa asuinpaikasta
riippumatta missä tahansa Kelan toimistossa Suomessa. Myös lääkkeet voidaan
toimittaa maksusitoumuksella kaikista apteekeista Suomessa. Kelan lisäksi
kuntien sosiaalityöntekijät tekevät tarvittaessa päätöksiä täydentävästä ja
ehkäisevästä toimeentulotuesta. Esimerkiksi pitkäaikaisesta tai vaikeasta
sairaudesta aiheutuvista lääkemenoista kunta voi myöntää omat erilliset
maksusitoumukset apteekissa esitettäväksi.
Toimeentulotukiasioissa
Kela palvelee asiakkaita 12.12. lähtien puhelimitse (020 692 207),
sähköisesti http://www.kela.fi/asiointi ja henkilökohtaisesti kaikissa Kelan toimistoissa. Hakemusmäärällä mitattuna
kyseessä on Kelan suurin etuus, jonka ensimmäinen maksupäivä on 2.1.2017. Kyseessä on siis suuri muutos toteutettavaksi
asiantuntemusta vaativassa palvelussa.
Lääkkeet sähköisillä maksusitoumuksilla
Kelan tukeen
kuuluvat lääkeostot hoidetaan 1.1.2017 lähtien henkilökohtaisilla sähköisillä
maksusitoumuksilla, vaikka tukipäätös olisikin perhekohtainen. Apteekkiasioinnilla
tieto maksusitoumuksesta haetaan Kelan tietokannasta Kela-korttia tai
potilasohjetta näyttämällä. Asioitaessa toisen henkilön puolesta tulee
hakijalla olla mukanaan asiakkaan Kela-kortti. Tieto kiireettömästä
maksusitoumuksesta päivittyy Kelan palveluun tukipäätöstä seuraavan yön aikana,
kiireellisestä jo samana päivänä. Apteekissa tieto haetaan samasta
tietokannasta kuin perustiedot lääkkeiden kelakorvauksista, alkuomavastuusta
tai ns. kelakaton täyttymisestäkin.
Kela voi myöntää
kahdenlaisia sähköisiä maksusitoumuksia lääkkeiden ja muiden
tarpeellisten tuotteiden hankkimiseen. Kaikkien tuotteiden tulee olla
reseptillä määrättyjä, jotta tiedot siirtyvät Kelalle sähköisesti. Päätösten
perustelut saattavat myös vaatia asiakkaalta lisätietojen tai reseptin
hankkimista terveydenhuollosta. Henkilötunnuksettomat saavat apteekkiasiointiin
kirjallisen maksusitoumuksen.
Maksusitoumus
lääkekustannuksiin myönnetään yleensä samalle ajalle kuin
perustoimeentulotuki. Lisäksi käyttöön tulee rajattu maksusitoumus. Tämä
voidaan myöntää lyhyelle ajalle tai kerta-ostoon, yksittäisille lääkkeille tai
joihinkin lääkkeettömiin valmisteisiin, kuten asiakkaalle tärkeään
ravintolisään tai haavanhoitotuotteisiin, joita maksusitoumus lääkekustannuksista
ei yleensä kata. Myös tuotteen kelakorvauksella ja hinnalla on vaikutusta
maksusitoumustyyppiin.
Apua
arkeen yhteistyöllä
Toimeentulotuen alikäyttö on
yhteiskunnallinen ongelma, sillä tuki jää useimmiten hakematta kaikkein
heikoimmassa asemassa olevilta. Hakeminen ei aina onnistu sähköistyvien
palveluiden, huonojen liikenneyhteyksien tai sairauden oireiden vuoksi. Tuen
alikäyttäjiä ovat tyypillisesti pienellä eläkkeellä elävät vanhukset, jotka
eivät hae tukea esimerkiksi suuriin lääkemenoihinsa. Pienillä paikkakunnilla
hakematta jättäminen on yleisempää. Lääkehoitojen osalta vain otettu lääke
auttaa. Se voi auttaa myös kotona pärjäämiseen ja sosiaaliseen kanssakäymiseen
ehkäisten nuoren tai vanhuksen yksinäisyyttä ja syrjäytymistä.
Hakemusasiat
kannattaa laittaa vireille viivytyksettä, koska muutoksen vuoksi uutta
opittavaa riittää niin Kelan virkailijoilla ja farmaseuttisilla
asiantuntijoilla, lääkäreillä, hoitajilla ja apteekkilaisilla kuin myös asiakkailla
ja heidän läheisillään.
Pikaopas asiaan löytyy http://www.kela.fi/toimeentulotuki-pikaopas ja Kysy Kelasta- keskustelupalsta auttaa yleisissä kysymyksissä. Henkilökohtaisissa,
tietosuojaa edellyttävissä kysymyksissä kannattaa käydä Kelan toimistossa tai
soittaa puhelinpalveluun. Me apteekissa neuvomme osaltamme tuotteisiin,
kelakorvauksiin, hintoihin ja resepteihin liittyvissä kysymyksissä. Käänny siis
rohkeasti myös apteekin puoleen! Lopulliset toimintatavat tulkintoineen
täydentyvät kysymysten myötä ja hyvä lopputulos syntyy yhteistyön tuloksena. Seuraavalla
kerralla asiat sujuvat todennäköisesti jo rutiinilla!
Hyvää joulun odotusta - läheisten avun tarvetta unohtamatta,
Minna
Kuninkaantien
apteekista
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti