lauantai 9. marraskuuta 2019

Hei isä!

Taas on Isänpäivä.

Tänäkin vuonna laitan sinulle kortin, niinkuin aina. Kirjoitan mielestäni kauniita ja tärkeitä sanoja sinusta ja tekemistäsi teoista. Onneksi olet vielä täällä, terveenä ja hyvinvoivana.

Roolisi elämässäni on ollut aina vahva. Sinuun olen aina voinut luottaa ja sinä et ole koskaan tuominnut minua, vaikka olen elämässäni paljon vääriä valintoja tehnyt. Luottotyyppi.

Olet sietänyt minun monenlaiset metkuni nuoruudessani, ns. taustajoukoissa odottanut hiljaa, kunnes sinua olen tarvinnut. Antanut tilaa ja aikaa myrskyjen laantua. Kiitos siitä.

Nyt olen jo keski-ikää lähestyvä aikuinen nainen. Olen silti sinun tyttäresi ja ylpeä siitä.

Kiitos Iskä.

Rakkaudella; Tanja

KIRJOITTAJAN ISÄ hakemassa saunapuita tyttärensä lapsen kanssa.
Kuvassa isäni hakemassa saunapuita yhdessä
nuorimman lapseni kanssa.


 Isä, Iskä, Pappa, Faija... ja monen monta muuta nimittäjää miehelle, joka on saanut etuoikeuden päästä isäksi. Isäksi tulemiseen ei aina kaivata biologiaa, lapsen saaminen ja isyys voi syntyä toisellakin tavalla. Se on tunteita ja välittämistä, läsnäoloa ja pyyteetöntä rakkautta pientä ihmistä kohtaan. Halua antaa lapselle kaikki mitä hän matkallaan aikuiseksi tarvitsee ja vielä senkin yli.

Tapoja toimia isänä on yhtä monta kuin on ihmistäkin. Olet lapsellesi luultavasti iso idoli, hän katsoo sinua aina ylöspäin. Hän katsoo sinusta mallia. Hän imee itseensä tapoja toimia ja käsitellä asioita. Lapsi arvottaa itseään peilatessaan itseään sinuun. Hän kasvaa kehuistasi, huomiostasi ja rakkaudestasi.  Sinulla on iso rooli, joka alkaa siitä hetkestä, kun isäksi tulet.

Isät ovat huomionsa ja lahjansa ansainneet. Nauttikaa Isänpäivästä, kun pieni käsi sujahtaa käteesi, kun teini-ikäinen lapsesi istuu aamukahvipöydässä hupparin huppu päässä väsyneenä aikaisesta noususta, kun aikuinen lapsesi saapuu luoksesi lastensa kanssa onnittelemaan tai keski-iän ylittänyt lapsesi kävelee kanssasi verkkaisin askelin käsikynkkää iltalenkillä. Jokainen hetki on kallisarvoinen, eikä saavu samanlaisena koskaan takaisin. Muistoina kuvissa ja sydämen sopukoissa ne säilyvät.

Isät, olette ihania. Onnea!

Ajatuksin Tanja


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti