lauantai 9. kesäkuuta 2018

Kevätretkellä Eduskuntatalossa

Minulle muistui mieleen kouluajan keväiset luokkaretket, kun odottelin lähtöä Reumayhdistyksen päiväkerhojen retkelle Helsinkiin. Se samanlainen odottava tunne, kun on tulossa jotain jännittävää ja ennenkokematonta. Salon Tilausmatkojen sininen bussi jo odottikin torin pysäkillä. Ritva keräsi matkarahat bussiin noustessa. Ja sitten matkaan.

Eduskuntatalon portailla ihmettelin toiselle puolen katua nousevaa rakennusta. Siihen tulee mielenkiintoinen ulkoasu. Illalla uutisissa mainittiin rakennukseen tulevan Kansalliskirjasto. Uutisissa kerrottiin rakennuksen juhlivan harjakaisia.

Perillä jonotimme turvatarkastukseen, mutta meidät sitten passitettiin toiseen päähän taloa B-ovelle. Siellä saimme vierailijakyltit ja menimme turvatarkastuksen kautta peremmälle, jossa meitä odotti Antti Kotti ja naishenkilö Eduskunnan tiedotustoimistosta. He kertoivat rakennuksesta ja valmistuneesta remontista. Antti lähti jatkamaan muita töitään ja jatkoimme oppaamme johdolla kipuamalla marmoriportaita pienoismalli-huoneeseen. Siinä tutustuimme Eduskuntaan kuuluviin rakennuksiin. Taas kiivettiin marmoriportaita ja ihmeteltiin noita televisiosta tuttuja Pater-Noster-hissejä. Siinä portaikossa kohdattiin ensimmäiset kansanedustajat, Mikko Alatalon tunnistin hyvin, parin muun nimeä arvuuttelin mielessäni.

Jatkoimme valtiosaliin, siellä ihmettelin, miksi vain viisi presidenttiä on saanut pystin sinne. Sekin arvoitus selvisi, siellä ovat ne presidentit, jotka ovat olleet myös Eduskunnan puhemiehinä. Seuraavaksi sinne tullaan lisäämään Sauli Niinistön rintakuva.

Kansanedustajien työhuoneiden ohi kävelimme kaikkein pyhimpään – istuntosalin lehtereille. Salissa ei ollut ketään, joten oli hyvä mahdollisuus tarkastella, miltä siellä näyttää. Patsaat olivat tuttuja kuvista. Opas kertoi meille, että patsaat ovat kullattuja kipsipatsaita Väinö Aaltosen museosta Turusta. Ennen istuntosalissa olleet pronssipatsaat oli sijoitettu portaikkoon, josta olimme juuri tulleet.

Seurasimme, miten kansanedustajat alkoivat kokoontua istuntosaliin täysistuntoa varten. Hyvin olivat TV;stä tuttuja, nimet vain olivat hakusessa joidenkin kohdalla. Sinne tuli myös vierailumme emäntä Katja Taimela omalle paikalleen. Vähän klo 14 jälkeen Eduskunnan puhemies Paula Risikko tuli korokkeelleen mukanaan varapuheenjohtajat. Nuijan kopautuksella hän avasi Eduskunnan täysistunnon. Ensimmäinen kysymys koski fossiilisen energian valtiontukea. Siihen vastasi joku edustaja, joka olisi halunnut lopettaa tuulivoimaloiden tuen.

Puheenvuorot jatkuivat, mutta emme jääneet niitä seuraamaan. Siirryimme Katja Taimelan ja Antti Kotin seurassa SDP;n ryhmäkokoushuoneeseen. Katja oli tuonut mukanaan Salosta aamulla munkit meille kahvin kera nautittavaksi. Onhan mukava nauttia tutuista mauista vierailulla ollessa. Katjan ja Antin lisäksi seurassamme olivat myös kaksi nuorta. Sanna oli harjoittelemassa eduskunnassa vielä kuukauden verran ja Johannes oli päässyt edustaja Heinäluoman avustajaksi suorittamaan TET-harjoittelua.

Katja kertoi meille eduskunnassa vireillä olevista lakihankkeista sekä Soten tilanteesta. Kuten olemme uutisista saaneet kuulla, on Sote jyrännyt kaikki muut lakihankkeet alleen, kun sitä väkisin hirveällä kiireellä runnotaan eteenpäin. Hän myös kertoi meille eduskuntaryhmän työstä. Meistä jokainen istui ryhmähuoneessa jonkun edustajan paikalla, minulle oli osunut Timo Harakan tuoli. Meiltä kysyttiin, näyttääkö mikään muuttuneen remontissa. Itse huomasin ainakin tekniikkaa lisätyn, ryhmähuoneen seinällä oli tukiasema ja pöydällä uudennäköiset mikrofoni/kaiuttimet.

Saimme myös lähettää yhden postikortin. Lähetin kortin perheenjäsenille ja pyydän sen itselleni, ettei se päädy takansytykkeeksi. Yhteiskuvaan ryhmityimme marmoriportaikkoon ennen vierailun päättymistä.

Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen vierailu kansakunnan tärkeimmässä päätöksentekopaikassa. Televisioitavia täysistuntoja ja kyselytunteja seuraa erilaisella mielenkiinnolla, kun on itse nähnyt puitteet omilla silmillään. Kiitos Ritva Jokiselle, joka meille oli järjestänyt vierailun.