Meiltä
kotoa kun lähtee kohti lähikaupunkia, niin alkutaipaleella pääsee tai joutuu
ajamaan ensimmäisen kolmanneksen leveäkaistatietä. Pääsee sinne lähikaupunkiin
kyllä ns. vanhaa tietäkin, mutta se on mutkaisempaa ja hitaampaa matkantekoa.
Tämä useimmin käytetty reitti leväkaistateineen antaa puolestaan monenmoisia
matkan-tekokokemuksia, ääripäinä ihan mukavia ja toisinaan jopa huvittavia sekä
sitten niitä hiuksia pystyyn nostattavia kauhunhetkiä.
Leveäkaistatie
on varsinkin näin kesäaikaan joillekin autollaan matkustaville vallan uusi
tuttavuus. Tämän olen päätellyt ajotavasta. Tässä taannoiselta lomapäivän kaupunkimatkaltani
kotiin päin palatessa seurailin yhden auton matkantekoa koko kyseisen
tieosuuden. Joillakin on noin yleensäkin tapana ajaa ihan siinä keskiviivan
tuntumassa ja tämän auton kuski kuului ilmiselvästi heihin. Osuuden alkaessa
tienvarressa on kyllä iso opastetaulu, jossa kehotetaan ajamaan kaistan
oikeassa laidassa. Ilmeisesti kuski ei ehtinyt lukemaan sitä tai ei sisäistänyt
lukemaansa (tai ei tiennyt kumpi on vasen ja kumpi oikea).
Joka
tapauksessa hän asettautui siihen keskiviivan viereen matkaansa jatkamaan.
Tieosuudella on satasen nopeusrajoitus ja aika moni tuntuu visusti pitävän
huolen, ettei ainakaan alinopeutta tule ajettua. Niin kävi tälläkin kertaa,
että ohi pyrkiviä riitti vaikka tämä keskitienkulkija ei niin paljoa alle
sallitun nopeuden ajanutkaan. Siinä alussa on vielä pienenmatkaa keltaisin
viivoin ja liikennemerkein ohituskielto ja sekös meinaa olla joillekin aivan
kestämätön juttu. Kun kielto loppui, niin ensimmäinen ohittaja oli jo minun
rinnalla ja edessäni oli vielä yksi auto ja sitten tämä keskitienkulkija.
Ensimmäinen hämmennyksen hetki tuli selvästi siellä ohittavassa autossa kun
kuski tajusi, ettei se edessä oleva auto ole ketään ohittamassa vaan huristelee
siinä kaikessa rauhassa. No, siitä piti päästä ohi mitä pikimmin
vastaantulijoiden kaistan kautta. Tosin siellä oli niitä vastaantulijoitakin.
Keskitienkulkijan kohdalla soi torvi ja käsimerkkejä riitti huitomiseksi asti.
Keskitienkulkija oli selvästi myös hämmennyksissään, että mistä nyt on kyse.
Hämmästystä aiheutti ilmiselvästi myös se, kun kohta vastaan tuli kaksi autoa
rinnatusten ja joista toinen jonkin verran keskiviivan ylittäneenä. Keskitien
kulkijan oli siis pakko väistää hetkeksi välttääkseen kolarin, mutta kun
tilanne oli ohi, niin hän palasi kiireesti siihen viivan viereen. Matkan etenemisessä seurasi vähän
hiljaisempaa vastaan tulevien osalta ja siinä kiireisemmät pääsivät ohi ihan
normaalisti.
Seuraava
ärsyyntyneempi ohittaja oli moottoripyörä, jonka kuski yritti hyvin
ansiokkaasti sekä kädellä että jalalla huitoen saada selväksi missä kuuluu
ajaa. Keskitienkulkijan autossa hämmennys sen kuin lisääntyi. Koko neljän
hengen joukon päät kääntyilivät ja ilmassa oli selvää levottomuutta. Tällöin
olin heidän takanaan enkä edes halunnut ohi kun tämä oli mielestäni aika hauska
tilanne. (Tiedän, minulla on vähän outo huumorintaju!)
No, matka jatkui ajoittaisten valojen vilkutusten, käsimerkkien ym. kera leveäkaistatien loppuun ja jonka jälkeen on heti kaksi paikallista huoltoasemaa. Keskitienkulkija edessäni pisti vilkun päälle ja samoin minä. Olin menossa tankkaamaan siihen bonuspaikkaan. Saman firman pihalle kaartoi keskitienkulkijakin ja parkkeerasi pihan keskellä olevalle parkkialueelle. Itse puolestani suuntasin tankkaamaan. Sen verran autoilla oli välimatkaa etten kuullut heidän puheitaan, mutta autosta tuli ulos koko neljän hengen porukka ja kovasti kiersivät ympäri autoa katsellen, että onko jossain jotain vialla. Valojenkin toimivuus varmistettiin. Seurue oli hieman iäkkäämpi, mutta eivät kuinkaan mitään ikäloppuja. Autoni tuli tankattua ja matka jatkui kotipihalle, joten keskitienkulkijan seuraaminen osaltani loppui siihen. Jotenkin jäi kyllä sellainen olo, ettei heille vastakaan selvinnyt käsimerkkien, tööttäilyjen ja valojen vilkutusten syy.
Wikipedia
kertoo, että maassamme on vain noin 120 kilometriä leveäkaistateitä, joten ei siis
ole ihmekään, että ovat toisille uusi tuttavuus. Tässä ohjeistusta ajamiseen: Lain mukaan
ajoneuvoa tulee kuljettaa aivan ajoradan oikeassa reunassa. Edellä kulkevan
ohittaminen leveäkaistatiellä on sallittua myös kohdatessa vastaantulevaa
liikennettä mikäli tien keskiviivaa ei
ylitetä. Ohittaminen on sallittua myös keltaisen sulkuviivan kohdalla,
ellei sitä ole erikseen siinä kohtaa liikennemerkillä kielletty, jolloin
ohittaa saa vain kaksipyöräisen ajoneuvon. Vastaantulevien kaistaa saa käyttää
ohitukseen mikäli se on vapaa eikä ylitetä keltaista sulkuviivaa.
Sitten sellainen hiukset pystyyn nostattava kokemus. Olin
menossa kaupunkiin päin ja perässäni tuli pakettiauto. Vastaan oli tulossa
rekka-auto ja perässä henkilöautoja. Kuinka ollakaan molemmista suunnista
päätetään lähteä yhtä aikaa ohittamaan ja niin meitä oli sitten rinnakkain
rekka, henkilöauto, pakettiauto ja minä henkilöautolla. Kuten yllä olevasta kyseisen
tien kuvasta voi päätellä, niin aika ahdasta oli vaikka kaistat ovatkin leveämpiä. Siinä kyllä pientareen hiekat
pölisivät molemmin puolin ja ainakin itselläni oli akuuttia tarvetta
rytmihäiriölääkkeelle pitkän tovin.
Tällä tieosuudella näkee monenmoista kuskia ja ajoratkaisua,
niin kuin tien päällä tietysti aika usein muuallakin.
Eija-Riitta
Meillä autoilijoiden on milteipä sääntö ajella siinä keskivivan tuntumassa. Siitä on pidempi matka sinne metsähallituksen puolelle.
VastaaPoistaKaikenlisäksi tällaisia leveäkaista väyliä tuppaa olemaan niin harvassa. Syyt kuitenkin olisi tarkkaila liikenne merkkejä, ettei tapahdu Eija-Riitan kertomaa tilannetta. Kouvola - Laden välinen tieosuus on jonkin matkaa leveäkaista väylää. Suurin osa on kuitenkin hyvinkin "kapeakaista" osuutta. Lisäksi mäet ja mutkat on kerätty sille tieosuudelle. Tämä tieosuus vaatii tarkkavaisuuden lisäksi rentoa mielialaa. Turha sitä on hermojaan kiristellä.
Eija-Riitalle kiitos, kun otit tällaisen asian esille. Tätä kautta joku muukin saattaa huomata, että liikenteen sujuvuutta on lisätty tällaisillakin väylillä. Varmasti liikenne sujuu turvallisemmin, kun on enempi tilaa körötellä vaikkapa mummolaan