tiistai 17. helmikuuta 2015

Maailmanmatkalla Aasiassa 7

                      Hong Kong

Ennen Hong Kongin saarelle pääsyä, saimme odotella lähtösatamassa muutaman tunnin taivasalla, jona aikana linja-auto ja matkatavaramme tarkastettiin todella tarkkaan, muutama paperikassi jossa kuljetimme villapaitoja, oli revitty kuin jotain etsien.


Laivaan meno tapahtui kapeita portaita ylös kannelle. Matka kesti n. 2,5 tuntia. Suomalaiset saivat ihmetteleviä katseita.

Kovin olivat kiinalaispojat kiinnostuneet suomalaistyttöjen kortinpeluusta, eivätköhän kiinalaistytöt pelaa korttia, koska niin tuo pelaaminen kiinnosti.

Perille päästyämme, väärinkäsityksen vuoksi, minä ja eräs toinen matkalainen yövyimme todella kalliissa hotellissa, lopunaikaa vietimmekin sitten retkeilymajassa.


Paikallista porukkaa oli todella paljon, näin salolaisia katuja tallomaan tottuneena, suuri ihmetykseni oli, miten he tulevat toimeen suuremmitta rähinöittä.

Ainakin minä sain asiallista kohtelua, niissä paikoissa joihin nokkani työnsin.

Koska Hong Kong oli pitkään vapaakauppa-alueena, englanninkielellä pärjäsi, saattoivat osata parempaa Lontoon kieltä kuin minä.

Minä jouduin tekemään itselleni ikävän päätöksen, olin pakotettu jättämään matkan kesken.

Olin jo matkan puolivälistä saakka kärsinyt lihasten jumiutumisesta linja-autossa istumisesta, välipäiviä kuitenkin oli tasaisin välein, joten palautuminen onnistui. Kuitenkin Kiinan kuljetusvälineet olivat minullekin liikaa, enkä tullut enää lepopäivien aikana, siihen kuntoon että jatkaminen olisi mielekästä.

Sain apua lentolippujen hankinnassa, lensin aluksi Hong Kong - Peking välin Airbus 380 kyydissä, eikö sellainen pudonnut juuri Jaavan mereen.

Pekingissä odottelin pari tuntia, koneen lähtöä Zürichiin, siinäkin koneessa taisin olla ainut eurooppalainen.

Vierustoverikseni sain kiinalaisen nuoren naisen, jostain kumman syystä hän luuli minua saksalaiseksi, ja ymmärtäähän sen, kun hän koetti mongertaa minulle saksaksi jotain, eihän siitä mitään tullut. Matka kesti 11 tuntia, joten repikää siitä.

Zürichistä oli jatkolento Helsinkiin, ja eikö minun tuurillani, matkalaukkuni hävisi sinne jonnekin.

Velimies oli minua vastassa, mutta ei minun autollani, kertoi kotimatkalla, siihen tulleen jotain vikaa (se on toinen tarina).

   JUPE

Viimeisessä kirjoituksessani teen yhteenvedon matkastani.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti