lauantai 15. helmikuuta 2014

Kakarana koettua

Jatkoa edelliseen riihijuttuuni:

Olen "ison" karjatilallisen poika ja siksi minulla on kokemuksia kakara- ja nuoruusvuosiltani senaikaisesta maataloustuotannosta.

Vanhempani omistivat "mahtavan karjatilan". Navetta oli aivan täynnä, ihan tupaten täynnä. Sielä oli yksi lehmä, sekä varapaikka hieholle, edellisen vasikalle. Tietenkin talossa piti sika olla. Pässillekin löytyi tilaa, myöskin kanoille ja niiden herralle, kukolle. Rehut tälle "isolle" karjatilalle saatiin 3500 neliön tontista ja vajaan hehtaarin suopellosta. Ahkerat vanhempani viljelivät myös pientä vuokrapeltoaan, apunaan he käyttivät laiskaa lapsityövoimaa, siis minua ja paria veljeäni. Veljeksistä vanhin tosin oli sotahommissa miltei viisi vuotta. Lisäksi "peltona" käytettiin ojan pientareita rehun hankintaan.

Tämä "iso" karjatila antoi kuitenkin sen ravinnon minkä tarvitsimme. Vaihtelua tarjosi läheinen järvi. Hauki, ahven ja särkisaaliit keväisi yllättivät paljoudellaan.  Sianlihaa isäni sai palkaksi teurastushommistaan.

Teurastaja joutui antamaan todistuksen kansanhuoltoa varten possun koosta. Tuollainen 50-60 kg todistus oli vakio. Kansanhuollossa ihmeteltiin sikojen pienuutta. Siihen aikaan possut kasvatettiin 100-120 kg välimaille. Kukaan ei kuitenkaan halunut luovuttaa omasta ravinnostaan yhteiskunnan käyttöön vapaaehtoisesti mitään, ei kovin paljoa ainakaan. Oltiin senverran "rikollisia" ajan hengen mukaan. Oman edun tavoittelijoita riitti, sillä kaikesta oli pulaa.

Kaupunkipaikkakunnilla oli yksi juttu mistä ei ollut pulaa. Se oli nälkä, sitä riitti, jaettavaksi asti. Ei ollut mistä olisi ruokaa saanut riittävästi kasvaville lapsille, kaikki oli kortilla. Maaseutu ja sukulaiset siellä oli jonkinlainen pelastus monelle perheelle. Niinsanottuja hamstraajia riitti ja viranomaiset yrittivät ottaa kiinni trokareita, mustanpörssin kauppiaita.

Riihi, senaikainen kuivuri
Riihikulttuuri veteli viimeisiään siihen aikaan kun olin kakara. Omakohtaisia kokemuksia minulle kuitenkin on jäänyt mieleeni.

Viljan korjuuvälineet ovat niiltä ajoilta kovasti muuttuneet. Olihan silloin olemassa jo olemassa varsin modernit tappurit eli puimakoneet. Voimanlähteenä hevosvetoiset, hevoskierrolla pyörivät, hihnavälitteiset vempaimet puimakoneeseen. Myös höyrykone, maamoottori sekä sähköityneellä alueella jo sähkömoottoritkin. Viimeksi mainitulla oli hyvä jos muuntaja oli lähellä, kauempana olevat kohteet kärsivä voiman puutteesta. Joten kehityksen murroskautta elettiin.

Rukiit niitettiin viikatteella mahdollisimman hyvään luokoon. Sirppi, tuo "akkojen niitokone", oli myös käytössä. Varsinkin lakorukiin korjaamisessa se puolusti kelpoisuutensa. Rukiin oljet piti saada suoraan järjestykseen lyhteitä tehdessä.  
Niitetystä viljasta kerättiin nippu, joka sidottiin olkisiteellä yhtenäiseksi lyhteeksi. Nämä lyhteet koottiin yhteen kuhilaaksi, jyväpuoli taivasta kohti. Poutakesänä kuhilaaseen pantiin vain yksi, suuri hattulyhde, tyvi ylöspäin. Sateisena kesänä suosittiin kahta hattulyhdettä. Siinä pellolla niiden annettiin ilmakuivautua lisää.

Kun aika koitti oli riihen latomisen aika. Kovapyörärattaille koottiin pellon antimet, ruislyhteet, riihen eteen. Matalasta ovesta lyhteet siirrettiin sisälle ja ahdettiin riihen parsille ladottuna kuivumaan pystyssä, jyväpuoli ylöspäin. Isoon, kivistä ladottuun ja muurattuun tuulisijaan sytytettiin valkea. Riihen lämpö kohosi, sauhu leijaili parsilla ja räppänä riihen päädystä tuprutteli sitä ulos. Kysymyksessä oli savusaunan tapainen laitos ilman lauteita.

Kun varsinainen riihipäivä koitti, lämmitys oli lopetettu ja riihen sisätila tuuletettu. Riihimies, hikinen ja muita mustempi mies pudotteli lyhteitä alas orsilta. Hän hakkasi niiden jyväpäät riihen seinään, siinä irtosi ehkä suurin osa jyvistä. Senjälkeen lyhde siirtyi luukusta luuvan puolelle. Siellä oli jo enempi väkeä ja minäkin sain kokea millaista oli varstojen pyörittely.

Ensin kuitenkin meilläpäin lyhde nostettiin noin navan korkeudella olevan ritilän (kehikon, jossa oli viiden sentin väleillä olevi puolapuita) päälle. Lyhde avattiin ja kepakoilla loukutettiin oljet. Siinäkin oli oma tahtinsa. Tämän jälkeen seurasi varstoilla tehtävä olkien hakkaaminen luuvan lattialla. Tahdista ei sopinut poiketa. Varstapökkekö pyöri varren nokassa iskeytyen olkiin. 

Innanen on tehnyt tästä työstä omanlaisen musiikkikappaleenkin, oliko se joku “taikayö” jossakin Hämeessä, en muista nyt.

Puidut oljet sidottiin jälleen kookkaampiin kupoihin olkipannalla ja siitä ne siirrettiin latoon; suojaan. Ilman sidettäkin myös tämä toimenpide voitiin tehdä.

Meillä, tämän suomaapalsta päässä oli  pintalaudoista isäni tekemä lato. Katteena  olkikatto. Kun seurasi sen alueen latoja siihen aikaan, niin jokaisessa oli sama kate.  Tämä kate piti hyvin vettä, mutta ongelmana oli katon siteenä, rakenteena käytetyt puuosat, niihin tahtoi iskeä laho. Niitä piti uusia ja ehkä vähän lisätä olkiakin. Rautalanka oli näiden kattoriukujen sidetarpeena. Oma niksinsä siinä oli kun katetta tehtiin. Ehkä jonkun, joka näitä katteita on katsellut, kanssa yhdessä saataisiin annettua neuvot sen tekemiseen. Ehkä kuvittelen suuria itsestäni.

Missä muualla riihikuivaa olkea käytettiin? Sen saa kertoa joku, joka hyvin usein esiintyy jossakin… 

Tämä joku on Niilo Henell

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti